Goedenmiddag,
Ik ben een web shop begonnen. Het gaat even niet om de vraag waarin, maar om het volgende:
Ik heb kvk nr en btw nr. Over het 2-e kwartaqal een zgn nul-aangifte gedaan, had nl nog geen kosten gemaakt, alleen voorbereidingen.
In het 3-e kwartaal nu een hoop items ingekocht, zowel uit Nederland, EU als Japan.
Dus ondertussen een flinke voorraad. Hierover heb ik btw betaald. En nu dus weer de belastingen. Ik wil graag dingen zelf begrijpen, ipv blind inleveren bij een boekhouder.
Moet ik nu de betaalde btw optellen (gemaakt over de inkoopsprijs), met alle andere kosten (rekening webshop, gsm abonnement, kosten zakelijke rekening) waar ik btw over heb betaald, en die aftrekken van de totale btw die ik moet berekenen over mijn voorraad (de prijs die ik de klanten ga berekenen)??
En kan iemand mij uitleggen (liefst met een voorbeeld) hoe het zit met zgn ‘prestaties vanuit het buitenland aan u verricht’? ik heb bv op de leveringen uit Japan aan de postbode betaald.
Ik heb wel een idee hoe eea zit, maar zou toch graag advies willen hebben van iemand met ervaring.
En dan tot slot de vraag, ik verwacht dit jaar en komend jaar nog niet veel omzet, is het dan waar dat ik een verzoek kan indienen bij de Inspecteur van mijn regio (Alkmaar) om ipv de kwartaal aangiftes, 1 jaar aangifte te doen??
Mvg
Patrick
Re: vragen over aangifte omzetbelasting en btw
2Je maakt een fout wat betreft het bedrag dat je moet afdragen. Dit heeft niets met je voorraad te maken, dat is gewoon stilstaand geld. Het bedrag wat je moet afdragen wordt alleen berekend over wat je daadwerkelijk verkocht / gefactureerd hebt. Het je nog niets verkocht (zoals ik begrijp) dan hoef je ook niets af te dragen. In dat geval doe je wel aangifte over je te vorderen btw, maar hoef je dit nergens mee te verrekenen omdat je niets verkocht hebt. Dat is betekent dus dat je een bedrag terug zal krijgen van de fiscus, goed nieuws dus!
Over je inkopen in het buitenland. Dan betaal je bij invoer in Nederland vaak de BTW over deze producten via het verzendbedrijf. Dit bedrag kan je dan ook weer terugvragen in je aangifte. Let wel op dat je ook administratiekosten moet betalen en dat dus niet het hele bedrag wat je aan het verzendbedrijf hebt betaald terug te vragen is.
Over je inkopen in het buitenland. Dan betaal je bij invoer in Nederland vaak de BTW over deze producten via het verzendbedrijf. Dit bedrag kan je dan ook weer terugvragen in je aangifte. Let wel op dat je ook administratiekosten moet betalen en dat dus niet het hele bedrag wat je aan het verzendbedrijf hebt betaald terug te vragen is.
Re: vragen over aangifte omzetbelasting en btw
3Kun je dan niet beter je boekhouder vragen het je uit te leggen? Leer je van je eigen praktijk.
En volgens mij doen ze wij webshops standaard kwartaal. Omdat je vaak in een jaar zoveel groeit dat je toch geen redelijke inschatting kan maken.
Ik had echt iets van 300 euro omzet p/j opgegeven en ook per kwartaal ingediend. Moet je nagaan
En volgens mij doen ze wij webshops standaard kwartaal. Omdat je vaak in een jaar zoveel groeit dat je toch geen redelijke inschatting kan maken.
Ik had echt iets van 300 euro omzet p/j opgegeven en ook per kwartaal ingediend. Moet je nagaan