Internationaal zakelijk etiquette,cultuur gebruiken manieren
Geplaatst: 05 september 2013
Op zoek naar informatie kom je van alles tegen
De twee weblinks hieronder kun je gebruiken als je met zakenpartners uit het
buitenland gaat praten/onderhandelen/schrijven.
Wij Nederlanders zijn door onze geografische ligging "in de tang" van 3 formidabele
partners/vijanden/vrienden, naar gelang de omstandigheden,
Dat maakt dat wij de blik naar buiten richten en over het algemeen ons uitstekend kunnen aanpassen . Dat is vaardigheid die in de loop der tijden is gevormd. Dat is een voorsprong op diegene die niet heeft of er minder aandacht aan besteed. Dit is ook een fors aandeel waarom Nederlandse internationale handelaren het zo goed doen,
Het zou een misvatting zijn om de denken dat iedereen dit kan en zou moeten kunnen.
Het vereist dat je deze vaardigheid voortdurend bijspijkert met kennis.
BV als je in Japan een cadeautje krijgt is het gebruikelijk en gepast om deze met twee handen aan te pakken.
Ik wist dat niet. En in ander land wordt er driemaal het cadeau afgewezen.
Haal het niet in je hoofd om te denken 'hij/zij wil het cadeau niet, de vierde keer dat je het aanbiedt wordt het wel aangenomen, ( chili dacht ik )
De websites staan tjolvol met deze wetenswaardigheden.
Ik ben ervan overtuigd dat door niet juist handelen of het tegenovergestelde
n.l. blijk te geven dat je zeer goed op de hoogte bent de cultuur en gewoontes, je
deal maken of breken.
Of je nu wel of niet leert hoe je in Japan de juiste buiging maakt en het is
leuk om te lezen en informatief hoe je met andere cultuur communiceert .
Vind het altijd grappig om te lezen hoe men over Nederlanders denkt.
Voor de weblinks hieronder, die zijn vanuit het Amerikaans perspectief beschreven,
Voor zover ik gelezen heb maakt dat niet echt uit.
De valkuilen zijn dezelfde.
Het viel me wel op dat er vaak geschreven wordt over niet brallen over je opleiding,
geld, vermogen, hoeveel boten je wel niet hebt....
Dat is typisch Amerikaans denk ik, . Nederlanders hebben dat minder..denk ik..
http://www.cyborlink.com/ "The Web's leading resource for
International Business Etiquette, Manners, & Culture"
http://www.executiveplanet.com Essential business culture guides for the international traveller
Zijn er mensen die een anekdote kunnen vertellen over
hoe communicatie tussen twee verschillende culturen kan verlopen??
De twee weblinks hieronder kun je gebruiken als je met zakenpartners uit het
buitenland gaat praten/onderhandelen/schrijven.
Wij Nederlanders zijn door onze geografische ligging "in de tang" van 3 formidabele
partners/vijanden/vrienden, naar gelang de omstandigheden,
Dat maakt dat wij de blik naar buiten richten en over het algemeen ons uitstekend kunnen aanpassen . Dat is vaardigheid die in de loop der tijden is gevormd. Dat is een voorsprong op diegene die niet heeft of er minder aandacht aan besteed. Dit is ook een fors aandeel waarom Nederlandse internationale handelaren het zo goed doen,
Het zou een misvatting zijn om de denken dat iedereen dit kan en zou moeten kunnen.
Het vereist dat je deze vaardigheid voortdurend bijspijkert met kennis.
BV als je in Japan een cadeautje krijgt is het gebruikelijk en gepast om deze met twee handen aan te pakken.
Ik wist dat niet. En in ander land wordt er driemaal het cadeau afgewezen.
Haal het niet in je hoofd om te denken 'hij/zij wil het cadeau niet, de vierde keer dat je het aanbiedt wordt het wel aangenomen, ( chili dacht ik )
De websites staan tjolvol met deze wetenswaardigheden.
Ik ben ervan overtuigd dat door niet juist handelen of het tegenovergestelde
n.l. blijk te geven dat je zeer goed op de hoogte bent de cultuur en gewoontes, je
deal maken of breken.
Of je nu wel of niet leert hoe je in Japan de juiste buiging maakt en het is
leuk om te lezen en informatief hoe je met andere cultuur communiceert .
Vind het altijd grappig om te lezen hoe men over Nederlanders denkt.
Voor de weblinks hieronder, die zijn vanuit het Amerikaans perspectief beschreven,
Voor zover ik gelezen heb maakt dat niet echt uit.
De valkuilen zijn dezelfde.
Het viel me wel op dat er vaak geschreven wordt over niet brallen over je opleiding,
geld, vermogen, hoeveel boten je wel niet hebt....
Dat is typisch Amerikaans denk ik, . Nederlanders hebben dat minder..denk ik..
http://www.cyborlink.com/ "The Web's leading resource for
International Business Etiquette, Manners, & Culture"
http://www.executiveplanet.com Essential business culture guides for the international traveller
Zijn er mensen die een anekdote kunnen vertellen over
hoe communicatie tussen twee verschillende culturen kan verlopen??