Serienummers in Magento

1
Hallo,

Ik heb me vanochtend voorgesteld hier op het forum en heb nu gelijk al een vraag aan jullie. Ik wil graag bij de producten die ik verkoop een serienummer toevoegen (en deze daarna ook printen op de factuur). Ik gebruik Magento.

Denk aan als je een digitale camera koopt. Deze heeft een serienummer. Als je nu teruggaat naar de winkel, kan altijd bekeken worden of en wanneer deze verkocht is.

Als een klant twee keer hetzelfde product koopt, moeten er dus ook twee serienummers geregistreerd worden.

Wat ik wil staat trouwens heel goed hier beschreven, maar ik vind die oplossing te duur. Als er eventueel een plug-in is met eenmalige aanschafkosten vind ik het geen probleem.

Het gaat er dus om dat een klant iets bestelt (Magento). Daarna doe je de orderpicking en op dat moment voeg ik dus een serienummer toe. Dit doe ik met een barcodescanner (werkt gewoon als toetsenbord).

Logistiek vind ik erg belangrijk bij mijn webwinkel en daarom wil ik dat proces goed op orde hebben. Dit hoort daar mijns inziens bij.

Ik hoop dat hier iemand iets vergelijkbaars heeft gerealiseerd.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Re: Serienummers in Magento

2
Ik denk dat je eerst een andere vraag zou moeten beantwoorden: waar in de productie/assemblage registreer je de verschillen tussen series en serienummers? Of anders gezegd: het per unit volgen van een product — én de daarmee gepaard gaande kosten — moet een duidelijk doel dienen.
StoreCore.io

Re: Serienummers in Magento

3
Ward,

Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar misschien dat ik toch kan antwoorden en dat jij het antwoord dan weer wel snapt :D.

Jij doelt denk ik op dat ik achteraf aan de hand van het serienummer moment van assemblage wil bepalen. Dat is inderdaad een voordeel en kan handig zijn als er later een fout in een serie is geslopen.

Maar laat ik het even concreet maken. Op het hoofdproduct in mijn assemblage (waar ik de andere onderdelen mee samenvoeg) staat straks een barcode. Die wil ik registreren om ook te zien via welk kanaal en aan wie mijn product verkocht is. Ook bij eventuele RMA's is dat nuttige informatie. Dat is voor mij de hoofdreden.

Heb ik het duidelijk uitgelegd of begrijp ik je niet goed?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Re: Serienummers in Magento

4
Dat was precies de vraag. :D

Wil je bijvoorbeeld ook registreren dat in serie a, geproduceerd van b t/m c, weerstand e in plaats van d werd gebruikt?

Open-source e-commerceplatforms lenen zich namelijk wel altijd goed voor de verkoopfase, maar minder goed voor het voorraadbeheer en — zonder uitbreidingen — ronduit slecht voor voorfasen zoals productie en inkoop.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Serienummers in Magento

6
Hallo Ward,

Tot zo'n detail wil ik nu nog niet gaan, maar wellicht dat dit er later bij komt. Goed dat we elkaar toch begrijpen :lol:.

Rudy,

EmbeddedERP lijkt inderdaad wel zoiets te ondersteunen. Lijkt, want op de screenshots zie je de functionaliteit, maar er staat niet echt veel over beschreven. En dat is mijn algemene indruk van de module: hartstikke duur, maar beschrijving laat zwaar te wensen over. Zojuist even de LiveDemo geprobeerd en ik krijg de ene na de andere foutmelding en ook weer een bericht dat ik de client software moet installeren. Wat?? Als je dan iets maakt en duur wilt verkopen, maak het dan goed. Dit komt er bij mij dus niet in. Dan kan ik beter nog voor € 500,- een HIO-student inhuren die dit voor mij programmeert.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Re: Serienummers in Magento

7
Het is jammer dat je gelijk zo negatief bent. Ik heb dit pakket nu ruim 1,5 jaar in gebruik, en ben er juist enorm blij mee, en raad het pakket ook regelmatig aan bij andere Magento gebruikers. De prijs lijkt hoog, maar vergeleken met vergelijkbare externe systemen is het natuurlijk een schijntje.

Ik maak zelf geen gebruik van serienummers in mijn processen, maar die functie zit er wel vrij compleet in. Bij het inslaan van voorraad begin je met registreren, en bij het inpakken registreer je een serienummer van het in te pakken product, en koppel je die aan de betreffende order. Zo weet je op elk moment van elk product exact waar het is, bij de klant of nog in het magazijn. Wellicht toch de moeite waard om er nog eens naar te kijken.