vraagje over rechtsvorm webwinkel.

1
hoi,
ik ben bezig om een KvK nummer aan te vragen. en ik wil even iets checken.
ik begin een klein webwinkeltje vanuit huis. dan ben ik toch gewoon een eenmanszaak? of zie ik iets over het hoofd. ik heb nog een heel gesprek bij de KvK, dus hun zullen het ook ongetwijfeld wel weten, maar toch. ik ben verder ook in loondienst bij een werkgever. maakt dat nog wat uit?

ook moet ik een bedrijfsnaam invullen. ik heb nu een domeinnaam, maar die ga ik veranderen. maar die domeinnaam zegt iets over 1 product. maar ik ga misschien wel meerdere producten verkopen. misschien ga ik ook op braderieen staan, met een gedeelte producten. je mag wel meerdere bedrijfsnamen invullen. maar ik weet van te voren niet welk product gaat lopen en welke niet. hoe hebben jullie dat gedaan? wisten jullie al precies welke naam je onderneming kreeg? (waarschijnlijk wel :))

ik ben wel benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben.

Re: vraagje over rechtsvorm webwinkel.

2
In de regel schrijf je je in als emz (eenmanszaak) of vof (als je je bedrijf samen met iemand anders gaat starten)
Als je gaat werken met grote investeringen en dus risico's, dan maak je er een BV van. Aan een BV hangen een paar voorwaarden, onder andere een benodigd startkapitaal van ongeveer 18.000 euro.

Voor consequenties met het in loondienst zijn informeer je best bij een accountant. Meestal maakt dit niet zo veel uit, tenzij je met je eigen zaak meer verdient dan met je loon bij je werkgever.

Als naam doe je best iets algemeens, bijvoorbeeld Kees Webshops. Elke shop die je begint kan je dan weer als handelsnaam registreren als je wilt.

Re: vraagje over rechtsvorm webwinkel.

4
Wouter Hol schreef:In de regel schrijf je je in als emz (eenmanszaak) of vof (als je je bedrijf samen met iemand anders gaat starten)
Als je gaat werken met grote investeringen en dus risico's, dan maak je er een BV van. Aan een BV hangen een paar voorwaarden, onder andere een benodigd startkapitaal van ongeveer 18.000 euro.

Voor consequenties met het in loondienst zijn informeer je best bij een accountant. Meestal maakt dit niet zo veel uit, tenzij je met je eigen zaak meer verdient dan met je loon bij je werkgever.

Als naam doe je best iets algemeens, bijvoorbeeld Kees Webshops. Elke shop die je begint kan je dan weer als handelsnaam registreren als je wilt.
bedankt voor je antwoord ! hier kan ik wel wat mee :)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: vraagje over rechtsvorm webwinkel.

7
De beslissing om het minimumstartkapitaal voor een BV af te schaffen is al genomen door de Tweede Kamer. Het wachten is nu op een aanpassing van de wetstekst.

Meer praktisch maakt het niet zoveel uit, want je kunt een eenmanszaak gewoon later omzetten in een BV met behoud van handelsnamen, domeinnamen, voorraden, computers, enzovoort. Voor zover die een concrete waarde hebben, kun je ze ook inbrengen als kapitaal bij het oprichten van de BV.

Wil je voor de afschaffing nog een BV opzetten? Dan is er nog een constructie mogelijk waarbij je een deel van de € 18.000 weer terugleent aan het personeel (jezelf). Zou ik wel voorzichtig mee zijn in verband met de bestuurdersaansprakelijkheid bij onbehoorlijk bestuur. Op dus naar de registeraccountant (en dat is dan iemand met de juiste papieren, niet zomaar een boekhouder).
StoreCore.io

Re: vraagje over rechtsvorm webwinkel.

8
Er hoeft in principe alleen maar 18.000 op de rekening te staan en mag daarna direct weer opgenomen worden. Hier wordt dus een momentopname van gemaakt en is voldoende om een BV op te richten.

Let wel op dat je bij een BV in aanmerking komt voor een DGA salaris en het wel de bedoeling is dat je dat ook uit de BV gaat halen (lees: belasting over gaat betalen).

Edit: als je een startende ondernemer bent die vanuit huis nog moet gaan beginnen dan zou ik nooit direct een BV beginnen, alles op zijn tijd ;)

Re: vraagje over rechtsvorm webwinkel.

9
frafra schreef:Er hoeft in principe alleen maar 18.000 op de rekening te staan en mag daarna direct weer opgenomen worden. Hier wordt dus een momentopname van gemaakt en is voldoende om een BV op te richten.
Wel wat de cashflow betreft, maar verder niet. Je kunt niet komen aanzetten met: "De BV is insolvabel want ik ben meteen voor € 18.000 twee maanden op vakantie gegaan." Je kunt de enige DGA (jezelf) formeel misschien wel meteen een maandsalaris van € 20.000 geven, maar dan heb je toch echt een probleem als je een jaar later uitkomt op een negatief eigen vermogen van minstens € 18.000 - (12 x € 20.000) = € 222.000.

Besteed die € 18.000 of meer startkapitaal dus verstandig. En als het minder dan € 18.000 is: begin gewoon met een eenmanszaak en blijf al even verstandig.
StoreCore.io