Geografische locatie webshop voor Google
Geplaatst: 01 februari 2012
Beste collega's,
Voor een internationale en meertalige webshop wil ik Google graag laten weten op welke landen verschillende onderdelen van de site zijn gericht. Als je het test, blijkt Google heel goed te weten welk deel op een specifiek land "getarget" is: Frankrijk, Spanje, enzovoort. In enkele gevallen noemt Google het land ook in de SERP (in groen achter de groene URL).
Wie weet hoe Google dat bepaalt?
Het volgende heb ik al getest en (nu wordt het ingewikkeld) lijkt geen doorslaggevende rol te spelen:
• TLD. Onbelangrijk: bij een .com kan Google toch een onderscheid maken tussen Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje enzovoort.
• Hostnaam. Speelt ook geen rol: bij een algemeen shop.example.com herkent Google toch afzonderlijke landen.
• IP-adres en serverlocatie. Maakt wederom niet uit. Bij één vast IP-adres (voor SSL) van een serverfarm die zich fysiek in Denemarken bevindt, maakt Google nog steeds een onderscheid tussen Duitsland, Frankrijk, Spanje, enzovoort.
• Taal en taalcodes. Leggen wederom weinig gewicht in de schaal. Als de algemene taalcode "en" voor Engels wordt gebruikt, kan Google toch een onderscheid maken tussen landen waar Engels wordt gesproken: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.
Voor een internationale en meertalige webshop wil ik Google graag laten weten op welke landen verschillende onderdelen van de site zijn gericht. Als je het test, blijkt Google heel goed te weten welk deel op een specifiek land "getarget" is: Frankrijk, Spanje, enzovoort. In enkele gevallen noemt Google het land ook in de SERP (in groen achter de groene URL).
Wie weet hoe Google dat bepaalt?
Het volgende heb ik al getest en (nu wordt het ingewikkeld) lijkt geen doorslaggevende rol te spelen:
• TLD. Onbelangrijk: bij een .com kan Google toch een onderscheid maken tussen Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje enzovoort.
• Hostnaam. Speelt ook geen rol: bij een algemeen shop.example.com herkent Google toch afzonderlijke landen.
• IP-adres en serverlocatie. Maakt wederom niet uit. Bij één vast IP-adres (voor SSL) van een serverfarm die zich fysiek in Denemarken bevindt, maakt Google nog steeds een onderscheid tussen Duitsland, Frankrijk, Spanje, enzovoort.
• Taal en taalcodes. Leggen wederom weinig gewicht in de schaal. Als de algemene taalcode "en" voor Engels wordt gebruikt, kan Google toch een onderscheid maken tussen landen waar Engels wordt gesproken: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.