Vandaag ontving ik een nieuwe bestelling van een klant die reeds eerder heeft besteld.
Deze bestelling is echter nog niet voldaan, maar ook de betalingstermijn is nog niet verstreken.
Ik heb er een moeite mee om weer een nieuwe bestelling te verzenden terwijl de andere nog niet is voldaan.
Hoe doen jullie dat?
Re: Nieuwe bestelling versturen, indien vorige nog niet beta
2Als de betalingstermijn van de vorige order nog niet verstreken is dan verstuur ik gewoon. Het is juist belangrijk om vaste klanten te hebben (en te houden).
Je kan zelf een bepaalde kredietlimiet in gedachten nemen. Als het vorige factuurbedrag erg hoog was, en daarmee in principe dus ook het kredietlimiet overschreden is, dan zou ik dat gewoon vertellen tegen de klant. De meeste hebben daar wel begrip voor.
Je kan zelf een bepaalde kredietlimiet in gedachten nemen. Als het vorige factuurbedrag erg hoog was, en daarmee in principe dus ook het kredietlimiet overschreden is, dan zou ik dat gewoon vertellen tegen de klant. De meeste hebben daar wel begrip voor.
3Nee, zou ik niet zomaar doen, want we hebben er al een paar keer de vingers aan gebrand.
Soms zijn het onzekere klanten die je webwinkel uitproberen, soms helaas ook oplichters. Met de eerste (kleine) bestelling wordt gecontroleerd of je op rekening levert. Als de eerste bestelling inderdaad is geleverd, volgt prompt de tweede (grotere) bestelling. Beide worden daarna niet altijd betaald.
Zul je altijd zien: die tweede bestelling wordt vaak zelfs geplaatst binnen enkele uren nadat eerste bestelling is thuisbezorgd.
Een vervolgorder pas leveren nadat een debiteur aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is redelijk, zelfs al is de betaaltermijn nog niet verstreken.
Soms zijn het onzekere klanten die je webwinkel uitproberen, soms helaas ook oplichters. Met de eerste (kleine) bestelling wordt gecontroleerd of je op rekening levert. Als de eerste bestelling inderdaad is geleverd, volgt prompt de tweede (grotere) bestelling. Beide worden daarna niet altijd betaald.
Zul je altijd zien: die tweede bestelling wordt vaak zelfs geplaatst binnen enkele uren nadat eerste bestelling is thuisbezorgd.
Een vervolgorder pas leveren nadat een debiteur aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is redelijk, zelfs al is de betaaltermijn nog niet verstreken.
4Daar ben ik het niet mee eens. Heb vroeger alleen B2B gewerkt en dan zijn grote openstaande posten heel normaal. Ook nu lever ik dagelijks aan bepaalde vaste klanten op rekening.Ward schreef:Een vervolgorder pas leveren nadat een debiteur aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is redelijk, zelfs al is de betaaltermijn nog niet verstreken.
Als iemand zich niet fijn voelt bij die gedachte dan kan je beter geen krediettermijn gebruiken voor je shop.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5Ik bedoel vooral: een tweede bestelling pas leveren nadat de eerste bestelling is betaald, is niet onredelijk. Vooral bij consumenten (B2C) die nog geen enkele factuur hebben betaald, is voorzichtigheid geboden.frafra schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Heb vroeger alleen B2B gewerkt en dan zijn grote openstaande posten heel normaal. Ook nu lever ik dagelijks aan bepaalde vaste klanten op rekening.Ward schreef:Een vervolgorder pas leveren nadat een debiteur aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is redelijk, zelfs al is de betaaltermijn nog niet verstreken.
Het verhaal verandert natuurlijk als eerdere bestellingen netjes zijn betaald. Als bijvoorbeeld de eerste drie bestellingen allemaal zijn betaald, kun je gerust een vijfde bestelling uitleveren wanneer de factuur voor de vierde bestelling nog openstaat. Bovendien beschik je dan vaak over geverifieerde gegevens van de debiteur in de vorm van naam, adres en bankrekeningnummer op je bankafschrift.
Voor zakelijke klanten (B2B) kun je het inderdaad ruimer nemen. Er wordt immers vaker besteld, de orders zijn groter en ook de betaaltermijn is vaak langer. Dan nog is facturen opstapelen niet altijd verstandig: nadat een zakelijke klant failliet ging, kon ik met een vordering van € 4.000 achteraan sluiten bij de concurrente schuldeisers. Nooit meer iets van teruggezien.
Zo'n fout maakt de spreekwoordelijke ezel maar één keer. Het gaat goed zolang het goed gaat, totdat het een keer goed fout gaat...
6Waarom stel je de vraag? Als dit is om je systeem te automatiseren zou ik zeggen: Pas accepteren nadat jij handmatig klanten deze optie biedt. En als je het geautomatiseerd wilt aanbieden, het uitbesteden aan bedrijven die een kredietcheck kunnen uitvoeren. Genoeg discussies daarover op dit forum.
Stelde je de vraag omdat het een actuele situatie is? Dan kan ik er nog een derde mening bij voegen: Wat zegt je intuïtie je?
Voor beide verhalen (frafra & ward) is wel wat te zeggen gezien de info die je hier geeft. Het maakt nogal verschil wat en hoe er besteld is. Of voor welk bedrag. Of de bestelling bijv. op een postbus, of op een adres in een dorpje bij jou in de buurt is. Google eens naar de achtergelaten naam, adres etc. Is de bestelling gedaan met een hotmail.com of gmail.com e-mail adres? Is er een nulzes nummer of vast telefoonnummer achter gelaten? Bel die even op? Desnoods alleen om het telefoonnummer te controleren?
Wat zegt je intuïtie je?
Stelde je de vraag omdat het een actuele situatie is? Dan kan ik er nog een derde mening bij voegen: Wat zegt je intuïtie je?
Voor beide verhalen (frafra & ward) is wel wat te zeggen gezien de info die je hier geeft. Het maakt nogal verschil wat en hoe er besteld is. Of voor welk bedrag. Of de bestelling bijv. op een postbus, of op een adres in een dorpje bij jou in de buurt is. Google eens naar de achtergelaten naam, adres etc. Is de bestelling gedaan met een hotmail.com of gmail.com e-mail adres? Is er een nulzes nummer of vast telefoonnummer achter gelaten? Bel die even op? Desnoods alleen om het telefoonnummer te controleren?
Wat zegt je intuïtie je?
Nu op mijn weblogs:
7Ik heb de vraag gesteld, omdat ik een vervelend onderbuikgevoel (wantrouwend) over had.
Mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen. Dus doe ik het ook niet.
Mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen. Dus doe ik het ook niet.