We kunnen de organisaties aanpakken als ze falen, maar eigenlijk zit daar niet het probleem. Elke organisatie faalt een keer maar de meesten hebben het toch echt goed voor met de markt. Het probleem is vrij duidelijk zichtbaar: Identiteitsfraude, privacy-schendingen, of eigenlijk nog de meest simpele vorm: het openen van een marktplaats-account of webshop, betalingen accepteren zonder te leveren en toch niet aangepakt worden, is te makkelijk.
Achteraf betalen kan een oplossing zijn maar de kans is groot dat de fraudeurs online bestellen zonder betalen. Het gewoon omdraaien dus. Klantbeoordelingen, hoewel het daar ook makkelijk mee frauderen is, zou toch kunnen helpen. Verplichte deelname aan mediation zoals Thuiswinkel.org aanbiedt aan haar leden, lijkt mij als consument ook een oplossing.
Ideal betalingen pas na 30 dagen uitkeren zou een oplossing kunnen zijn. Tegen die tijd is een oplichter wel ontmaskerd en kan het geld dus gewoon teruggestort. Maar PSP's keren juist steeds sneller uit!
Currence aansprakelijk stellen voor schade van iDeal als gevolg van fraude zou helpen. Klinkt gekker dan het is, want bij internetbankieren staan de banken meestal wel garant voor fraude en keren ze het geld wel uit eigen zak uit aan particulieren, maar bij iDeal, wat vrijwel gewoon internetbankieren is met een ander naampje, doen ze er opeens enorm moeilijk over.
PSP's en webwinkelsoftware bedrijven toestaan een gezamelijke zwarte (of grijze) lijst op te stellen zou flink helpen maar stuit op privacyproblemen (niet dat dat een probleem is in de nabije toekomst.
.... Ik brainstorm maar wat.. Verder mensen met ideetjes om internetfraude tegen te gaan?