Wat is je ervaring met CPS op Beslist.nl

1
Beste forumleden,

Ik zou graag de ervaringen willen weten van webwinkels die gebruik maken van CPS op Beslist.nl.
Voor de webwinkels die van CPC naar CPS zijn overgestapt is mijn vraag hebben jullie dit ervaren.

Over mij zelf:

Webwinkel met 150 producten op Beslist.nl waarvan we 50 bezoekers per dag ontvangen en uiteindelijk 2,5% van de bezoekers een conversie achterlaten. Dat komt op een gemiddelde van 1,25 bestellingen per dag. Als ik de omzet met de kosten van Beslist deel kom ik op 35% uit.
Deze 35% betekend het aantal procent van de omzet die naar Beslist gaat.

Ik vraag mij af of het zal helpen om over te stappen naar CPS, met CPC levert het niet veel op.
Met CPS weten we direct waar we aan toe zijn (retouren en annuleringen even buiten gelaten)
Alleen vraag ik mijzelf af of Beslist wel energie zou insteken in mij?

Eenmaal overgestapt naar CPS is het volgens Beslist niet mogelijk terug te keren naar CPC. Vandaar dat ik even jullie mijn situatie beschrijf.

BVD

Peter Dijk



PS: Ik ben aan het analyseren hoeveel bezoekers er binnenkomen aan de hand van het aantal producten dat worden aangeboden op Beslist. Ik zou graag het volgende willen weten van diegene die CPS hanteert op Beslist:

- Soort webwinkel (bijv. Kleding, horloges, tassen)
- Tassen
- Aantal producten op Beslist.nl
- 150
- Aantal dagelijkse bezoekers van Beslist.nl
- 50

Re: Wat is je ervaring met CPS op Beslist.nl

2
Hoi Peter,

Ik denk dat onderstaande berichten op het webwinkelforum je vast al verder helpen:

http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=11770

http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=13324

Mijn ervaring is dat CPC voordeliger is als je conversie in orde is (2% of hoger), CPS is gunstiger als je conversie 1% of lager is.

Succes met de keuze!
HiP Metaal: webwinkel in emaille servies en industriële lampen, poefen & woonaccessoires
http://www.hipmetaal.nl

Re: Wat is je ervaring met CPS op Beslist.nl

3
HiPmetaal schreef:Hoi Peter,

Ik denk dat onderstaande berichten op het webwinkelforum je vast al verder helpen:

http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=11770

http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=13324

Mijn ervaring is dat CPC voordeliger is als je conversie in orde is (2% of hoger), CPS is gunstiger als je conversie 1% of lager is.

Succes met de keuze!

Hi,

Ik had beide topics goed doorgenomen voordat ik deze topic opende. Echter mis ik de ervaringen van webwinkel eigenaren m.b.t. CPS. Ik ben dus echt op zoek naar personen die hier de nodige ervaring in hebben en zijn ervaring met mij wilt delen. Wat ik vooral lees zijn personen die overwegen, schattingen maken en over de risico's hebben en niet concreet over de prestaties vertellen.

Re: Wat is je ervaring met CPS op Beslist.nl

4
peterdijk schreef:Webwinkel met 150 producten op Beslist.nl waarvan we 50 bezoekers per dag ontvangen en uiteindelijk 2,5% van de bezoekers een conversie achterlaten. Dat komt op een gemiddelde van 1,25 bestellingen per dag. [...] Ik ben aan het analyseren hoeveel bezoekers er binnenkomen aan de hand van het aantal producten dat worden aangeboden op Beslist. Ik zou graag het volgende willen weten van diegene die CPS hanteert op Beslist:

- Soort webwinkel (bijv. Kleding, horloges, tassen)
- Aantal producten op Beslist.nl
- Aantal dagelijkse bezoekers van Beslist.nl
Je hebt te weinig observaties voor een betrouwbare analyse. Daardoor ga je met schijnzekerheid rekenen. (Je hebt bijvoorbeeld nooit 1,25 bestelling per dag, met twee cijfers achter de komma, maar 0, 1, 2, 3, enzovoort bestellingen met een bepaalde distributie.)

Daarnaast ga je er ten onrechte van uit dat je lineair kunt extrapoleren, maar in de praktijk kan dat met verkoopstatistieken eigenlijk nooit. Ga er maar van uit dat er géén lineair verband bestaat tussen het aantal artikelen en het aantal bezoekers.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat is je ervaring met CPS op Beslist.nl

6
Daarvoor heb je Wikipedia niet nodig. Lineair extrapoleren is in dit geval de observatie 150 artikelen = 50 bezoekers per dag lijnrecht doortrekken naar voorspellingen zoals 300 artikelen = 100 bezoekers per dag en 1.500 artikelen = 500 bezoekers per dag.
peterdijk schreef:Ik ben aan het analyseren hoeveel bezoekers er binnenkomen aan de hand van het aantal producten dat worden aangeboden op Beslist.
Dat is kennelijk de te toetsen hypothese: er is een correlatie tussen het aantal artikelen en het aantal bezoekers.
peterdijk schreef:Webwinkel met 150 producten op Beslist.nl waarvan we 50 bezoekers per dag ontvangen en uiteindelijk 2,5% van de bezoekers een conversie achterlaten. Dat komt op een gemiddelde van 1,25 bestellingen per dag.
Daarmee kun je de hypothese echter niet toetsen: de steekproef is te klein. Over de populatie van 4,1 miljoen bezoekers per maand van Beslist.nl kun je niets zinnigs zeggen aan de hand van de steekproef van 50 bezoekers per dag die je daaruit ontvangt.

En dan vergeten we gemakshalve even dat dit geen aselecte steekproef is.

Het probleem van dit soort statistieken is dat je deze cijfers eigenlijk om te beginnen al niet mag gebruiken: je kunt er geen enkele betrouwbare conclusie aan verbinden. Die statistieken horen in de prullenbak (en dat geldt ook voor allerlei gepruts met Google Analytics). Gebruik je die statistieken toch, dan stapel je fout op fout en neem je uiteindelijk een verkeerd onderbouwde beslissing.

Je krijgt dan bijvoorbeeld argumentaties zoals: voor 20 bestellingen per dag moet ik (20 / 1,25 bestelling per dag) x 150 artikelen = 2.400 artikelen op Beslist.nl zetten. Ook een lineaire extrapolatie.

Ik denk dat je beter af bent met graven in de statistieken van Beslist.nl zelf:

http://www.beslist.nl/statistieken/

Re: Wat is je ervaring met CPS op Beslist.nl

7
Hou er rekening mee dat bij het berekenen van de CPC beslist.nl het begrip "klik" anders definieert dan je misschien denkt.

Een klik wordt in rekening gebracht zodra iemand op je product klikt op de site van beslist.nl. Je krijgt dan een popup te zien en een klik wordt in rekening gebracht. Hoewel de bezoeker nog niet op je site is (daarvoor moet hij doorklikken) wordt je site toch in de achtergrond geladen zonder dat deze zichtbaar is voor de bezoeker. Ik weet even niet of je nog een keer moet betalen als de bezoeker vervolgens doorklikt naar je site.

Het resultaat van dit alles is dat je niet kan zeggen hoeveel bezoekers je op je site hebt gehad via beslist.nl omdat een groot deel van de bezoekers geen bezoekers zullen zijn, maar slecht mensen die alleen de popup hebben gezien (omdat de hele site wordt geladen op de achtergrond, inclusief trackers, kan je analytics software hier ook geen uitsluitsel over geven).

In dit geval vind ik daarom de 2,5% conversie wel heel erg hoog. Veel hoger dan mijn ervaring was met beslist. Weet je zeker dat je niet die klanten meeneemt die ook via een ander kanaal binnen zijn gekomen? (ik maakte gebruik van een unieke url voor ieder product wat op beslist.nl stond zodat ik de werkelijke conversie kon bepalen). In werkelijkheid zou je conversie dus een stuk hoger kunnen liggen. Echter, als het je puur gaat om het vergelijken tussen beslist CPC en beslist CPS zal het je uiteindelijk niet uitmaken, omdat het gaat om het bedrag wat je nu betaalt aan beslist.nl vs de CPS kosten. Als je echter geïnteresseerd bent in andere alternatieven zoals Adwords, dan moet je dus beseffen dat de conversies niet vergelijkbaar zijn.

Het volgende waar je rekening mee moet houden is dat je de vergoeding voor CPS verschuldigd bent zodra de koper in de afgelopen 24 uur minimaal 1 keer via beslist naar jouw site is gekomen. Je moet dus even heel goed kijken of je kopers niet via verschillende kanalen binnenkomen. Als je bijv Adwords gebruikt kan het zijn dat je dus dubbel betaalt voor klanten.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de CPS vergoeding moet betalen over ALLE producten die je verkoopt op je site, dus ook producten die je niet op beslist.nl hebt staan. Dit kan een issue zijn als je producten met een lagere marge hebt die je niet op beslist hebt staan.

Hou er ook rekening mee dat je de CPS vergoeding betaalt zodra een bestelling is geplaatst, niet zodra jij deze hebt goedgekeurd. Dit houdt in dat je oa betaalt over vooruitbetalingen die niet betaald worden, maar ook retouren of producten die je toch niet kan leveren.

Tenslotte is er geen manier is om een limiet in te stellen aan de kosten. Omdat het aantal bezoekers, in mijn ervaring, drastisch kan fluctueren zou ik aanraden om minimaal 1 keer per dag in te loggen op hun backoffice om te kijken wat de huidige kosten zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met de CPS. Ik ben gestopt met beslist.nl nog voordat dit geïntroduceerd werd. Dit omdat ik een aantal zeer negatieve ervaringen heb gehad met deze partij en totaal geen vertrouwen meer in ze heb.

Re: Wat is je ervaring met CPS op Beslist.nl

16
Ik zit met Topvitamins.nl op veel prijsvergelijkers waaronder Beslist, Twenga, LeGuide etcetera. Beslist en Twenga willen duidelijk meer verdienen, dat zie je aan alle discussies over hun tarieven. Twenga is daar recent ook mee begonnen.

Ik begrijp dat vrijwel alle prijsvergelijkers flinke klappen hebben gekregen in de SERP's van Google met de laatste updates. Is natuurlijk allemaal duplicate content namelijk. Ze proberen nu lucht te krijgen met tariefverhogingen.. Lijken eerdere laatste stuiptrekkingen.