frafra schreef:Ward schreef:Een vervolgorder pas leveren nadat een debiteur aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is redelijk, zelfs al is de betaaltermijn nog niet verstreken.
Daar ben ik het niet mee eens. Heb vroeger alleen B2B gewerkt en dan zijn grote openstaande posten heel normaal. Ook nu lever ik dagelijks aan bepaalde vaste klanten op rekening.
Ik bedoel vooral: een
tweede bestelling pas leveren nadat de
eerste bestelling is betaald, is niet onredelijk. Vooral bij consumenten (B2C) die nog geen enkele factuur hebben betaald, is voorzichtigheid geboden.
Het verhaal verandert natuurlijk als eerdere bestellingen netjes zijn betaald. Als bijvoorbeeld de eerste drie bestellingen allemaal zijn betaald, kun je gerust een vijfde bestelling uitleveren wanneer de factuur voor de vierde bestelling nog openstaat. Bovendien beschik je dan vaak over geverifieerde gegevens van de debiteur in de vorm van naam, adres en bankrekeningnummer op je bankafschrift.
Voor zakelijke klanten (B2B) kun je het inderdaad ruimer nemen. Er wordt immers vaker besteld, de orders zijn groter en ook de betaaltermijn is vaak langer. Dan nog is facturen opstapelen niet altijd verstandig: nadat een zakelijke klant failliet ging, kon ik met een vordering van € 4.000 achteraan sluiten bij de concurrente schuldeisers. Nooit meer iets van teruggezien.
Zo'n fout maakt de spreekwoordelijke ezel maar één keer. Het gaat goed zolang het goed gaat, totdat het een keer goed fout gaat...