Douane aangifte

1
Hi Entrepreneurs,

Ik ben startend ondernemer en heb onlangs een zending met goederen uit China laten versturen. De waarde ligt rond de €1.000. De verzending komt binnen via PostNL. Dat is wat nadelig voor mij omdat ik niet zeker weet of de douane mijn pakketje eruit vist en daar BTW en invoerrechten over gaat heffen. Ik wil dat dit juist wel gebeurt zodat ik de goederen kan verkopen via mijn webshop...

Mijn vraag is: stel dat mijn pakketje niet door de douane wordt onderschept en daar geen BTW en invoerrechten over zijn betaald. Hoe kan ik dan alsnog de invoerrechten en BTW betalen?

Ik had al in dit topic gekeken maar daar lijkt niet echt een oplossing gevonden voor te zijn: http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=6125

De belastingtelefoon/douane wilde ik vandaag ook al bellen maar ze zijn vandaag gesloten..

Re: Douane aangifte

3
Wanneer je pakket er bij de douane doorglipt betaal je geen invoerrechten (btw) en hoef je die ook niet te verrekenen met de af te dragen btw. Het is lood om oud ijzer.

Re: Douane aangifte

4
sjoerdk schreef:Als er netjes een factuur aan de buitenzijde van de verpakking zit, dan zal deze wel opgepikt worden denk ik. PostNL verzorgt in principe de inklaring voor jou.
Ik had zojuist de douaneformulier ontvangen van mijn leverancier. Daar staat een incorrect bedrag op van €50. Dus ook al wordt deze door de douane eruit gevist, dan kloppen de invoerrechten niet.

Moet ik dit achteraf melden bij de douane?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Douane aangifte

5
Doen Chinese exporteurs nogal eens, zogenaamd om de ontvanger te accomoderen, maar mogelijk om op die wijze de eigen omzet lager in de boeken te krijgen. Wanneer de douane denkt dat de waarde een veelvoud is, vragen ze om een bewijs van het betaalde bedrag en baseren daarop de invoerheffingen alvorens de zending door te laten.

Re: Douane aangifte

6
BertB schreef:Wanneer je pakket er bij de douane doorglipt betaal je geen invoerrechten (btw) en hoef je die ook niet te verrekenen met de af te dragen btw. Het is lood om oud ijzer.
Invoerrechten is natuurlijk niet hetzelfde als BTW. De invoerrechten zou je altijd moeten betalen (als die geheven worden) en kun je niet verrekenen.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Douane aangifte

7
Invoerrechten is natuurlijk niet hetzelfde als BTW. De invoerrechten zou je altijd moeten betalen (als die geheven worden) en kun je niet verrekenen.
[/quote]

Exact. Ik zie dat mijn pakketje zojuist de douane heeft verlaten.. Ik heb zo'n gevoel dat er straks geen invoerrechten zijn gerekend.

Ik houd jullie op de hoogte!

Re: Douane aangifte

8
Het lijkt mij dat het correct invoeren de verantwoordelijkheid is van de vervoerder, in dit geval PostNL. Bij mij maken ze altijd een potje van, of er nou EUR75 aan de buitenkant staat geplakt, of $22 en "gift". Ik neem aan dat de invoerrechten die je nu niet hoeft te betalen gewoon een leuk extraatje voor je is. BTW draag je later toch af, wel kan het nadelig zijn voor je kleineondernemingsregeling.

Re: Douane aangifte

9
Ik heb een paar jaar geleden een controle gehad hier op kantoor van de belastingdienst inzake alle importzendingen uit 2011. Als dan de facturen in jouw administratie niet overeenkomen met de facturen die gebruikt zijn bij de import dan heb je een probleem.

Bij mijn leveranciers accepteer ik geen verlaagde facturen. Ik zou je willen adviseren om bij het bestellen door te geven dat je graag ziet dat de actual invoice for 100% value bij de zending gaat om achteraf problemen met de belastingdienst te voorkomen.

Re: Douane aangifte

10
Als er iets mis is met een pakket wat jij importeert, of dat nu de inhoud of de administratie ervan is, is dat altijd de verantwoordelijkheid van de ontvanger. De douane zal bij jou komen en jou verantwoordelijk stellen voor de eventuele kosten hiervan. Helaas is de reden dat de verzender dit gedaan heeft, voor hun niet afdoende.
Daarom let ik er ook altijd goed op dat alles netjes aangegeven staat. Doen ze dat niet, dan bestel ik er niet meer. Een goede, betrouwbare leverancier, zal hier niet moeilijk over doen.

Eventueel te betalen btw krijg je terug. Je hebt er zoals gezegd voordeel van als je gebruik kunt maken van de kleine ondernemersregeling.
Het is de problemen dus echt niet waard.

Re: Douane aangifte

11
Dank voor al jullie reacties. Ik heb het pakketje ontvangen. En het is door de douane gekomen zonder dat zij invoerrechten en BTW hebben geheven..

Ik begrijp dat ik de verantwoordelijkheid draag. Nu is het voor mij onduidelijk wat ik het beste kan doen. Ik wil de invoerrechten en BTW best betalen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Douane aangifte

12
In ieder geval de leverancier vragen op de waarde te letten.
Soms doen ze het echt omdat ze denken dat de klant dat graag wil en dan is het zo opgelost. Doen ze het voortaan helemaal netjes.