webshop naar duits(land) kopieren

1
Hi,
Ik ben aan het overwegen om mijn (wijn)webshop te vertalen in het Duits en met een nieuwe url te richten op de Duitse markt. Het kan een .de of eventueel .eu site worden maar de bedoeling is vooralsnog om te blijven verzenden vanuit Nederland. Is er iemand bekend met de juridische en belastingtechnische aspecten die hierbij om de hoek kijken? Kan ik onbeperkt vanuit Nederland verkopen naar Duitsland?
Alvast bedankt voor de input.

Gr.
Maurice

Re: webshop naar duits(land) kopieren

2
Onbeperkt verkopen is geen probleem, hoewel wijn? Zou me oriënteren op accijns etc. Houd er rekening mee dat je wellicht aan specifieke Duitse regels moet voldoen en dat daarop ook streng wordt gecontroleerd. Zorg ook dat je de btw  (MwS, nu 19% op luxe, voedingsmiddelen wellicht iets anders) in Duitsland aangeeft of in NL via het  z.g. Eenloketsysteem van de belastingdienst. Verder moet je een regeling treffen met een afvalverwerker die voor jou de ingevoerde verpakkingsmaterialen administratief verwerkt. Heb je er nog zin in?
En dan nog: laat je site vertalen door een "native speaker" want anders lacht de oosterbuur zich een kriek om jouw "Kohlendeutsch"

Re: webshop naar duits(land) kopieren

3
In Duitsland geldt best wel strenge regelgeving. Zowel rond de verpakking (daar is een wet voor in Duitsland!) klantenservice als belastingwetgeving. Als je daar niet bekend mee bent is het slim om je toch vooraf even kort te laten informeren. Bijvoorbeeld door Salesupply.com (die gaan jou proberen je klantenservice of fulfilment te verkopen), Amazonsellers.nl (die waarschijnlijk je graag helpen bij Duitse marktplaatsen) of Dexport (beetje tussen beide andere partijen in). 

Als je liever dat soort diensten niet afneemt kun je dat gewoon aangeven, maar dit zijn wel dé experts die verstand hebben van alle juridische problemen bij een lancering in Duitsland. Succes!
Nu op mijn weblogs:

Re: webshop naar duits(land) kopieren

4
BertB schreef: Onbeperkt verkopen is geen probleem, hoewel wijn? Zou me oriënteren op accijns etc. Houd er rekening mee dat je wellicht aan specifieke Duitse regels moet voldoen en dat daarop ook streng wordt gecontroleerd. Zorg ook dat je de btw  (MwS, nu 19% op luxe, voedingsmiddelen wellicht iets anders) in Duitsland aangeeft of in NL via het  z.g. Eenloketsysteem van de belastingdienst. Verder moet je een regeling treffen met een afvalverwerker die voor jou de ingevoerde verpakkingsmaterialen administratief verwerkt. Heb je er nog zin in?
En dan nog: laat je site vertalen door een "native speaker" want anders lacht de oosterbuur zich een kriek om jouw "Kohlendeutsch"
Dank voor de reactie. Zijn de regels m.b.t. accijns, btw, verpakkingsmaterialen en dergelijke ook van toepassing indien de webshop opereert vanuit Nederland? Want nu wordt er sporadisch ook al geleverd aan Duitsland, vanaf de originele Nederlandse site. Een eventuele vertaling en een .eu extensie verandert daar niets aan toch? Ik kan me voorstellen dat het bij een .de site een heel ander verhaal wordt?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: webshop naar duits(land) kopieren

5
Wanneer je een Duitstalige webwinkel hebt, gericht op de Duitse markt, dan gelden al die regels volgens mij ook voor wanneer je vanuit NL opereert.
De regels voor verpakking en btw (MwS) gelden ook voor transacties met Duitse klanten wanneer de webwinkel zich niet expliciet op DE richt, maar wel de mogelijkheid voor verzending naar DE. V.w.b. verpakkingen reeds bij de eerste doos die je verstuurt. Qua btw kun je onder de 10.000€ netto omzet binnen de gehele EU per jaar volstaan met een een melding bij het eenloketsysteem op grond van de NL btw, daarboven moet je per land btw aangeven op basis van de in dat land geldende tarieven of dit doen op basis van de diverse EU tarieven via het een-loket systeem.van de Belastingdienst. Niet alle boekhouders weten dit zo maar: ik heb die van mij e.e.a. moeten uitleggen. Ook je webwinkelsoftware moet met die verschillende tarieven per land kunnen omgaan en je webwinkelbouwer moet ook nog weten hoe dat te implementeren.
Wanneer je niet te veel verpakkingsmateriaal de grens over stuurt, kun je voor een vast bedrag bij b.v. EKO Punkt je verplichtingen ook afkopen. Je moet dan nog wel aangifte bij het Verpackungsregister doen en wel over de geschatte en de werkelijke hoeveelheid verpakkingsmateriaal (2 x per jaar dus.
Dus al dat gezeur over regeldruk voor ondernemingen in NL? In DE doen ze een moord voor zo'n klein regeldrukje!:roll:
Niettemin: Succes!

Re: webshop naar duits(land) kopieren

6
Verpakkingsbelasting moet je al betalen als je 1 pakket naar Duitsland verstuurt. Als je ook aan ondernemers in Duitsland gaat leveren, dan moet je bij die klanten het BTW nummer controleren en met 0% BTW leveren.

Hier staat informatie over accijnzen betalen: https://europa.eu/youreurope/business/t ... dex_nl.htm

De accijnzen kunnen voor redelijk veel administratieve lasten zorgen, omdat je dan in Nederland de accijnzen terug moet vragen en in Duitsland accijnzen moet betalen. Je kan het beste direct stoppen met verkopen in andere landen totdat je aan de regels voldoet, want boetes kunnen hoog zijn.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten