Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

2
Willie Wortel schreef:Op andere forums is er al veel over gesproken maar google gaat snel.
Wat zou je kiezen. Een beschrijvende of een merk (fantasie) domeinnaam... Wat zijn de voordelen en nadelen van beide opties.
Het effect van vindbaarheid van een trefwoord is met de Google Panda update, weer groter geworden. Het is achter-de-komma-werk dus de meesten zullen het niet direct merken, maar als ik het moet gokken denk ik dat Google op dit punt het algoritme niet opeens over een andere boeg zal gooien.

Persoonlijk zie ik dus nog steeds wel waarde in beschrijvende domeinnamen.

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

3
Ik weet het zo niet,

Met de panda update zijn de TLD's belangrijker geworden maar niet de longtail.

Er zijn nog wat nadelen aan een beschrijvende naam.

Je kunt hem niet beschermen en als je het goed doet kunnen conculega's ermee aan de haal gaan (sea). Nog een feit is dat als je wil uitbreiden je niets meer aan de naam hebt.

Ik denk nu. Pak een beschrijvende als je wilt bijverdienen over een jaar, dan pak je wellicht de kruimels. Niets mis mee.

Wil je groot worden dan ga je meteen voor een merknaam. Dit vergt een langere adem en veel meer energie/budget.

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

4
Ik dacht dat je met "zo Google" alleen afvroeg of het nog steeds helpt qua vindbaarheid. En dat is nog steeds het geval. Het is al jaren een vrij stabiele factor en mijn inschatting is dat dit zo blijft.

Maar dat is inderdaad alleen een beetje vindbaarheid op alleen die een-twee woordjes en de meeste webwinkels richten zich op wel meer dan dat (longtail idd). Om echt succes te behalen heb je wel wat meer nodig, en kom je inderdaad ook de nadelen tegen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

5
"helpt qua vindbaarheid. En dat is nog steeds het geval. Het is al jaren een vrij stabiele factor en mijn inschatting is dat dit zo blijft. "

Dit is een gevaarlijke opmerking. Daar ben ik het dus niet mee eens.
Het algoritme garandeert niets.

Maar ik wil het hier niet over weetjes hebben want dat werkt niet mbt het algoritme.

Het zou mooi zijn dat we hier vragen stellen zonder antwoorden.....

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

7
Dirkjan schreef:Ik dacht dat je met "zo Google" alleen afvroeg of het nog steeds helpt qua vindbaarheid. En dat is nog steeds het geval. Het is al jaren een vrij stabiele factor en mijn inschatting is dat dit zo blijft.

Maar dat is inderdaad alleen een beetje vindbaarheid op alleen die een-twee woordjes en de meeste webwinkels richten zich op wel meer dan dat (longtail idd). Om echt succes te behalen heb je wel wat meer nodig, en kom je inderdaad ook de nadelen tegen.

Agreed. Nothing more to see here. Move along :wink:
http://www.partytentenshop.nl
http://www.kinderkamer-shop.nl
www.kliklijstshop.nl

English Man - Nederlands als 2e taal!

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

8
Willie Wortel schreef:Het zou mooi zijn dat we hier vragen stellen zonder antwoorden.....
Ehm, wat bedoel je daar precies? Dat een beschrijvende term in de domeinnaam helpt weet ik 100% zeker. Dat het met de laatste Panda update niet minder is geworden, weet ik ook zeker. Of het blijft werken weet ik niet, maar mijn gevoel en inschatting is van wel.

En dat is echt niet zomaar een gevoel of iets maar baseer ik gerust wel ergens op. Allereerst op de ervaring van de afgelopen acht jaar (ik draai al even mee met keyword-urls). Maar ook met een onderbouwing voor de toekomst.

Laatst heeft een, in mijn ogen Google heilige, dat nog eens mooi verwoord. De reden dat een URL een factor is en waarschijnlijk blijft is omdat Google ook al die kleine bedrijfjes etc vindbaar wil maken. De slager om de hoek besteed mogelijk maar weinig SEO aan zijn site, maar Google wil dat ook die vindbaar is op "slagerij jansen utrecht" en aangezien dat soort sites regelmatig Jansen-utrecht.nl heten of Slagerij-Jansen.nl is de kans groot dat Google dit wel als factor er nog een tijdje inhoudt.

Dat ze daarmee ook de websites als 'wintersportreizenzwitserland.eu' vindbaar maken en dus een enorme affiliate markt handhaven is een nadeel, maar ook die websites zijn ergens relevant. Minder relevant als D-reizen.nl mss die de tickets écht verkoopt, maar relevant genoeg om het niet zodanig als negatief effect te zien dat ze hun algoritme moeten veranderen omdat het publiek het ziet als SPAM ofzo.

Het voordeel weegt ook voor Google op tegen het nadeel.

Nogmaals: Het is inderdaad alleen een beetje vindbaarheid op alleen die een-twee woordjes en de meeste webwinkels richten zich op wel meer dan dat (longtail idd). Om echt succes te behalen heb je wel wat meer nodig, en kom je inderdaad ook de nadelen tegen. Of het dus verstandig is zo'n naam, is niet te beantwoorden. Maar dat was je vraag dacht ik niet. Je vroeg of het "google" was, wat ik intepreteer als of een beschrijvende naam een vind-factor is. Antwoord is dan toch echt Ja, en ik verwacht dat dit zo blijft.

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

9
Ik heb ook beschrijvende namen al langere tijd draaien en die doen het goed. Maar ik merk dat het minder belangrijker wordt.

Plaatsnamen in de tld kan ik me voorstellen dat dat blijft.

Topic was niet alleen voor de vindbaarheid maar of het verstandig is...

Met vragen stellen wil ik eigelijk zeggen dat ik geen discussie wil wie gelijk heeft maar een topic waar mensen zelf gaan nadenken wat de juiste keuze is.

Bv

Wat doe je als je verhuist :-)

Hoe ga je voorkomen dat als je succesvol bent dat de concurrent erboven gaat staat. Dit omdat een beschrijvende naam niet te beschermen is.

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

11
Of het handig is? Tsja. Ligt ook aan je business. Wij wilden die aanvullen met redactie, en hebben snel en goedkoop gekozen voor onlinetekstschrijvers.nl beetje cheezy maar why not. Maar als het je hoofdinkomen is, als je webwinkel alles is wat je doet, zou ik niet zo snel een omschrijvende naam kiezen.

Stel, je kiest een naam (ik kies maar iets geks) als uhm, stekkertje, en besluit ook apparatuur te gaan verkopen, dan voelt dat misschien een beetje gek. En qua vindbaarheid doet zo'n naam ook gewoon weinig. Tenslotte googlen mensen naar stekker met aansluiting die en die, en niet zo zeer naar iets algemeens als stekkertje. Echt helpen qua vindbaarheid doet die omschrijvende naam dus zelden.

Behalve als het alleen een aanvullend iets is. Voor onze redactiediensten ben ik nog steeds wel content met een naam als online tekstschrijvers. Maar voor Zietuwel, ben ik wel blij dat we iets unieks hebben dat niet direct gerelateerd is aan een product of dienst.

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

12
Een plaatsnaam in een domeinnaam is niet zo vreselijk boeiend. Er zijn drie technieken die substantieel meer omzetverhogende hits opleveren. Als de moderators me de deeplinks vergeven, kan ik het ook uitleggen:

1. Zorg voor een aparte landingspagina voor merknaam + plaatsnaam. In mijn geval is dat LEGO Eindhoven bovenaan in Google en dat leidt diep naar http://www.briksets.nl/LEGO-Eindhoven/.

2. Zorg voor een goede bedrijfsvermelding mét zoekwoorden in Google Places. Dat is gratis… en wordt beloond met een kaartje uit Google Maps in de zoekresultaten van Google.

3. Vermeld je adres op elke webpagina in de sidebar of footer. Dat levert veel hits op voor andere zoekwoorden in combinatie met de plaatsnaam.
StoreCore.io

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

13
Wouter Hol schreef:
Willie Wortel schreef:
Plaatsnamen in de tld kan ik me voorstellen dat dat blijft.
In de url bedoel je? ;) Aan een tld valt niet zo veel te veranderen, behalve het land ;)
Oeps je hebt me op de feiten. :D Zag het net. TLD is in mijn visie niet alleen een landen domein maar een top level domein. Dat kan dus ook massageamsterdam.nl zijn.

Maar ik dwaal weer af 8)

Re: Een beschrijvende domeinnaam is dat nog wel zo Google...

14
Momenteel is een beschrijvende domeinnaam goed voor je posities. Maar ik denk dat het de komende jaren veranderd en de beschrijvende domeinnaam minder waarde krijgt. Dat zie je al in Bing enzo. Maarja korte termijn of lange termijn... what to do...

Mijn gedachte...
Kies voor een merknaam en bouw daar je bedrijf om.. Registreer ook die beschrijvende domeinnamen en gebruik die naast jouw "main" website. Ga voor naamsbekendheid voor je mainwebsite en dus jouw bedrijf en gebruik die beschrijvende domeinnamen puur voor SEO en marketing. Over een paar jaar link je die (doorverwijzing) naar je mainsite.. Dan heb je WIN-WIN situatie.. Volgens mij dan.

Succes!
Online Marketing Blog Handleiding: Hoe maak ik een website?