Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

28 februari 2020

Beste leden,

Ik zit met een probleem. De Belgische Belastingdienst heeft mijn firma een boete gegeven omtrent afstandsverkopen. Ik verkoop onder andere via bol.com. Er is altijd netjes btw ingediend bij de Nederlandse Belastingdienst. Nu blijkt het dus zo te zijn dat als je meer dan €35.000 in België verkoopt, je daar btw moet gaan betalen over deze orders, en dus niet in Nederland (Europese richtlijn, drempelbedrag verschilt per land). 

Nu kreeg ik een brief van de Belgische Belastingdienst dat ik wellicht het drempelbedrag heb overschreden, en dat klopt. Ik heb direct meegewerkt en alles netjes opgestuurd om het btw bedrag terug te vragen van de Nederlandse Belastingdienst en dit weer over te maken naar de Belgische Belastingdienst. Ik kan jullie zeggen, dit ging enorm traag en het kwam niet aanwaaien. 

Het probleem is dat ik nog nooit over deze wet had gehoord en er totaal geen sprake is van wanbetaling, het was immers aan de Nederlandse Belastingdienst betaald. De Belgen hebben mij echt een enorme boete gegeven wat totaal niet proportioneel is (dat is geen enkele boete, maar geloof mij dit is extreem) en gooien ze er ook een rente van 9.6% per jaar overheen. Dit terwijl er totaal geen kwaad achter zit, er is direct meegewerkt en niemand had mij ooit ingelicht over deze wet. Ik begrijp ook wel dat je kennis van wetten moet hebben als je in een bepaald land verkoopt, maar het was toendertijd ook via bol.com onduidelijk naar welk land een bepaalde order ging (via logistiek van bol.com). Inmiddels is dit via het platform wel duidelijker. Het viel dus niet op dat er zoveel naar België ook ging. Op zijn minst mag je toch een waarschuwing krijgen om alles recht te zetten en niet direct met boetes gaan smijten. 

Nu vind ik het niet normaal hoe ik hier word behandeld en ik weet dat ze bezig zijn met meerdere webshops die via bol.com in België verkopen. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik zou graag kennis en krachten bundelen om hier werk van te maken. Het is in mijn ogen niet normaal dat een Staat zo met ondernemers om kan gaan. 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en er eventueel ervaring mee heeft. 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

28 februari 2020

Het probleem is dat ik nog nooit over deze wet had gehoord [...] niemand had mij ooit ingelicht over deze wet
Als ondernemer dien je zelf op de hoogte te zijn van alle wettelijke verplichtingen. Het is niet zo dat er instanties zijn die jouw handje vasthouden en informeren zonder dat je daar zelf om vraagt. Hoewel het enorm zuur is dat je nu met de hoge boete zit, is dat dus wel jouw eigen verantwoordelijkheid. Het is echt heel erg belangrijk dat je goed onderzoek doet naar de verschillende regels waar je je aan moet houden.
Het is in mijn ogen niet normaal dat een Staat zo met ondernemers om kan gaan. 
Ik snap dat je zoiets uit emotie opschrijft, maar er zijn nou eenmaal gewoon wetten en regels en als ondernemer is het jouw taak om daar aan te voldoen.
 Ik zou graag kennis en krachten bundelen om hier werk van te maken.
Als je bedoelt een informatiecampagne over de verplichting om belasting te betalen op te zetten, dan lijkt me dat een prima idee. Maar ik gok dat je meer iets bedoelt om met zijn allen geen belasting te hoeven te betalen. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Maar hoogstwaarschijnlijk -ik heb geen ervaring met bezwaarprocedures bij de Belgische BD- kan je in beroep gaan en mogelijk dat ze de boete willen matigen of iets dergelijks als je je verhaal doet bij hen. En voortaan dus eerst goed uitzoeken aan wat voor regels je allemaal moet voldoen!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

28 februari 2020

Ik was ook niet op de hoogte en ook de pineut.
Een waarschuwing van Bol zelf was wel fijn geweest maar, zoals Wouter zegt, als ondernemer horen we zelf de regels te kennen.

Wouter zegt ook dat we geen belasting willen betalen. Dat klopt natuurlijk niet, wij hebben géén probleem met belasting betalen, wij hebben het "simpelweg" naar de verkeerde Belastingdienst overgemaakt.

Wat mij stoorde is dat ze erg agressief zijn in het vorderen van het bedrag (zoveel euro extra boete per dag) waardoor je geen tijd hebt om het bedrag eerst terug kan proberen te halen van de Nederlandse Belastingdienst. Dit, en de zeer pittige boete, maakte het een zeer onplezierige situatie.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

29 februari 2020

Hoewel ik nog lang niet aan dit soort bedragen naar het buitenland zit... dit heb ik wel in de eerste weken van het bedrijf opstarten al gelezen. 

Wel lastig als het bij Bol inderdaad niet duidelijk was dat er zoveel naar het buitenland ging, maar als je de wet niet kende... dan had je daar nog niks aan gehad.

Gezamenlijk stappen ondernemen lijkt me eerlijk gezegd weinig zinvol, al valt het als het echt zo buitenproportioneel lijkt te proberen (omdat het dan in ieder geval áls het iets oplevert nog min of meer zinvol besteedde tijd kan zijn) - maar ik verwacht absoluut geen 'oh sorry, ja we hadden eigenlijk een waarschuwing kunnen geven' en verwacht met de argumenten die je geeft eigenlijk niet direct heel veel - maar ik ken de bezwaarprocedures niet. Even goed informatie inwinnen en inlezen lijkt me wijs. Veel argumenten die je geeft zijn bij voorbaat al niet waardevol om te delen met instanties als deze, 'ik heb nooit van deze wet gehoord' en 'het was onduidelijk bij bol.com' zijn erg slechte argumenten die eerder tegen je spreken. Dus als je een verweer gaat doen, zou ik zorgen dat je dat heel rationeel doet, al je emoties even uitschakelt, en dit soort zaken weg laat.

Snap wel dat het erg schrikken is, alleen er zijn een paar instanties waar je geen ruzie mee wil, de verschillende toezichthouders (bijv op voedselgebied), en de belastingdienst staan dan wel ergens boven aan de lijst. Ik zou zelf zeker de opties voor bezwaar verkennen, maar je reactie hier lezende zit je vol in emoties ("niet normaal hoe behandeld") en ik zou pas aan de slag gaan als je daar overheen bent, anders is het bij voorbaat kansloos.

Succes met het vervolg, als er ontwikkelingen zijn zal ik het graag lezen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

29 februari 2020

Ik wist het, maar de verkopen aan met name Vlaamse klanten liepen tot nu toe nog niet zo hoog op. Naar aanleiding van dit onderwerp toch maar even geturfd over 2019: Het bleek geruststellend laag t.o.v. het drempelbedrag.
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

29 februari 2020

Nja, ik ben er inmiddels overheen en moest een brief schrijven met alle argumenten dat ik welwillend was en van goede trouw ben. Uiteindelijk hebben ze de boete met 60% verlaagd, maar is het alsnog veel. De procureur generaal die dit had behandeld had zelf aangegeven dat ze zeker weet dat ik van goede trouw ben. Het geld is immers naar de verkeerde belastingdienst overgemaakt.

Natuurlijk snap ik dat de wetten duidelijk moeten zijn voor de ondernemer en wil ik ook geen ruzie met dit soort instanties. Daarom betaal ik altijd netjes op tijd. Juist daarom ben ik aangeslagen. In Nederland krijg je brieven met informatie waar je aan moet verplichten. Je koopt bijvoorbeeld een auto, je krijgt een brief met hoe je wegenbelasting wil betalen. Nu was het dus niet duidelijk dat er zoveel werd gekocht aan Belgie. En daarnaast is het drempelbedrag van België €35.000 en voor de andere EU landen ligt dit rond de €100.000 (aardig verschil).

Er is een EU richtlijn en dat is het rechtszekerheidsbeginsel. Alle onderdanen van de Staat moeten eerst weten waar ze toe verplicht zijn voordat ze het goed kunnen doen. Dus je moet de kans krijgen om het goed te doen, en er is ook direct meegewerkt. Ik ben het er mee eens dat je de wetten moet kennen als je ergens opereert, echter is dat voor kleinere webwinkels vrij lastig omdat je simpelweg niet snel werkt met een belastingadviseur. Normaliter word je op de hoogte gesteld van een wet. 

Nu weet ik dat ze enorm aan het jagen zijn op partners van bol.com en Amazon. Ik heb me er al bij neergelegd, maar ben het er niet mee eens hoe ze "ons" behandelen. In Nederland krijg je eerst een bericht dat je ergens aan moet voldoen. Doe je dat niet, dan pas komt er een boete (volkomen begrijpelijk). Ik vermoed oprecht dat de handelswijze van de Belgen in strijd is met het Europese rechtszekerheidsbeginsel. 
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

29 februari 2020

Ik was ook niet op de hoogte en ook de pineut.
Een waarschuwing van Bol zelf was wel fijn geweest maar, zoals Wouter zegt, als ondernemer horen we zelf de regels te kennen.

Wouter zegt ook dat we geen belasting willen betalen. Dat klopt natuurlijk niet, wij hebben géén probleem met belasting betalen, wij hebben het "simpelweg" naar de verkeerde Belastingdienst overgemaakt.

Wat mij stoorde is dat ze erg agressief zijn in het vorderen van het bedrag (zoveel euro extra boete per dag) waardoor je geen tijd hebt om het bedrag eerst terug kan proberen te halen van de Nederlandse Belastingdienst. Dit, en de zeer pittige boete, maakte het een zeer onplezierige situatie.
Dat klopt, ze zijn erg agressief. Zo kreeg je een aanslag met het verschuldigde btw bedrag, de boete en de rente en dat moest binnen 48 uur betaald worden. Dit terwijl je eerst via suppleties het geld terug moet krijgen van de Nederlandse belastingdienst (dat duurt ook een tijdje). Betaal je niet binnen 48 uur, of reageer je niet? Dan komt er ook weer een boete bij. En de rentes zijn 9.6%. Dit tikt aardig aan over een hoog btw bedrag.

Voor de toekomst heb ik maar een Belgische accountant ingeschakeld, de btw aangiftes, voorschotten en regels daar zijn een groot stuk complexer dan in Nederland. 
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

29 februari 2020

Ik weet niet welke producten je verkoopt, maar ik hoop dat je in orde bent met de Belgische organisaties zoals Recupel (elektronische en elektrische producten) Bebat (batterijen), Fostplus (verpakkingen) en dergelijke om producten op de Belgische markt te brengen, want nu je gekend bent bij de Belgische overheid zullen die ook snel volgen.
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

29 februari 2020

Voornamelijk elektronica. De accountant heeft gezegd dat bij import alles in Nederland al geregeld is en er verder niets gedaan moet worden.
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

01 maart 2020

Dat betwijfel ik, tenzij je voor elk land een aparte (fysieke) voorraad hebt weet je bij import in Nederland toch nog niet hoeveel je van die producten op de Belgische markt gaat brengen? Dat weet je pas na verkoop en dan pas kan je een aangifte doen aan b.v. Recupel of Bewee aangezien het elektronica is.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

02 maart 2020

Ik was ook niet op de hoogte en ook de pineut.
Een waarschuwing van Bol zelf was wel fijn geweest maar, zoals Wouter zegt, als ondernemer horen we zelf de regels te kennen.

Wouter zegt ook dat we geen belasting willen betalen. Dat klopt natuurlijk niet, wij hebben géén probleem met belasting betalen, wij hebben het "simpelweg" naar de verkeerde Belastingdienst overgemaakt.

Wat mij stoorde is dat ze erg agressief zijn in het vorderen van het bedrag (zoveel euro extra boete per dag) waardoor je geen tijd hebt om het bedrag eerst terug kan proberen te halen van de Nederlandse Belastingdienst. Dit, en de zeer pittige boete, maakte het een zeer onplezierige situatie.
Dat klopt, ze zijn erg agressief. Zo kreeg je een aanslag met het verschuldigde btw bedrag, de boete en de rente en dat moest binnen 48 uur betaald worden. Dit terwijl je eerst via suppleties het geld terug moet krijgen van de Nederlandse belastingdienst (dat duurt ook een tijdje). Betaal je niet binnen 48 uur, of reageer je niet? Dan komt er ook weer een boete bij. En de rentes zijn 9.6%. Dit tikt aardig aan over een hoog btw bedrag.

Voor de toekomst heb ik maar een Belgische accountant ingeschakeld, de btw aangiftes, voorschotten en regels daar zijn een groot stuk complexer dan in Nederland. 
Klopt. Binnen 48 uur met elke dag een flinke verhoging.

Ik heb alles betaald maar nooit een verlaging gevraagd. Nu ik al betaald heb zal dat sowieso wel niet meer lukken.

Laat het in ieder geval een waarschuwing zijn voor andere ondernemers die niet op de hoogte waren en rond het drempelbedrag zitten.
Ik had overigens ergens gelezen dat het ook naar 100.000 zal gaan maar kan dat helaas niet meer terugvinden.
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

04 maart 2020

Dat betwijfel ik, tenzij je voor elk land een aparte (fysieke) voorraad hebt weet je bij import in Nederland toch nog niet hoeveel je van die producten op de Belgische markt gaat brengen? Dat weet je pas na verkoop en dan pas kan je een aangifte doen aan b.v. Recupel of Bewee aangezien het elektronica is.
Veel regelingen zijn EU-richtlijnen en ieder land heeft zo zijn eigen "benaming" hiervoor. 
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

04 maart 2020


Dat klopt, ze zijn erg agressief. Zo kreeg je een aanslag met het verschuldigde btw bedrag, de boete en de rente en dat moest binnen 48 uur betaald worden. Dit terwijl je eerst via suppleties het geld terug moet krijgen van de Nederlandse belastingdienst (dat duurt ook een tijdje). Betaal je niet binnen 48 uur, of reageer je niet? Dan komt er ook weer een boete bij. En de rentes zijn 9.6%. Dit tikt aardig aan over een hoog btw bedrag.

Voor de toekomst heb ik maar een Belgische accountant ingeschakeld, de btw aangiftes, voorschotten en regels daar zijn een groot stuk complexer dan in Nederland. 
Klopt. Binnen 48 uur met elke dag een flinke verhoging.

Ik heb alles betaald maar nooit een verlaging gevraagd. Nu ik al betaald heb zal dat sowieso wel niet meer lukken.

Laat het in ieder geval een waarschuwing zijn voor andere ondernemers die niet op de hoogte waren en rond het drempelbedrag zitten.
Ik had overigens ergens gelezen dat het ook naar 100.000 zal gaan maar kan dat helaas niet meer terugvinden.
Zeer zeker een waarschuwing. Al denk ik dat als we meer slachtoffers hiervan hebben, we een vuist kunnen maken tegen de agressieve aanpak hiervan. Als je kijkt naar de toeslagaffaire hoe de slachtoffers hiervan eigenlijk worden gesteund door het "Hart van Nederland", waarom zouden ondernemers dan de dupe moeten zijn van een zeer agressieve aanpak van een buitenlandse belastingdienst? 

Dit komt gewoonweg niet overeen met de EU richtlijn "rechtszekerheidsbeginsel" en ik weet zeker dat hier een case van te maken is. De Nederlandse belastingdienst vraagt eerst altijd of je mee wil werken, voordat er daadwerkelijk een boete wordt gegeven. Hier dient een uniforme aanpak in te zijn binnen de EU. 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

04 maart 2020

Dat lijkt mij een beetje te hoog van de toren geblazen. BTW is een gebied waarop de lidstaten zelf hun beleid mogen maken en dat de Belgische belastingen een laag drempelbedrag hanteren is bij een ondernemer die goed geïnformeerd is reeds bekend. Het ware beter dat de lidstaten hiervoor uniforme afspraken maakten, dat vind ik ook. Direct boetes opleggen, daar zijn belastingdiensten goed in(niet alleen in België trouwens) en dat ze nu "bol.com op de korrel hebben", daarvoor kan ik ook wel een reden verzinnen. Ik zou kijken waar de mogelijkheden liggen om uitstel, matiging of coulance liggen bij de Belgische dienst. Met "gedupeerde" collega ondernemers gezamenlijk met gebalde vuisten en boze spandoeken optrekken naar de Wetstraat lijkt mij in dit geval minder kans maken, maar wie weet!
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

05 maart 2020

Dat lijkt mij een beetje te hoog van de toren geblazen. BTW is een gebied waarop de lidstaten zelf hun beleid mogen maken en dat de Belgische belastingen een laag drempelbedrag hanteren is bij een ondernemer die goed geïnformeerd is reeds bekend. Het ware beter dat de lidstaten hiervoor uniforme afspraken maakten, dat vind ik ook. Direct boetes opleggen, daar zijn belastingdiensten goed in(niet alleen in België trouwens) en dat ze nu "bol.com op de korrel hebben", daarvoor kan ik ook wel een reden verzinnen. Ik zou kijken waar de mogelijkheden liggen om uitstel, matiging of coulance liggen bij de Belgische dienst. Met "gedupeerde" collega ondernemers gezamenlijk met gebalde vuisten en boze spandoeken optrekken naar de Wetstraat lijkt mij in dit geval minder kans maken, maar wie weet!
Waarom te hoog van de toren geblazen? Niemand zegt ook dat er geen btw betaald dient te worden, dat begrijp ik en dat is ook niet mijn doel. Het gaat mij om een enorm agressieve aanpak hiervan. We zijn allemaal mensen (eenmanszaken, vof's en nog meer) en iedereen dient gelijkwaardig behandeld te worden. Het is niet zo dat er bewust is gefraudeerd om de belastingdiensten op te lichten. Ik ben niet de enige, ik weet dat ze nu bezig zijn met ongeveer 400 cases van Nederlandse webshops. 

Het voorbeeld van de toeslagaffaire in Nederland spreekt in mijn ogen boekdelen. Dit kwam in het nieuws en het iedereen vond het belachelijk hoe de belastingdienst hiermee omging. Daarna kwamen er oplossingen. 

Als wij, of niemand niet, hier wat van zegt en opstaat tegen de agressiviteit van zo'n belastingdienst, wanneer zal dat dan aan het licht komen? Ik ben mentaal redelijk sterk, maar er zijn mensen die zo'n aanpak niet zouden trekken. 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

05 maart 2020

iedereen dient gelijkwaardig behandeld te worden. 
De Belgische belastingdienst behandelt iedereen gelijkwaardig toch? Of waar zou jij uit opmaken dat ze jou anders aanpakken dan iemand anders?

De toeslagenaffaire is een compleet andere zaak. Daar was de belastingdienst onrechtmatig bezig door mensen bewust aan te merken als fraudeur, terwijl dat niet zo was.

Maar evengoed wens ik je er succes mee, ik ben benieuwd wat er uit komt.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

05 maart 2020

Wie buiten NL verkoopt mag zich wel een beetje inlezen in de btw-regels van de landen waarnaar je exporteert. Van boze opzet van de betreffende ondernemers zal hier overwegend zeker geen sprake zijn, maar van verwijtbare onwetendheid of slecht geïnformeerd zijn toch zeker wel. Bij het openen van mijn eerste webwinkel, zo'n 20 jaar geleden, heeft mijn toenmalige boekhouder reeds gewezen op het beleid van de Belgische belastingdienst.
De vergelijking met de zaak rond de NL belastingdienst die ten onrechte ouders aanwees als fraudeurs gaat volkomen mank en is fnuikend voor de slachtoffers ervan: dat kun je zo toch niet menen!
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

05 maart 2020

Wie buiten NL verkoopt mag zich wel een beetje inlezen in de btw-regels van de landen waarnaar je exporteert. Van boze opzet van de betreffende ondernemers zal hier overwegend zeker geen sprake zijn, maar van verwijtbare onwetendheid of slecht geïnformeerd zijn toch zeker wel. Bij het openen van mijn eerste webwinkel, zo'n 20 jaar geleden, heeft mijn toenmalige boekhouder reeds gewezen op het beleid van de Belgische belastingdienst.
De vergelijking met de zaak rond de NL belastingdienst die ten onrechte ouders aanwees als fraudeurs gaat volkomen mank en is fnuikend voor de slachtoffers ervan: dat kun je zo toch niet menen!
Bert, je begrijpt niet wat ik bedoel. De intentie is dat het aan het licht komt en er dan wat aan wordt gedaan. Er komt aandacht voor. 

En inderdaad, de regels moet je kennen. Dat begrijp ik en daar is iedereen het mee eens. Maar als je het "per ongeluk" hebt overgemaakt naar de Nederlandse Belastingdienst, is een agressieve aanpak vol boetes en deadlines binnen 48 uur rechtmatig, billijk en redelijk? 
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

05 maart 2020

iedereen dient gelijkwaardig behandeld te worden. 
De Belgische belastingdienst behandelt iedereen gelijkwaardig toch? Of waar zou jij uit opmaken dat ze jou anders aanpakken dan iemand anders?

De toeslagenaffaire is een compleet andere zaak. Daar was de belastingdienst onrechtmatig bezig door mensen bewust aan te merken als fraudeur, terwijl dat niet zo was.

Maar evengoed wens ik je er succes mee, ik ben benieuwd wat er uit komt.
Nou Wouter, ook ik heb een boete gekregen als "fraudeur". En dat is ook onterecht, want het is overgemaakt naar de Nederlandse Belastingdienst. 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

05 maart 2020

Ik zou er ook van balen als het me overkwam, maar je had m.i. beter kunnen weten. Als er al sprake is van slachtofferschap, dan is het toch van je eigen onwetendheid. Dat het bij de BE belastingen wel een tikkeltje minder agressief kan, ben ik met je eens. Ik steun jouw poging om dat laatste aan het licht te brengen en te verbeteren, maar weet daarvoor niet 123 een concrete actie.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Nou Wouter, ook ik heb een boete gekregen als "fraudeur". En dat is ook onterecht, want het is overgemaakt naar de Nederlandse Belastingdienst. 
Nou nee, je hebt niet BTW afgedragen aan de Belgische BD dus daar krijg je wel terecht een boete voor. Dat zoiets agressief gebeurt is een ander verhaal en hoe het komt dat je het geld niet overgemaakt had of dat je het per ongeluk naar een andere belastingdienst overgemaakt daar hebben ze niets mee te maken.

Je vergelijkt je eigen onwetendheid welke terecht zorgde voor een boete nu wel met mensen wiens leven volledig kapot gemaakt is in de toeslagenaffaire. In tegenstelling tot jou, hadden die mensen in die affaire niets verkeerd gedaan en hebben zij grote zeer grote schade geleden waar jij hoogstens wat minder winst gemaakt hebt als gevolg van wat onwetendheid. 

Ik weet niet zeker of die insteek op veel sympathie kan rekenen als je dit aan de kaak zou willen stellen. 

Zelf zou ik er iets minder emotie in leggen en hoogstens een vergelijking maken met de coulance die een NL BD toont ten opzichte van de Belgische. Maar of dat werkt betwijfel ik. Elk EU lidstaat mag immers zelf invulling geven aan hun belastingdienst dus daar mag best verschil tussen de lidstaten in zitten.
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Nou Wouter, ook ik heb een boete gekregen als "fraudeur". En dat is ook onterecht, want het is overgemaakt naar de Nederlandse Belastingdienst. 
Nou nee, je hebt niet BTW afgedragen aan de Belgische BD dus daar krijg je wel terecht een boete voor. Dat zoiets agressief gebeurt is een ander verhaal en hoe het komt dat je het geld niet overgemaakt had of dat je het per ongeluk naar een andere belastingdienst overgemaakt daar hebben ze niets mee te maken.

Je vergelijkt je eigen onwetendheid welke terecht zorgde voor een boete nu wel met mensen wiens leven volledig kapot gemaakt is in de toeslagenaffaire. In tegenstelling tot jou, hadden die mensen in die affaire niets verkeerd gedaan en hebben zij grote zeer grote schade geleden waar jij hoogstens wat minder winst gemaakt hebt als gevolg van wat onwetendheid. 

Ik weet niet zeker of die insteek op veel sympathie kan rekenen als je dit aan de kaak zou willen stellen. 

Zelf zou ik er iets minder emotie in leggen en hoogstens een vergelijking maken met de coulance die een NL BD toont ten opzichte van de Belgische. Maar of dat werkt betwijfel ik. Elk EU lidstaat mag immers zelf invulling geven aan hun belastingdienst dus daar mag best verschil tussen de lidstaten in zitten.
Er is inmiddels een groot gedeelte kwijtgescholden, omdat ze ook zien dat ik ten goede trouw was. Alsnog blijft er een aanzienlijk bedrag over. 

Ik heb het idee dat je er erg makkelijk over praat, en het makkelijk vindt om de regels te benoemen. Ja dan heb je altijd gelijk, je moet je aan de regels houden. Dat klopt, ben ik mee eens. Nogmaals, niemand hier heeft gezegd dat het betalen van btw naar de verkeerde belastingdienst iets goeds is en ik een nobelprijs mag winnen hiervoor. 

Het gaat mij er om dat er een redelijke coulance vanaf hun kant mag zijn en er niet agressief gehandeld moet worden. Wie kan er binnen 48 uur een suppletie regelen bij de Nederlandse belastingdienst, het gestort krijgen en het ook nog overmaken naar de Belgen? Als je dit niet doet, krijg je namelijk direct een boete eroverheen. Als jij dit normaal vindt, denk ik niet dat jij enige ervaring hebt als ondernemer of iets in de buurt.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Hmmm...... Wouter Hol geen ervaring als ondernemer? Onder welke steen heeft u de afgelopen jaren gelegen?
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Hmmm...... Wouter Hol geen ervaring als ondernemer? Onder welke steen heeft u de afgelopen jaren gelegen?
Betekent dat, dat je iedere ondernemer moet kennen?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Nee, maar als forumbezoeker zou u hem toch meerdere malen tegen hebben moeten komen!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Ik heb het idee dat je er erg makkelijk over praat, en het makkelijk vindt om de regels te benoemen.
Dat idee klopt vrij aardig, denk ik. Als ondernemer heb ik mij namelijk best aardig laten informeren over de regels waaraan ik moet voldoen. 
Wie kan er binnen 48 uur een suppletie regelen bij de Nederlandse belastingdienst, het gestort krijgen en het ook nog overmaken naar de Belgen?
Daar heeft de Belgische BD helemaal niets mee te maken.
Als je dit niet doet, krijg je namelijk direct een boete eroverheen. Als jij dit normaal vindt, denk ik niet dat jij enige ervaring hebt als ondernemer of iets in de buurt.
Grappig. Die laatste stelling zie ik juist precies het tegenovergesteld. Diegene die verwacht dat z'n handje vastgehouden wordt met alles, dingen voorgekauwd worden en met fluwelen handschoentjes behandeld wordt door alle instanties, heeft naar mijn idee nog niet heel veel eelt op z'n ondernemershanden zitten.

Overigens snap ik niet wat wie precies het meeste ervaring als ondernemer zou hebben met deze discussie te maken heeft.
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Ik heb het idee dat je er erg makkelijk over praat, en het makkelijk vindt om de regels te benoemen.
Dat idee klopt vrij aardig, denk ik. Als ondernemer heb ik mij namelijk best aardig laten informeren over de regels waaraan ik moet voldoen. 
Wie kan er binnen 48 uur een suppletie regelen bij de Nederlandse belastingdienst, het gestort krijgen en het ook nog overmaken naar de Belgen?
Daar heeft de Belgische BD helemaal niets mee te maken.
Als je dit niet doet, krijg je namelijk direct een boete eroverheen. Als jij dit normaal vindt, denk ik niet dat jij enige ervaring hebt als ondernemer of iets in de buurt.
Grappig. Die laatste stelling zie ik juist precies het tegenovergesteld. Diegene die verwacht dat z'n handje vastgehouden wordt met alles, dingen voorgekauwd worden en met fluwelen handschoentjes behandeld wordt door alle instanties, heeft naar mijn idee nog niet heel veel eelt op z'n ondernemershanden zitten.

Overigens snap ik niet wat wie precies het meeste ervaring als ondernemer zou hebben met deze discussie te maken heeft.
Nou Wouter, proficiat. Jij bent kennelijk DE ondernemer hier en weet alles beter. De Peter R de Vries van dit forum. Volgens mij heb jij geen benul wat voor waarden de overheid moet nastreven en wat de richtlijnen hiervan zijn. Volgens jou ben je geacht "Alle wetten maar te kennen" zonder enige coöperatie van de overheid. Als je de wet niet kent, dan maar agressief boetes geven en onmogelijke deadlines opstellen. "Ja want je moet 200.000 wetten uit je hoofd kennen".Waarom krijg je brieven van de belastingdienst dan? Zodat je zo goed mogelijk kan coöpereren en dat je weet waar het op staat. Volgens jou hoeft de belastingdienst hier dus niet brieven te sturen met instructies. "Ja, je moet alle wetten kennen", aldus Wouter de Pro. 

Nou weet ik dat jij hier "The Man" bent en waarschijnlijk provinciale belastingadviseurs hebt. Nou heeft niet iedere firma die in zijn kinderschoenen staat hier mogelijkheden voor. Mijn case gaat trouwens over een aantal jaar geleden,  de periode dat de firma groeide en niemand ons heeft ingelicht hierover. Ja tuurlijk moet je de wet kennen, maar je mag toch ook wel enige inlichtingen verwachten van een bol.com, de nederlandse staat, de boekhouder of weet ik veel wie? 
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

06 maart 2020

Als ondernemer wordt er eigenlijk van je verwacht dat je zelf onderzoek uitvoert. Hierbij wordt je handje niet vastgehouden helaas. Ja, een accountant/boekhouder zou je hier goed over moeten informeren, waarschijnlijk mits jij je administratie correct bij houdt.

Je krijgt inderdaad regelmatig brieven van de belastingdienst, met wat advies. Heb je voor de gein wel eens met de belastingdienst gebeld met een vraag? Als je ergens hulp bij nodig heb, moet je een belastingspecialist zoeken. De belastingdienst kan je niet helpen met het interpreteren. De belastingdienst mag wel boetes geven als jij het verkeerd hebt geïnterpreteerd. Familie heeft hierdoor een keer een flinke aanslag gehad. Probeer je daar maar eens uit te vechten. Dit geld tevens als je met de belastingdienst heb gebeld, een advies heb gehad van de belastingdienst en als het advies verkeerd was. Helaas ben jij de verantwoordelijke.

Ja, je hebt gelijk dat je erg streng behandeld bent, net zoals alle anderen, want je bent niet de enige. Top dat de belastingdienst coulance heeft verleend, dat heeft ze niet gedaan bij alle partijen. Maar helaas ben jij de verantwoordelijke. Je mag uiteraard proberen de schuld en boete te verleggen bij een andere partij, bol.com, de belastingdienst, je accountant, maar ik denk dat die zich goed hebben ingedekt voor dit soort gevallen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

07 maart 2020

Tot zo'n 20 jaar terug moest je eerst een middenstandsdiploma halen voordat je een bedrijf kon beginnen. Die opleiding moest voorkomen dat mensen ongehinderd door de juiste kennis een bedrijf begonnen. Dat diploma is afgeschaft want het bleek niet heel effectief te zijn. Maar heel soms dan denk ik wel eens dat het toch goed is om dat diploma weer verplicht te stellen.

Als ik nu lees dat je in de waan bent dat de overheid daadwerkelijk je handje vast houdt, dan kan ik niet genoeg benadrukken dat je echt wat professionele hulp in de vorm van een boekdhouder/accountant moet zoeken. Volg liefst ook even wat cursussen over administratie en andere wettelijke verplichtingen.

Want geheel in tegenstelling tot wat jij blijkbaar denkt, is het absoluut niet de taak van de overheid om jou te informeren waaraan je allemaal moet voldoen. Zoals Danny al zei, wordt er van jou als ondernemer verwacht dat je dat zelf uit zoekt. Dat maakt je namelijk een ondernemer! Mocht je willen dat jou uitgelegd wordt wat je wel en niet moet doen, dan zou je in loondienst moeten gaan. Jouw baas is dan verantwoordelijk en vertelt jou wat je moet doen. Als ondernemer ben jij die baas en moet jij dus uitzoeken hoe alles werkt.

Ik houd m'n hart vast als jij ooit bezoek krijgt van de belastinginspecteur. Hij gaat jou echt niet eerst een cursus fiscale verplichtingen geven en uitleggen hoe jij je administratie moet bijhouden, alvorens jouw boeken te controleren. De boete die je nu van hun Belgische collega's gekregen hebt kan zomaar eens verbleken met de boete die de inspecteur je op zal gaan leggen, mocht het zo zijn dat je alleen gedaan hebt wat de overheid letterlijk en daadwerkelijk per brief aan jou gevraagd heeft..

Dus stop met je frustratie op mij te uiten, ik ben slechts de boodschapper en probeer jou nota bene gratis en belangeloos te helpen. Ga aan de bak!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

07 maart 2020

In België is zo'n soort middenstandsdiploma volgens mij nog steeds verplicht. Gelukkig heb ik mijn NL middenstandsdiploma al in 1968 gehaald, al zou ik niet meer weten waar het ligt. Wie zich niet wil verdiepen in de regels kan beter een krantenwijk nemen, al gelden ook daar wel een paar regeltjes.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht