Invoerrechten en inklaringskosten berekenen

1
Hi!

Heeft iemand hier ervaring met het importeren van producten uit China?
Inmiddels een aantal orders gedaan via Aliexpress.
Het bestellen zelf gaat op zich prima, maar ik merk dat ik nog vastloop op het van te voren berekenen van de invoerrechten en inklaringskosten.
Deze zijn achteraf altijd anders dan ik van te voren had ingeschat.
Hulp of een zetje in de goede richting wordt zeer gewaardeerd :)
Het gaat overigens om producten voor katten (manden, kattenbakken, speeltjes, etc)
Trotse eigenaar van Cat's Favorites: dé winkel voor kattenspullen

Re: Invoerrechten en inklaringskosten berekenen

2
Van de website:  (als Customs Consultant kan ik dit niet beter of makkelijker verwoorden, vandaar stuur ik dit, heel nuttig)

super hulprijk kan het zijn, om altijd even een berichtje naar de leverancier te sturen met daarin de vraag of hij de officiële waarde van het pakket erop wilt zetten.
Aliexpress Invoerrechten & BTW - Nieuwe regels (Update:2022) (internetviking.nl)
(Bron: belastingdienst)
Berekening A
Bereken de btw omzetbelasting (21%) over de totaalwaarde van de goederen. Dit is inclusief alle kosten! Zoals onder andere: vervoerskosten, verzekering etc. etc.
Berekening B
Kom je in aanmerking voor het betalen van invoerrechten dan bereken je eerst de waarde van de te betalen invoerrechten. Vervolgens voeg je de waarde van de invoerrechten toe aan de waarde van producten. Vervolgens bereken je de te betalen btw (21%) over deze goederen.
Bijvoorbeeld ik koop kleding bij AlieXpress. In de tabel staat dat de invoerrechten kunnen varieeren van 0% tot 12%. In dit geval is het afhankelijk in welke categorie de kleding valt. Helaas is dit voor de consument erg lastig te bepalen. Ik zou er daarom vanuit gaan dat je altijd die 12% moet betalen, dan valt het altijd mee als je het pakketje binnen krijgt.

Kleding gekocht voor 200 euro = 200 * 12% = 24 euro invoerrechten
kelding 200 euro + 24 euro invoerrechten = 224 euro
BTW = 224 * 21% = 47,04
Afhandelingskosten PostNL (online) = 10,00
Totaal = 281,04 euro
Let dus voordat je besteld goed op!
Accijnzen
Naast invoerrechten en omzetbelasting kunnen er ook accijnzen aan een bepaald product gebonden zijn. Accijnzen zijn voornamelijk toegevoegd aan alcoholhoudende producten, minerale oliën (zoals benzine dieselolie en lpg) en tabaksproducten.
De volledige tarievenlijst voor accijnsproducten vindt je hier.
Controleer eerst de orderwaarde VOORDAT je een bestelling plaatst.
Let op: de orderwaarde wordt berekent over het totaal van de bestelde producten van dezelfde leverancier. Koop je dus 5x een product van 5 euro via leverancier A en wordt dit als 1 pakket verzonden dan is de totaalwaarde van de order 25 euro en dien je BTW te betalen.
==
De totaal waarde van deze order is €31,22. Je betaalt dan omzetbelasting en inklaringskosten op bovenstaande order.
Sommige leveranciers zetten bewust een lagere prijs op het pakketje zodat er minder belastingen door de ontvangende partij dient te worden betaald.
We raden echter aan om altijd even een berichtje naar de leverancier te sturen met daarin de vraag of hij de officiële waarde van het pakket erop wilt zetten.
Vele groetjes,
Jennifer

https://www.customs-broker.de/en/ecommerce/