Beste collega's,
Voor een internationale en meertalige webshop wil ik Google graag laten weten op welke landen verschillende onderdelen van de site zijn gericht. Als je het test, blijkt Google heel goed te weten welk deel op een specifiek land "getarget" is: Frankrijk, Spanje, enzovoort. In enkele gevallen noemt Google het land ook in de SERP (in groen achter de groene URL).
Wie weet hoe Google dat bepaalt?
Het volgende heb ik al getest en (nu wordt het ingewikkeld) lijkt geen doorslaggevende rol te spelen:
• TLD. Onbelangrijk: bij een .com kan Google toch een onderscheid maken tussen Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje enzovoort.
• Hostnaam. Speelt ook geen rol: bij een algemeen shop.example.com herkent Google toch afzonderlijke landen.
• IP-adres en serverlocatie. Maakt wederom niet uit. Bij één vast IP-adres (voor SSL) van een serverfarm die zich fysiek in Denemarken bevindt, maakt Google nog steeds een onderscheid tussen Duitsland, Frankrijk, Spanje, enzovoort.
• Taal en taalcodes. Leggen wederom weinig gewicht in de schaal. Als de algemene taalcode "en" voor Engels wordt gebruikt, kan Google toch een onderscheid maken tussen landen waar Engels wordt gesproken: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.
Re: Geografische locatie webshop voor Google
2Heb je links van andere sites, en verdere herkomst van je traffic al getest? Google weet veel meer dan de basisgegevens die je zelf opgeeft.
Ben het trouwens niet helemaal eens met je conclusie. Weet uit ervaring dat locatie server en taal van de website zeker wel invloed hebben.
Ben het trouwens niet helemaal eens met je conclusie. Weet uit ervaring dat locatie server en taal van de website zeker wel invloed hebben.

Nu op mijn weblogs:
3Inderdaad serverlocatie heeft invloed op de zoekresultaten maar niet waar Ward op doelt...
Taal kan ik me wel voorstellen... en_UK, en_US, nl_NL, nl_BE etc.
Wat ik verder nog kan bedenken is de microformat... of de geo targeting in Google webmaster...
en verder wat Google zegt:
http://support.google.com/webmasters/bi ... wer=182192
Taal kan ik me wel voorstellen... en_UK, en_US, nl_NL, nl_BE etc.
Wat ik verder nog kan bedenken is de microformat... of de geo targeting in Google webmaster...
en verder wat Google zegt:
http://support.google.com/webmasters/bi ... wer=182192
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
4Dat zal meespelen, maar nog is het geen sluitende verklaring. Er verwijzen Nederlandstalige links in Nederlandstalige webpagina's op .nl-domeinen en servers in Nederland naar de Engelstalige versie. Bezoekers uit Nederland zien alleen een Engelstalige versie, een Nederlandstalige is er nog niet. Toch toont Google dan niet "Nederland", maar heel specifiek uitgesplitst Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, enzovoort.Dirkjan schreef:Heb je links van andere sites, en verdere herkomst van je traffic al getest? Google weet veel meer dan de basisgegevens die je zelf opgeeft.
Je mag aan één geval ook nooit algemene conclusies voor alle gevallen verbinden (en dat doe ik niet). In dit geval wordt een algemeen shop.example.com in het Engels op een server in Denemarken toch feilloos uitgesplitst over vijf landen. Okay, er is inderdaad een verschil tussen Amerikaans Engels en Brits Engels, alleen presteert Google het met identieke content ingesteld op "en" zonder landcode toch dat nog verder uit te splitsen in bijvoorbeeld Australië versus Nieuw-Zeeland.Dirkjan schreef:Ben het trouwens niet helemaal eens met je conclusie. Weet uit ervaring dat locatie server en taal van de website zeker wel invloed hebben.
Hoewel vertrekken vanuit veronderstellingen methodologisch niet ongevaarlijk is, mag je aannemen dat Google verschillende factoren meeweegt. Verschillende van die aanmanen heb ik dus intuïtief getoetst (zie de startpost), alleen is de uitkomst in dit specifieke geval tegen-intuïtief: aan TLD, hostnaam en serverlocatie ligt het zeker niet en de gebruikte taal verklaart hooguit een deel, maar lang niet alles.
Of simpel samengevat: ergens in deze puzzel ontbreekt een belangrijk sluitstukje.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.