vragen over aangifte omzetbelasting en btw
Geplaatst: 16 oktober 2011
Goedenmiddag,
Ik ben een web shop begonnen. Het gaat even niet om de vraag waarin, maar om het volgende:
Ik heb kvk nr en btw nr. Over het 2-e kwartaqal een zgn nul-aangifte gedaan, had nl nog geen kosten gemaakt, alleen voorbereidingen.
In het 3-e kwartaal nu een hoop items ingekocht, zowel uit Nederland, EU als Japan.
Dus ondertussen een flinke voorraad. Hierover heb ik btw betaald. En nu dus weer de belastingen. Ik wil graag dingen zelf begrijpen, ipv blind inleveren bij een boekhouder.
Moet ik nu de betaalde btw optellen (gemaakt over de inkoopsprijs), met alle andere kosten (rekening webshop, gsm abonnement, kosten zakelijke rekening) waar ik btw over heb betaald, en die aftrekken van de totale btw die ik moet berekenen over mijn voorraad (de prijs die ik de klanten ga berekenen)??
En kan iemand mij uitleggen (liefst met een voorbeeld) hoe het zit met zgn ‘prestaties vanuit het buitenland aan u verricht’? ik heb bv op de leveringen uit Japan aan de postbode betaald.
Ik heb wel een idee hoe eea zit, maar zou toch graag advies willen hebben van iemand met ervaring.
En dan tot slot de vraag, ik verwacht dit jaar en komend jaar nog niet veel omzet, is het dan waar dat ik een verzoek kan indienen bij de Inspecteur van mijn regio (Alkmaar) om ipv de kwartaal aangiftes, 1 jaar aangifte te doen??
Mvg
Patrick
Ik ben een web shop begonnen. Het gaat even niet om de vraag waarin, maar om het volgende:
Ik heb kvk nr en btw nr. Over het 2-e kwartaqal een zgn nul-aangifte gedaan, had nl nog geen kosten gemaakt, alleen voorbereidingen.
In het 3-e kwartaal nu een hoop items ingekocht, zowel uit Nederland, EU als Japan.
Dus ondertussen een flinke voorraad. Hierover heb ik btw betaald. En nu dus weer de belastingen. Ik wil graag dingen zelf begrijpen, ipv blind inleveren bij een boekhouder.
Moet ik nu de betaalde btw optellen (gemaakt over de inkoopsprijs), met alle andere kosten (rekening webshop, gsm abonnement, kosten zakelijke rekening) waar ik btw over heb betaald, en die aftrekken van de totale btw die ik moet berekenen over mijn voorraad (de prijs die ik de klanten ga berekenen)??
En kan iemand mij uitleggen (liefst met een voorbeeld) hoe het zit met zgn ‘prestaties vanuit het buitenland aan u verricht’? ik heb bv op de leveringen uit Japan aan de postbode betaald.
Ik heb wel een idee hoe eea zit, maar zou toch graag advies willen hebben van iemand met ervaring.
En dan tot slot de vraag, ik verwacht dit jaar en komend jaar nog niet veel omzet, is het dan waar dat ik een verzoek kan indienen bij de Inspecteur van mijn regio (Alkmaar) om ipv de kwartaal aangiftes, 1 jaar aangifte te doen??
Mvg
Patrick