BTW of Inkomensbelasting?

1
Goedemiddag heren en dames,

Ik heb een vraagje. Ik wil sportartikelen gaan verkopen voor een sportwinkel. Het gaat hier om een nichemarkt. Het bedrag wordt betaald op de rekening van de sportwinkel. Ik krijg aan het eind van de maand een x percentage van de verkoopprijs van de sportwinkel. Een provisie dus.

Moet ik hier BTW over betalen of betaal ik hier alleen inkomensbelasting (uit overige werkzaamheden) over?

Groet,

Nick

Re: BTW of Inkomensbelasting?

2
Wat in deze situatie het beste zal werken is wanneer jij zelf een factuur stuurt ter waarde van de provisie aan de sport winkel. Daar moet dan wel BTW overheen wat jij moet afdragen, en de sportwinkel kan terugvorderen.

Als je de netto provisie neemt, en daar al je kosten vanaf haalt, blijft er een winst over waar je uiteindelijk inkomstenbelasting over betaalt.

Ik heb eenzelfde constructie waarbij ik zelf de rol van de sportwinkel heb. Per - in mijn geval -maand komen we een bedrag overeen waarna de partner een factuur voor mij maakt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW of Inkomensbelasting?

5
Ik twijfel niet aan de legaliteit van de constructie.

Ik wil alleen wel op een 'legale' manier mijn administratie doen en niet na een jaar een vervelende blauwe brief krijgen ;-)

Ik probeer dus te achterhalen of bovengenoemde constructie belastingtechnisch correct is.