Pagina 1 van 1

Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 21 maart 2014
door Rudy
Ik heb op internet informatie gevonden voor een oplossing voor de enorme hoeveelheid (not provided) zoektermen die momenteel zichtbaar zijn in Google Analytics. Ik denk dat iedereen dit moet toepassen om iets meer informatie te halen uit de achtergrond van de bezoeker. Je krijgt dan als "zoekterm" de door de bezoeker als eerste bezochte pagina. Dit geeft een aanzienlijk beter beeld dan alleen (not provided).

1. Maak een filter aan in de instellingen van Google Analytics.
2. Geef de filter de naam "Not provided rewrite" of iets anders, dat maakt niet veel uit.
3. Kies bij filterype voor "aangepast filter" en vervolgens het type "Geavanceerd".
4. Selecteer bij "Veld A -> A extraheren" voor "Campagneterm" en vul in: "(not provided)".
5. Selecteer bij "Veld B -> B extraheren" voor "Aanvraag URL" en vul in: "(.*)"
6. Selecteer bij "Uitvoeren naar -> Samenstellen" voor "Campagneterm" en vul in: "np – $B1"
7. Zet de eerste drie opties op Aan, en de laatste op Uit.

Zie ook deze afbeelding:
Afbeelding

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 22 maart 2014
door henk-k
Goede tip! Gaan we toepassen, bedankt!

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door Dennis1
Filter?
Waar kan ik dit zien / opvragen in Analytics?
Ik bedoel, de resultaten van dit filter?

Het filter aanmaken was een eitje. Maar ik heb geen idee waar ik dit kan terugvinden ergens in de resultaten.

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door PaulG
Na het maken van het filter komen de resultaten vanaf dat moment binnen. De oude dat wordt niet herschreven. Dus morgen zie je meer.

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door Dennis1
Ok, dit gaat dus automatisch. Niet iets dat ik moet selecteren.
Even afwachten dus.

Thanks.

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door Rudy
Wat ik vergat te melden is dat ik wel aanraad om bij gebruik van filters een aparte data weergave te maken voor de "rauwe data". Dan kan je altijd terugvallen op de originele data mocht je een filter niet helemaal goed hebben ingesteld. Het is namelijk niet terug te draaien.

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door Dennis1
Dit is iets wat mij allemaal onbekend is hoor.
Had nog nooit van een filter gehoord en dergelijke.

Als ik het filter weer verwijder is daarna toch gewoon alles goed?
Behalve voor die dagen dat het filter actief was neem ik aan....

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door Rudy
Dennis1 schreef:Als ik het filter weer verwijder is daarna toch gewoon alles goed?
Ja in principe wel. Niet dat het nu "fout" is, maar het kan zonder problemen worden teruggedraaid inderdaad.

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door PaulG
@Rudy
een aparte data weergave te maken voor de "rauwe data".
Hoe doe je dat?

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 24 maart 2014
door Rudy
Bij je standaard dataweergave, tabblad "Instellingen weergeven" kan je onderaan kiezen voor "Dataweergave kopiëren". Als je in die nieuwe dataweergave alle filters verwijderd heb je daar de basis data voor het geval er iets mis gaat met je filters. Waarschijnlijk heb je het nooit nodig, maar het kan zomaar van pas komen.

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 25 maart 2014
door Dennis1
Vandaag de resultaten bekeken. Leuk systeem.
Maar eerlijk gezegd haal ik uit "Bestemmingspagina's" zo goed als hetzelfde natuurlijk.

Re: Tip voor Google Analytics. Oplossing voor (not provided)

Geplaatst: 25 maart 2014
door Rudy
Het is inderdaad geen top secret informatie die je hiermee vrijmaakt, maar ik vind het wel handig om dit in een overzicht te hebben met de weinige zoekwoorden die nog wel doorkomen.