Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
aqua
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 april 2012

Niet "geslaagde" webshops ervaringen

29 april 2012

Hallo

Ik ben eigenlijk benieuwd naar niet-succes verhalen van webwinkeliers. Wat zijn de redenen om ermee te stoppen, welke externe factoren, maar ook wat verwijt je jezelf achteraf? Onderschatting? Motivatie? Teveel gedoe en verplichtingen?...
Welke tips hebben jullie voor andere starters?

Ik ben benieuwd naar de keerzijde van de medaille, omdat ik wel vaak succesverhalen hoor van webshops, maar niet succesverhalen weinig hoor.
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

29 april 2012

Ik hoor de laatste tijd vooral verhalen van mensen die de investering er niet meer uit halen. Vooral met producten die seizoengevoelig zijn en waar telkens nieuwe collecties van besteld moeten worden. Die halen de investering er niet uit en hebben niet genoeg omzet voor de nieuwe collecties.

Wat ik ook denk, is dat er toch mensen zijn die het werk onderschatten. En in verhouding de omzet te laag vinden misschien?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

29 april 2012

De meeste die gestopt zijn lezen hier niet meer :wink:
Maar het uitblijven van bezoekers en kopers is de grootste reden. Het website opzetten en denken dat de bezoekers binnenstromen is de meest gemaakte fout.
 
aqua
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 april 2012

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

29 april 2012

Ja dat zal zeker een rol spelen: denken dat alles vanzelf zal lopen eens de site online staat en het geld zal binnenstromen. Maar ik denk dat er ook vele meer realistisch ingestelde ondernemers zijn, en die ondanks zorgvuldige planning en voorbereiding, er toch niet in slagen om hun zaak te doen groeien, al dan niet door hun eigen "fout".

Ik denk dat velen kunnen leren uit deze "fouten" en verkeerde inschattingen, maar ik ben best wel benieuwd naar mensen die zo eerlijk durven zijn (en hier nog komen) om hun bevindingen en ervaringen te delen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

29 april 2012

De meeste die gestopt zijn lezen hier niet meer :wink:
Maar het uitblijven van bezoekers en kopers is de grootste reden. Het website opzetten en denken dat de bezoekers binnenstromen is de meest gemaakte fout.
Na het opzetten begint het eigenlijk pas.
Wij zijn een 1/2 jar geleden gestart en nu pas echt de zaakjes in de basis naar het zin.
Nu pas echt werken aan naamsbekendheid en bezoekers naar de site trekken.

Hierin merk ik ook het verschil wel; m'n vrouw dacht ook vrij traditioneel; opzetten en klaar.
Zelf heb ik ruime ervaring in langlopende sales trajecten en weet dat het toch niet zo werkt.
Na kennismaking; na uitleg; na demo; na uitleg; na bijna alles start de verkoopfase pas.

Zo zie ik de site ook; nu de basis ok is begint de verkoop echt; traffic genereren en focus op conversie.
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

29 april 2012

Er komt inderdaad meer kijken bij het opzetten en draaiend krijgen en houden van je webwinkel, dan je soms vooraf in kunt schatten. Uiteindelijk kun je hier wel aan werken, wat kan helpen meer klanten te trekken.
Wat de laatste tijd wel steeds meer gaat spelen, misschien per winkel wel verschillend, is dat mensen wat minder uitgeven. En daar heb je helaas geen invloed op. Ik denk dat ook dit mee kan spelen in terug lopende omzetten, minder goed lopende winkels en uiteindelijk misschien het sluiten ervan.
 
Eelco de Boer
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 juni 2012

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

16 juli 2012

Hey Aqua, ik heb een video voor je gemaakt waarin ik vertel waarom ik denk dat veel webshops niet succesvol worden :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v8h721z2E0U[/youtube]

Gr. Eelco
 
vv77
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 november 2011

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

16 januari 2013

Het website opzetten en denken dat de bezoekers binnenstromen is de meest gemaakte fout.
Dat is echter wel de eis van de kvk als je via internet je geld wilt verdienen.

Namelijk, je krijgt een wc lijst met eisen dit en dat waar je webshop aan moet voldoen.

Dan moet je al die mogelijke kopers naar jouw shopje zien te krijgen en dat ze kopen....

Je kunt ook naar die sites gaan waar ze nl al zitten bv ebay nl en MP, helaas is de kvk nog niet zo ver dat ze dat begrijpen, maar ja het is dan ook overheid en die lopen altijd achter de feiten aan.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

16 januari 2013

Je reageert op een bericht wat al een klein beetje heel erg oud is. Ik was die Eelco en zijn videofilmpjes allang weer vergeten...
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Niet "geslaagde" webshops ervaringen

20 januari 2013

Kijk dit bedoel ik...
Het taal gebruik staat mij ook bijzonder goed aan, lekker duidelijk en geen hete aardappel in mijn strot geklets ;)

Dit filmpie hoort eigenlijk op de intro te staan van dit forum.
Jammer dat geluid erg zacht is ( misschien ben ik doof ).

Kort geschreven, de 80% kan gewoon niet of onderschat wat "zelfstandig ondernemen" is.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat