Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

1
Hallo,

Ik ben eigenaar van een verhuurbedrijf, wat op veel punten raakvlak heeft met het e-commerce.

Onze verhuurproducten worden namelijk bezorgd via de pakketpost en komen ook per pakketpost terug. Een gemiddelde reservering is voor 5 - 8 kalenderdagen van huis weg. In die tussentijd is de vaste stellingplaats van het product leeg.

Op dit moment heeft ieder productgroep zijn eigen vaste plek, ongeacht of het product in opslag ligt. Ik denk dat (meer dan) 40% van de plaatsen in praktijk nooit bezet zal zijn omdat het onderweg is of bij de klant in huis is.

Die ruimte zouden we in de toekomst beter kunnen benutten voor het opslaan van andere producten. Bijna alle verhuurproducten zijn verpakt in verpakkingen met een grondmaat van 20x30, 40x 60 of 60 x 80. Het idee is om de stellingplanken op te gaan delen en te mankeren met een locatiecode.

Via het backoffice systeem een module laten bijbouwen dat bij houdt welk product op welke locatie is opgeslagen. Eventueel icm handhelds.

--

Deze methode wordt natuurlijk ook veel gebruikt in magazijnen die gericht zijn op verkopen. Wie kan mijn praktijk ervaring delen, welke problemen kwamen jullie tegen en bevalt het?

Ik hoor graag van jullie!

Mvg,
Patrick
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

3
Wij deelde zelf handmatig plaatsen in en maakte een eigen locatie. Je maakt een zone aan, en in die zone verdeel je weer locaties. Stel je hebt 5 stellingsplaatsen boven elkaar en 5 plaatsen naast elkaar, Maak je daar dus A.1.2 (Zone A, Rij een, locatie 2). Dan krijg je dit idee:
Afbeelding


In mijn ogen kan het niet duidelijker.
Alleen dan komt het stukje magazijnsoftware om de hoek kijken. Je kunt zelf gaan invoeren waar je het artikel opslaat en waar je hem weer uithaalt. Maar als je dit gaat automatiseren dan komt er maatwerk bij kijken, en dat is zeer prijzig. Dit is eigenlijk pas rendabel bij grotere voorraden en snelle wisselingen.

Als jij je zelf aanleert om productgroepen op vaste locaties te leggen kan dit eigenlijk al niet misgaan. Over hoeveel vierkante meter en voorraad praten we trouwens?

Dus mijn advies is: Leer dit handmatig aan om zo goed mogelijk met je ruimtes om te gaan en jezelf een systeem aan te leren, en niet met dure software aanpassingen.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

4
Wij hanteren ook een systeem dat veel lijkt op de indeling die Jordi beschrijft: A.2.3 is rij A, stellingkast 2, legbord 3. Eigenlijk zoals bijvoorbeeld IKEA het ook doet.

Vanuit operations management (en wat operations research) denk ik dat je een paar afwegingen moet meenemen:

• Je hebt gemiddeld 40% onbenutte ruimte. Dat lijkt veel, maar de hamvraag is wat je daarop concreet kunt bezuinigen. Kun je bijvoorbeeld een kleiner magazijn betrekken? En zijn er momenten waarop er bijna niets is verhuurd en dus toch vrijwel 100% van de ruimte nodig is? Als verhuizen geen optie is en je incidenteel alle ruimte nodig hebt, is de te realiseren besparing hier namelijk nihil.

• Een beetje ontwikkelaar schrijft een databasegestuurde applicatie die registreert waar elk product ligt in een dag of twee. Dat zijn de kosten niet. (En hetzelfde systeem kan je meteen melden waar de lege locaties zich bevinden, want dat zijn dus locaties zonder producten.)

• Wat wel veel kost, is een systeem dat barcodes voor producten en picklocaties ondersteunt plus een softwaremodel met algoritmen voor het bepalen van de optimale magazijnindeling. Je moet eigenlijk een lerend expertsysteem hebben dat weet wat wanneer waar moet worden opgeborgen en waarom.

• Vaste magazijnmedewerkers weten inderdaad vaak uit het hoofd wat waar ligt, omdat ze dagelijks uren doorbrengen in het magazijn en omdat ze de schappen zelf vullen. Hoewel personeel in loondienst duur lijkt, is dat toch vaak een aantrekkelijker oplossing dan uitzendkrachten en afroepkrachten die alleen hun weg door het magazijn weten te vinden als je ze met software de route voorkauwt. Met andere woorden: een expertsysteem is niet nodig als je een expert hebt rondlopen.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

5
Ward schreef:
• Je hebt gemiddeld 40% onbenutte ruimte. Dat lijkt veel, maar de hamvraag is wat je daarop concreet kunt bezuinigen. Kun je bijvoorbeeld een kleiner magazijn betrekken? En zijn er momenten waarop er bijna niets is verhuurd en dus toch vrijwel 100% van de ruimte nodig is? Als verhuizen geen optie is en je incidenteel alle ruimte nodig hebt, is de te realiseren besparing hier namelijk nihil.
Aangezien het merendeel toch geen opslag vereist, zou je meer op voorraad kunnen nemen dat je allicht kunt bergen. Daar gaat het mij even op (en daar kun je een verhuizing of aanschaf van een verdiepingsvloer zolang mogelijk mee uitstellen).

Mocht je onverhoopt in de knoei komen met de ruimte (wat mij sterk lijkt), zou je bulk locaties kunnen creëren dmv palletboxen/transportkarren. Zodra je weer ruimte hebt, kun je die producten weer terugleggen in de 'schappen' en weer registeren op een legplaats.
Ward schreef: • Een beetje ontwikkelaar schrijft een databasegestuurde applicatie die registreert waar elk product ligt in een dag of twee. Dat zijn de kosten niet. (En hetzelfde systeem kan je meteen melden waar de lege locaties zich bevinden, want dat zijn dus locaties zonder producten.)

• Wat wel veel kost, is een systeem dat barcodes voor producten en picklocaties ondersteunt plus een softwaremodel met algoritmen voor het bepalen van de optimale magazijnindeling. Je moet eigenlijk een lerend expertsysteem hebben dat weet wat wanneer waar moet worden opgeborgen en waarom.
Ik wilde het inderdaad laten bij een db die kan vertellen dat een bepaalde plaats vrij is of waar een product is gestockeerd (het IKEA systeem zegmaar Stelling X, hoogte Y, plaats Z) eventueel gekoppeld met welke ruimte je hier aan wilt reserveren, grondmaat 30x20; 40x60 of 60x80.
Ward schreef: • Vaste magazijnmedewerkers weten inderdaad vaak uit het hoofd wat waar ligt, omdat ze dagelijks uren doorbrengen in het magazijn en omdat ze de schappen zelf vullen. Hoewel personeel in loondienst duur lijkt, is dat toch vaak een aantrekkelijker oplossing dan uitzendkrachten en afroepkrachten die alleen hun weg door het magazijn weten te vinden als je ze met software de route voorkauwt. Met andere woorden: een expertsysteem is niet nodig als je een expert hebt rondlopen.
Klopt helemaal, maar optimaal benutten we de ruimte daardoor niet. Omdat er nu een 'expert' rond loopt die alles een vaste plek heeft gegeven. Een simpel 'expert' systeem (software) lijkt mij een handig hulpmiddel om beter de ruimte gaan benutten. Dat straks op een plank niet alleen maar beamers liggen, maar ook camera's of andere producten die in de verhuur zitten.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

7
Wij zijn leverancier van online locatiebeheer software (WMS) dit in combinatie met barcode scanning. In het verhuur segment heb ik ook een aantal klanten.
Zeker in het verhuursegment is het belangrijk om te weten welke apparatuur (serie nummers) uitstaan bij je klanten. Om overmatige administratieve handelingen te voorkomen kan een WMS je zeker helpen.
En tja wat is duur? Uiteindelijk moet een WMS geld opleveren anders heeft het inderdaad geen zin.

Voordelen.
-Geen voorraad verschillen.
-Geen overmatige handelingen in het proces.
-Snelle inwerktijd tijdelijke krachten zonder product kennis.
-Administratieve handelingen minimaliseren.
-Geen papieren rompslomp op de vloer.
-Track trace info dus inzicht in de productenhistorie (aantal keer verhuurd, reparaties etc)

Voor vragen kan je contact opnemen
Logistiek adviseur en leverancier van online locatiebeheer software.

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

8
Nog een kleine aanvulling

WMS staat voor Warehouse Management Systeem ofwel magazijnbeheersysteem. Een WMS is een softwarepakket dat dient als hulpmiddel voor de goederenadministratie in een magazijn. Simpel gezegd; Een WMS onthoudt op welke plek in het magazijn de goederen zijn neergelegd.

Bedrijven die de beschikking hebben over een WMS, hoeven niet meer terug te vallen op een kaartenbak, een simpele spreadsheet in een computer of de informatie die is opgeslagen in de hoofden van de magazijnmedewerkers. Een WMS biedt ondersteuning voor de processen inslag, opslag, orderpicken, aanvullen, inventariseren en verzenden.

Wanneer is een WMS systeem nuttig?

In principe kan elk voorraadhoudend bedrijf een WMS implementeren. In het algemeen geldt dat een bedrijf baat heeft bij een WMS als er uitdagingen zijn met voorraadbeheer of dat er met traditionele hulpmiddelen (pen en papier, kaartenbak of spreadsheet) het overzicht over het magazijn verloren dreigt te gaan. Zoals ik in mijn vorige antwoord al aangaf is het zo dat een WMS zijn investering moet terugverdienen anders heeft het geen zin
Logistiek adviseur en leverancier van online locatiebeheer software.

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

9
mkoppe schreef:Zoals ik in mijn vorige antwoord al aangaf is het zo dat een WMS zijn investering moet terugverdienen anders heeft het geen zin
Dat geldt voor elke investering.

Maar vooral uit technische belangstelling: kan jullie WMS ook het allocatieprobleem goed oplossen? Dus: wat moet je waar en wanneer opbergen en waarom?
StoreCore.io

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

10
Ward schreef:
mkoppe schreef:Zoals ik in mijn vorige antwoord al aangaf is het zo dat een WMS zijn investering moet terugverdienen anders heeft het geen zin
Dat geldt voor elke investering.

Maar vooral uit technische belangstelling: kan jullie WMS ook het allocatieprobleem goed oplossen? Dus: wat moet je waar en wanneer opbergen en waarom?
Een WMS is uitermate geschikt om de beschikbare locaties in het magazijn optimaal te benutten. Hoe het WMS de uitvoering stuurt is sterk afhankelijk van de inrichting.
Locatie advies kan op basis van. ABC analyses, beschikbare locatie, product karakteristieken, zones, gewicht, THT, batch, afmeting, aanwezige voorraad etc. Om het magazijn zo flexibel mogelijk te houden adviseer ik om gebruik te maken van dynamische locaties, zo maak je namelijk efficiënt gebruik van de beschikbare locaties.

Het is ook mogelijk om makkelijk te beginnen, de magazijnmedewerker bepaald zelf op welke (vrije) locatie de goederen worden ingeruimd, het WMS weet door de scan, relatie product / locatie precies waar de goederen zich in het magazijn bevinden. Is je magazijn tijdelijk bomvol maak vloer locaties aan en scan de goederen naar deze tijdelijk locaties, tijdens ontvangst scan je de artikelen naar een pallet, bak, etc met een unieke barcode. De barcode (kentekenplaat) legt de relatie met de artikelen, de unieke barcode legt de relatie met een locatie.

Inruimen van goederen waar al orders voor zijn is inefficiënt en zal vanuit een crossdock functionaliteit gestuurd worden. Ook betreft het orderpicken heb ik in Ecommerce magazijnen veel verbeterpunten gezien, er zijn mogelijkheden om meerdere orders door 1 orderpicker te verzamelen. Het WMS kan op basis van de beschikbare orders optimale sets maken, uiteindelijk weet het WMS waar de artikelen zich in het magazijn bevinden.
Logistiek adviseur en leverancier van online locatiebeheer software.

Re: Vaste magazijn plaatsen / dynamische plaatsen

11
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat de opzet, precies zoals je schrijft, in een simpele opzet best effectief kan zijn.

Vandaag zijn we begonnen om de product plaatsen te voorzien van een label. Hiervoor heb ik magnetische band gehaald waarop een label (plaats 'naam' + barcode) wordt afgedrukt. Op deze manier -hoop ik- ook flexibiliteit te houden, omdat het label makkelijk te verplaatsen of zelfs te verwijderen is. Het lijkt mij een goedkopere manier dan de gele variant :lol:

Een 'expert' systeem die alles gaat voorkauwen om een efficiënte indeling te krijgen, is bij ons niet noodzakelijk. We hebben op dit moment 700 product plaatsen gecreëerd en de loopafstanden zijn minimaal.

De medewerker kan mbv de computer aan de retourtafel en een draadloze scanner aangeven waar hij het product fysiek heeft gestald. Het is aan de medewerker om te bepalen welke locatie geschikt is.

Op basis van first-in-last-out zal bij het picken van orders een product locatie worden voorgekauwd waar het weer kan worden opgehaald.

Zodra het volledig operationeel is, kunnen we kijken naar verbeteringen. Al denk ik dat via een draagbare oplossing (handterminals) er tijdwinst mee kan worden geboekt. Nu hebben we alleen het voordeel dat we de ruimte effectcenter kunnen gebruiken (en uiteindelijk meer producten kunnen opslaan)

Natuurlijk ben ik nog steeds op zoek naar praktijk cases. Waar liepen jullie tegen aan? Waar moet ik nog aan denken?
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.