Oh Mia ik zie nu pas jou bericht. Goed dat je flink bezwaar maaktMia schreef:Wij zijn nu ook bezig met het HBD... en we zijn niet van plan te betalen.
Het volgende is naar het HBD gegaan:
"Ik verzoek u de vordering te laten vallen en mij hiervan binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief een bewijs te verstrekken. Indien u hiertoe niet bereid bent, verzoek ik u mij gemotiveerd en gedocumenteerd aan te tonen op grond waarvan ik de vordering wel zou moeten voldoen. Dat wil zeggen: Op grond waarvan een webwinkel zonder winkelpand een heffing zou moeten betalen aan het HBD?"
We zijn inmiddels 10 brieven en incassobureaus verder, maar nog krijgen we geen antwoord op onze vraag waarom wij als webwinkel zouden moeten betalen. We krijgen standaard brieven met wetteksten toegestuurd.
Deze link kan ook nog eens handig zijn: http://www.kijkenietkope.nl/2013/04/beste-hbd.html
"Het HBD houdt zich met name bezig met: Bestrijding winkelcriminaliteit, bevordering van innovatie, het verstrekken van feiten en cijfers over de sector, informatie over arbeid(smarkt), onderwijs en scholing."
Dit is allemaal niet van toepassing op een webwinkel.. Ik bedoel je betaald voor een dienst of product waar je iets aan hebt. Het HBD informeert niet want het enige wat je van ze krijgt is een acceptgiro.
"Ben ik verplicht de HBD-heffing te betalen?
Ja, als u als ondernemer actief bent in een branche waarvoor een product- of bedrijfschap actief is dan bent u wettelijk verplicht de vastgestelde heffing te betalen."
Wij staan ingeschreven als verkoop via postorder, die staat er niet bij.
Wij zijn lid van een Brancheorganisatie, maar het HBD wil daar niet op in gaan
"Ik ben lid van een brancheorganisatie, krijg ik dan korting?
Als u als ondernemer onder de werkingssfeer van het HBD valt en in 2013 lid bent van een ondernemersorganisatie die aangesloten is bij:
• Koninklijke Vereniging MKB-Nederland;
• Raad Nederlandse Detailhandel;
• Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel;
dan krijgt u indien u aan één van bovenvermelde organisaties in 2012 de volledige contributie heeft betaald, een korting op de algemene heffing, ook wel georganiseerdenaftrek genoemd."
Bij mij ook steeds hetzelfde resultaat. Een standaard briefje met een verwijzing naar een nietszeggende wettekst. Dit is gewoon een standaard brief ik heb op mijn bezwaren gewoon 3x dezelfde brief gekregen..... Zo werkt het HBD. Ze hebben zelfs een leuke reclame gehad in het verleden die oproep niet bij webwinkels maar bij stenen winkels te kopen! Betaald van onze bijdrage! Het HBD weet heel goed dat ze fout bezig zijn. Maar gratis geld is gratis geld hebben ze een mooi pandje van een paar millioen van kunnen kopen.
Dat heet corruptie. Gelukkig heeft de regering daar nu een stokje voor gestoken. Helaas wat laat had jaren eerder gemogen maar goed....
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als zoiets echt tot voor het hoge recht uitgevochten zou worden. Dat is niet te doen voor ons maar een organisatie die zelf zijn eigen groep advocaten kunnen veroorloven. Die maken denk ik gehakt van 'ja het staat nueenmaal in de wet' maar die een stap verder gaan en de wet zelf eens aan de tand voelen. Kan je wel een wet maken die afdwingt dat een bepaalde bedrijfstak een verplicht duur lidmaatschap af te sluiten waarbij niet bewezen kan worden dat deze op enige manier ten goede komt aan die bedrijfstak? Sterker nog als je kan aantonen dat deze actief bezig is geweest die bedrijfstak te schaden!
Ik denk het niet eigenlijk.... Dit zou dus eens een nuttige taak geweest zijn voor thuiswinkelwaarborg. Wat die nu doen is mij een raadsel.... Beetje award ceremonies maken enzo... Verder zie ik ze niet. Maar goed ik betaal hun gelukkig ook niet.
Het zal nu ook wel niet meer gebeuren. De kleine man zoals jij en ik worden legaal afgeperst.
Ik heb enkele maanden geleden ook voor het eerst! een factuur van 2009 gehad... Nooit de originele factuur ontvangen (ik bewaar altijd alles!) Dus ook nooit de kans gehad bezwaar te maken. En nu wordt er uiteraard beweerd dat de bezwaar termijn verlopen is... Wel facturen over 2010 en 2011 gehad (en sucessvol bezwaar gemaakt) Te laat voor 2012 en 2013 ook niet gehad. Incassoprocedures en andere afpersingsmiddelen op mijn dak gehad. Maar nooit een herinnering of wat dan ook over 2009. En nu begint het feest gewoon weer van voren af aan....
Het gebeurd het HBD vaak dat de eerste factuur niet ontvangen is. Maar vooral niet aangetekende bezwaren lijken bij de Post 'toevallig' in een zwart gat te zijn gevallen. Uiteraard is een rekening die niet ontvangen is dat ons probleem. En een bezwaar zogenaamd niet ontvangen door het HBD is ook al ons probleem.