Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarheid?

06 maart 2012

Het is al een tijdje bekend dat politie of andere overheidsinstanties slecht kunnen optreden tegen internetfraude en tegenwoordig zijn steeds vaker de webwinkels aan de beurt. Ideal is onveilig, keurmerken zijn een zooitje en alle klaagprogramma's hebben inmiddels hun items over ecommerce gehad. De overheids bezuinigd nu nog eens een paar miljoen op controlerende instanties waardoor het lijkt alsof ecommerce vogelvrij wordt verklaard.

Wat kunnen we als branche doen, om het stokje hier op te pakken dat de overheid laat liggen? Om te zorgen dat de ecommerce branche voor consumenten veilig en betrouwbaar blijft, ook als je niet lid bent van een advocatenclub of belangenvereniging?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

We zouden een statement kunnen maken bij de grootste branchevereniging, de Thuiswinkel.org. Zij hebben redelijk wat banden met de consumentenbond en politiek.

Alternatieven:
Zelf een keurmerk/vereniging of wat dan ook oprichten. Lijkt mij niet te doen want erg kostbaar qua geld en tijd.

Dit forum of een nieuw/ander platform als middel gebruiken om malafide shops aan te pakken. Slechte shops in de schijnwerper zetten. Maar dat lijkt mij niet de juiste manier. Wat is de definitie een slechte shop? En is er dan geen sprake van smaad? Bovendien voorkomt dat niet dat mensen alsnog bestellen bij een oplichter.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

Het Duitse systeem van Abmahnungen is dan zo gek nog niet.

Daar kan een belanghebbende een vermaning versturen aan bijvoorbeeld een webshop als deze niet voldoet aan de wettelijke eisen. Een Abmahnung gaat buiten de rechtbank om en kost degene die de Abmahnung ontvangt €2.500 euro als ik me niet vergis.

Als degene die de Abmahnung ontvangt het er niet mee eens is kan het naar de rechter stappen.

Het is een echte sport geworden in ons buurland. Klinkt misschien heel slecht alleen zelfs de kleinste shops in Duitsland voldoen aan de Duitse wetgeving omtrent informatieplicht etc.

Een andere manier is wat Wouter zegt.. een eigen club beginnen die voor een klein bedrag een websitecheck uitvoert zodat het voor iedere webwinkel betaalbaar is.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

Een andere manier is wat Wouter zegt.. een eigen club beginnen die voor een klein bedrag een websitecheck uitvoert zodat het voor iedere webwinkel betaalbaar is.
Begin er niet aan. Keurmerken voeren deze checks ook uit. Een website kan van dag op dag veranderen.
Iemand kan vandaag nog aan de wetgeving voldoen maar morgen helemaal verdwenen zijn.

Dat systeem van Duitsland is niet verkeerd.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

Voerden keurmerken deze check maar uit...

Ik volg nu al een tijdje een aantal keurmerken en merk ook bij 'hercertificering' nog steeds fouten op.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

Begin er niet aan. Keurmerken voeren deze checks ook uit.
Dat doen ze in de regel helemaal niet, zoals eentje ook aan geeft.

Probleem is, wat ga je garanderen en/of controleren? En hoe? En wie?
 
Wouterjan
Berichten: 596
Lid geworden op: 10 juni 2011
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

Er moeten gewoon een paar duidelijke regels opgesteld worden door de overheid die duidelijk te checken zijn. En niet voor interpreteerbaar vatbaar zijn. Keurmerken moeten worden afgeschaft. Thuiswinkel gaat verder als branchevereniging.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

Ik denk een keurmerk is vooral achteraf.

Het zou bij de domein registratie moeten beginnen. Daar alle gegevens vragen en controleren en wat mij betreft ieder jaar weer opnieuw je legitimatie en naw gegevens op sturen.

Zelfde geld voor het hosten. 1 keer per jaar gegevens controleren. Is het een bedrijf? KvK vragen en controleren.

Daarnaast naast mag het HBD even een klachtenlijn/procedure opzetten en marketen en mogen ze een deel de bijdragen die ze ontvangen in een schadefonds storten, zodat gedupeerde consumenten een vergoeding kunnen krijgen waar mogelijk.

Bedrijven als marktplaats en Ebay, mogen ook wel wat meer verantwoordelijk nemen, als ze zien dat 1 persoon 20 advertenties heeft, dan kunnen ze ook bedenken van:
a) Dit is een bedrijf, mag ik wat gegevens zien
b) Dit is illegaal we verwijderen de advertenties en doen aangifte

Persoonlijk vind ik het thuiswinkel.org keurmerk, veel te duur en heb niet het gevoel dat het echt voor alle webwinkeliers bestemd is.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

We kunnen de organisaties aanpakken als ze falen, maar eigenlijk zit daar niet het probleem. Elke organisatie faalt een keer maar de meesten hebben het toch echt goed voor met de markt. Het probleem is vrij duidelijk zichtbaar: Identiteitsfraude, privacy-schendingen, of eigenlijk nog de meest simpele vorm: het openen van een marktplaats-account of webshop, betalingen accepteren zonder te leveren en toch niet aangepakt worden, is te makkelijk.

Achteraf betalen kan een oplossing zijn maar de kans is groot dat de fraudeurs online bestellen zonder betalen. Het gewoon omdraaien dus. Klantbeoordelingen, hoewel het daar ook makkelijk mee frauderen is, zou toch kunnen helpen. Verplichte deelname aan mediation zoals Thuiswinkel.org aanbiedt aan haar leden, lijkt mij als consument ook een oplossing.

Ideal betalingen pas na 30 dagen uitkeren zou een oplossing kunnen zijn. Tegen die tijd is een oplichter wel ontmaskerd en kan het geld dus gewoon teruggestort. Maar PSP's keren juist steeds sneller uit!

Currence aansprakelijk stellen voor schade van iDeal als gevolg van fraude zou helpen. Klinkt gekker dan het is, want bij internetbankieren staan de banken meestal wel garant voor fraude en keren ze het geld wel uit eigen zak uit aan particulieren, maar bij iDeal, wat vrijwel gewoon internetbankieren is met een ander naampje, doen ze er opeens enorm moeilijk over.

PSP's en webwinkelsoftware bedrijven toestaan een gezamelijke zwarte (of grijze) lijst op te stellen zou flink helpen maar stuit op privacyproblemen (niet dat dat een probleem is in de nabije toekomst. ;-)

.... Ik brainstorm maar wat.. Verder mensen met ideetjes om internetfraude tegen te gaan?
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

Ideal betalingen pas na 30 dagen uitkeren zou een oplossing kunnen zijn. Tegen die tijd is een oplichter wel ontmaskerd en kan het geld dus gewoon teruggestort. Maar PSP's keren juist steeds sneller uit!
Ik denk dat het gros van de fraude gevallen plaats vind via Marktplaats. Die meeste oplichters nemen niet eens de moeite een site te bouwen en dan nog een payment provider regelen.

Mensen moeten gewoon niet vooruit betalen bij een marktplaats advertentie.

Zoals ik al eerder aangaf, marktplaats moet hier verantwoordelijkheid nemen. Als de overheid zou zeggen: Marktplaats jullie zijn verantwoordelijk voor de advertentie, moet je eens opletten wat er dan allemaal ineens uit de kast word gehaald.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Ideeenbus: Hoe zorg je voor veiligheid en betrouwbaarhei

06 maart 2012

30 dagen iDEAL geld vasthouden? Breng de banken niet op ideeën... want dat kan echt niet... een ondernemer heeft liquide middelen nodig met die 30 dagen kom je al snel in een cash flow probleem met alle gevolgen van dien.

Laten we beginnen bij een goede controle. Dus bijvoorbeeld:
Als MP of eBay signaleert dat er een persoon is met meer dan zo veel advertenties per maand gedurende een x aantal maanden: KvK vragen, geen KvK advertenties verwijderen account blokkeren.

Webshop online zonder KvK / identiteitsinformatie en/of andere gebreken: geef belanghebbenden de mogelijkheid om een Cease and desist letter / Abmahnung te schrijven aan de webwinkel cq de hoster.

Laat HBD en/of KvK inschrijvingen controleren van webshops... ingeschreven, drie maand later controle van KvK en/of HBD of de webshop er al is, zo ja aan de regels voldoet.

Zo moeilijk zijn de dingen niet en als er eenmaal controle is dan gaat het lang zo makkelijk niet meer.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht