Sinds vandaag bied ik op mijn website gratis retourneren aan. Dit deel ik, niet om reclame te maken. Ik wil graag delen hoe ik dit realiseer. Misschien hebben jullie er ook wel iets aan! Daarbij is het natuurlijk altijd wel leuke reclame voor mij.
Ik maak gebruik van een 'DPD widget'. Sinds kort biedt DPD een retour mogelijkheid aan. Dat is relatief eenvoudig te regelen via een zogenaamde 'widget'. Het voordeel hiervan is, dat je alles kan automatiseren en misbruik onmogelijk is. De kosten voor retourzendingen zijn laag. Nu is dat natuurlijk afhankelijk van wat je met DPD aan prijsafspraken maakt, maar het kan niet tippen aan myparcel retour labels sturen of een antwoordnummer. Als je de widget goed benut, kun je daarbij misbruik uitsluiten.
Als iemand via de widget een retourzending aanmeldt, roept de widget een 'callback' functie aan waarin een object verstuurd wordt. In dat object zit o.a. het pakketnummer. Daardoor kan ik meteen als iemand een retourzending aanmaakt het pakketnummer in mijn database opslaan. Zo kunnen zowel de klant als ik de retourzending volgen. De retour mogelijkheid verschijnt enkel bij orders, die minder dan 14 dagen geleden bij de klant geleverd zijn en waar nog geen label voor aangemaakt is. Om te voorkomen, dat de klant het label per ongeluk kwijtraakt, krijgt de klant het label ook nog per mail van DPD.
Dus misbruik is daarmee vrijwel zeker uitgesloten, zonder dat ik elke retour aanvraag handmatig hoef te controleren. Natuurlijk kan iemand om te pesten iets bestellen en het meteen terug sturen. Echter mij iets 'kosteloos' sturen zonder bij mij te bestellen, is uitgesloten.
Kortom ik ben hier erg enthousiast over. Ik had een paar weken geleden het idee opgevat om op ongeveer deze manier gratis retourneren te willen bieden. Op dat moment wist ik niet eens of dit mogelijk was. DPD heeft met dit 'product' mijn idee meer dan mogelijk gemaakt. De tarieven zijn ook nog eens vele malen lager, dan ik had durven dromen.
Re: DPD retour service
2Ik hoor je veel praten over misbruik van het systeem. Slechte ervaring mee? Ik ben zelf erg flexibel. Als een klant 1 dag na die 14 dagen een retour wilt aanvragen dan moet het alsnog handmatig?
Gelukkig krijg ik niet heel veel retouren die ik voor mn rekening neemt maar vind het bij MyParcel tot nu toe toch erg probleemloos werken.
Gelukkig krijg ik niet heel veel retouren die ik voor mn rekening neemt maar vind het bij MyParcel tot nu toe toch erg probleemloos werken.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
3Myparcel vergt meer handelingen en bied minder controle. Je kan wel met de API werken om veel te automatiseren, dat maakt wel wat goed. Dan is retourneren via MyParcel alleen nog steeds niet mogelijk voor België en Duitsland. Aangezien dat ongeveer 20% van me klanten betreft, is dat niet een oplossing voor mij. Dan is het tot slot nog duurder ook.
Misbruik nog niet meegemaakt, echter is het natuurlijk niet ondenkbaar. Als je een prijsfoutje hebt, zie je al hoe goed op dat moment mond-tot-mond reclame werkt. Er zijn nu eenmaal helaas toch best wel wat kwaadwillende mensen. Dus dek ik dat liever in. Zo is het wel bekend, dat je met een antwoordnummer gewoon schaamteloos reclame ontvangt op je antwoordnummer. Dan kun je zelf betalen om reclame te ontvangen. Vandaar, dat ik van het begin af aan misbruik wil uitsluiten.
Met retourneren na de wettelijke termijn ben ik in de praktijk uiteraard ook erg soepel, echter behoud ik graag zelf de controle daar over. Dit is immers natuurlijk niet altijd wenselijk.
Misbruik nog niet meegemaakt, echter is het natuurlijk niet ondenkbaar. Als je een prijsfoutje hebt, zie je al hoe goed op dat moment mond-tot-mond reclame werkt. Er zijn nu eenmaal helaas toch best wel wat kwaadwillende mensen. Dus dek ik dat liever in. Zo is het wel bekend, dat je met een antwoordnummer gewoon schaamteloos reclame ontvangt op je antwoordnummer. Dan kun je zelf betalen om reclame te ontvangen. Vandaar, dat ik van het begin af aan misbruik wil uitsluiten.
Met retourneren na de wettelijke termijn ben ik in de praktijk uiteraard ook erg soepel, echter behoud ik graag zelf de controle daar over. Dit is immers natuurlijk niet altijd wenselijk.
4Daar noem je zeker een groot min punt op van de retourservice van MyParcel voor Duitsland en Belgie. Zeker als je er ook veel verkoopt
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!