DPD retour service
Geplaatst: 17 februari 2015
Sinds vandaag bied ik op mijn website gratis retourneren aan. Dit deel ik, niet om reclame te maken. Ik wil graag delen hoe ik dit realiseer. Misschien hebben jullie er ook wel iets aan! Daarbij is het natuurlijk altijd wel leuke reclame voor mij.
Ik maak gebruik van een 'DPD widget'. Sinds kort biedt DPD een retour mogelijkheid aan. Dat is relatief eenvoudig te regelen via een zogenaamde 'widget'. Het voordeel hiervan is, dat je alles kan automatiseren en misbruik onmogelijk is. De kosten voor retourzendingen zijn laag. Nu is dat natuurlijk afhankelijk van wat je met DPD aan prijsafspraken maakt, maar het kan niet tippen aan myparcel retour labels sturen of een antwoordnummer. Als je de widget goed benut, kun je daarbij misbruik uitsluiten.
Als iemand via de widget een retourzending aanmeldt, roept de widget een 'callback' functie aan waarin een object verstuurd wordt. In dat object zit o.a. het pakketnummer. Daardoor kan ik meteen als iemand een retourzending aanmaakt het pakketnummer in mijn database opslaan. Zo kunnen zowel de klant als ik de retourzending volgen. De retour mogelijkheid verschijnt enkel bij orders, die minder dan 14 dagen geleden bij de klant geleverd zijn en waar nog geen label voor aangemaakt is. Om te voorkomen, dat de klant het label per ongeluk kwijtraakt, krijgt de klant het label ook nog per mail van DPD.
Dus misbruik is daarmee vrijwel zeker uitgesloten, zonder dat ik elke retour aanvraag handmatig hoef te controleren. Natuurlijk kan iemand om te pesten iets bestellen en het meteen terug sturen. Echter mij iets 'kosteloos' sturen zonder bij mij te bestellen, is uitgesloten.
Kortom ik ben hier erg enthousiast over. Ik had een paar weken geleden het idee opgevat om op ongeveer deze manier gratis retourneren te willen bieden. Op dat moment wist ik niet eens of dit mogelijk was. DPD heeft met dit 'product' mijn idee meer dan mogelijk gemaakt. De tarieven zijn ook nog eens vele malen lager, dan ik had durven dromen.
Ik maak gebruik van een 'DPD widget'. Sinds kort biedt DPD een retour mogelijkheid aan. Dat is relatief eenvoudig te regelen via een zogenaamde 'widget'. Het voordeel hiervan is, dat je alles kan automatiseren en misbruik onmogelijk is. De kosten voor retourzendingen zijn laag. Nu is dat natuurlijk afhankelijk van wat je met DPD aan prijsafspraken maakt, maar het kan niet tippen aan myparcel retour labels sturen of een antwoordnummer. Als je de widget goed benut, kun je daarbij misbruik uitsluiten.
Als iemand via de widget een retourzending aanmeldt, roept de widget een 'callback' functie aan waarin een object verstuurd wordt. In dat object zit o.a. het pakketnummer. Daardoor kan ik meteen als iemand een retourzending aanmaakt het pakketnummer in mijn database opslaan. Zo kunnen zowel de klant als ik de retourzending volgen. De retour mogelijkheid verschijnt enkel bij orders, die minder dan 14 dagen geleden bij de klant geleverd zijn en waar nog geen label voor aangemaakt is. Om te voorkomen, dat de klant het label per ongeluk kwijtraakt, krijgt de klant het label ook nog per mail van DPD.
Dus misbruik is daarmee vrijwel zeker uitgesloten, zonder dat ik elke retour aanvraag handmatig hoef te controleren. Natuurlijk kan iemand om te pesten iets bestellen en het meteen terug sturen. Echter mij iets 'kosteloos' sturen zonder bij mij te bestellen, is uitgesloten.
Kortom ik ben hier erg enthousiast over. Ik had een paar weken geleden het idee opgevat om op ongeveer deze manier gratis retourneren te willen bieden. Op dat moment wist ik niet eens of dit mogelijk was. DPD heeft met dit 'product' mijn idee meer dan mogelijk gemaakt. De tarieven zijn ook nog eens vele malen lager, dan ik had durven dromen.