Op zoek naar informatie kom je van alles tegen
De twee weblinks hieronder kun je gebruiken als je met zakenpartners uit het
buitenland gaat praten/onderhandelen/schrijven.
Wij Nederlanders zijn door onze geografische ligging "in de tang" van 3 formidabele
partners/vijanden/vrienden, naar gelang de omstandigheden,
Dat maakt dat wij de blik naar buiten richten en over het algemeen ons uitstekend kunnen aanpassen . Dat is vaardigheid die in de loop der tijden is gevormd. Dat is een voorsprong op diegene die niet heeft of er minder aandacht aan besteed. Dit is ook een fors aandeel waarom Nederlandse internationale handelaren het zo goed doen,
Het zou een misvatting zijn om de denken dat iedereen dit kan en zou moeten kunnen.
Het vereist dat je deze vaardigheid voortdurend bijspijkert met kennis.
BV als je in Japan een cadeautje krijgt is het gebruikelijk en gepast om deze met twee handen aan te pakken.
Ik wist dat niet. En in ander land wordt er driemaal het cadeau afgewezen.
Haal het niet in je hoofd om te denken 'hij/zij wil het cadeau niet, de vierde keer dat je het aanbiedt wordt het wel aangenomen, ( chili dacht ik )
De websites staan tjolvol met deze wetenswaardigheden.
Ik ben ervan overtuigd dat door niet juist handelen of het tegenovergestelde
n.l. blijk te geven dat je zeer goed op de hoogte bent de cultuur en gewoontes, je
deal maken of breken.
Of je nu wel of niet leert hoe je in Japan de juiste buiging maakt en het is
leuk om te lezen en informatief hoe je met andere cultuur communiceert .
Vind het altijd grappig om te lezen hoe men over Nederlanders denkt.
Voor de weblinks hieronder, die zijn vanuit het Amerikaans perspectief beschreven,
Voor zover ik gelezen heb maakt dat niet echt uit.
De valkuilen zijn dezelfde.
Het viel me wel op dat er vaak geschreven wordt over niet brallen over je opleiding,
geld, vermogen, hoeveel boten je wel niet hebt....
Dat is typisch Amerikaans denk ik, . Nederlanders hebben dat minder..denk ik..
http://www.cyborlink.com/ "The Web's leading resource for
International Business Etiquette, Manners, & Culture"
http://www.executiveplanet.com Essential business culture guides for the international traveller
Zijn er mensen die een anekdote kunnen vertellen over
hoe communicatie tussen twee verschillende culturen kan verlopen??
Re: Internationaal zakelijk etiquette,cultuur gebruiken mani
2Klein voorbeeld, Ik ben 3 keer in HK geweest in 1 keer in China. Ook de visitekaartjes moet je met beide handen aannemen en dan uitvoerig bestuderen, voor- en achterkant.
Ook boeren de Chinezen veel tijdens het eten maar dat is dan om aan te geven dat het lekker is...
Ook boeren de Chinezen veel tijdens het eten maar dat is dan om aan te geven dat het lekker is...
3Kun je dan stellen dat wanneer je niet een flinke boer laat tijdens of na het eten je een onbeschofte hork bent?frafra schreef: Ook boeren de Chinezen veel tijdens het eten maar dat is dan om aan te geven dat het lekker is...
Heb jij het idee dat als je de "plank misslaat" dit nadelig uitpakt?
Of pers je er dan een boertje uit?
Ik heb weleens gelezen dat ze continu van zich af spugen, fluimen.
4Ik heb hier een geweldig boek voor. Het is een oud boek, maar zeker leuk om te lezen.
http://www.bol.com/nl/p/gestures/1001004000669280/
http://www.bol.com/nl/p/gestures/1001004000669280/
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
5Nee, iedere cultuur heeft zijn eigen gewoontes. Ik vertel het alleen dat je niet moet schrikken of raar opkijken mocht je daar eens komentopdeal4you schreef:
Kun je dan stellen dat wanneer je niet een flinke boer laat tijdens of na het eten je een onbeschofte hork bent?
Heb jij het idee dat als je de "plank misslaat" dit nadelig uitpakt?
Of pers je er dan een boertje uit?

Hmm op straat zag ik dat gedrag niet maar wel in de wc's. Daar worden i.i.g. ook de neuzen goed geleegd tijdens de plaspauze.topdeal4you schreef: Ik heb weleens gelezen dat ze continu van zich af spugen, fluimen.