Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Een back-up van je webwinkel, hoe regel je dat

29 april 2012

Onder het mom "beter voorkomen dan genezen" schrijf ik dit artikel voor jullie als webwinkel eigenaren.
Dit artikel in combinatie met Ik heb hosting nodig, Help wat nu? & SSL Certificaten, waar dient dat nu voor? geeft een mooi volledig beeld hoe je een webwinkel online plaatst, technisch beveiligd maar ook hoe je dataverlies zou kunnen voorkomen.

Allereerst, een back-up hebben van je webwinkel is niet vanzelfsprekend! Uiteraard adverteert 90% van de webhosting providers dat ze een back-up maken iedere dag van hun hosting (en zo hoort het ook)
Maar daarin zitten wel een aantal variabelen die je beter van te voren kunt weten (en afvangen)

1: De back-up die je hoster maakt, is deze voor hun zelf (calamiteiten backup) of heb je daar zelf ook zelfstandig toegang?
2: Wat is de retentie van deze back-up? (Standaard is deze maar 24 uur)
Standaard maakt een webhoster elke 24 uur een back-up van zijn systemen en de daarop aanwezige data. Wat inhoud als er in de nacht een back-up word gemaakt, dat deze de nacht erop zal worden overschreven. In geval van een calamiteit heb je dus een verlies van maximaal 24 uur.

In een voorbeeld wat zou kunnen gebeuren. Ben je zelf een weekendje weg met je gezin en na 2 dagen kom je er achter dat je website al 2 dagen een storing heeft. Dan zal deze storing/error ook in de back-up aanwezig zijn. En dan is de back-up dus waardeloos geworden.

Voorbeeld 2: Een webhosting provider komt niet aan jou website, immers leveren ze enkel een stukje opslag welke in contact staat met internet. Het kan dus zijn dat een back-up met "corruptie" word opgeslagen waardoor de back-up niet bruikbaar is. Een webhosting provider is hier niet voor aansprakelijk. Immers levert hij de dienst, wat jij met je website doet is aan jouw. Enkel met service level agreements kun je dit afvangen.


Kortom bovenstaand stukje zal je wel aan het denken zetten. Immers wat als je ineens 4/7 dagen of zelfs maanden werk kwijt zou zijn aan producten vullen, webpaginas wijzigen of zelfs net een compleet nieuwe website? Maar denk ook aan je data van bestellingen, klantengegevens die in de tussentijd zijn ingevoerd? Of erger een back-up is corrupt en degene die je nog "toevallig" op je pc hebt is al 7 maanden oud?

Dat is even schrikken he :) Ik weet uit ervaring dat men wel zo denkt "ow met die backups komt het wel goed" alles regelt mijn webhosting provider wel.. Dat is dus niet vanzelfsprekend, en word vaak de webhosting provider als schuldige aangewezen omdat je zelf de zaakjes niet op orde hebt.

Mijn advies hierin is.
Zorg voor meerdaagse back-ups van minimaal 7 dagen en een maandelijkse back-up.

Inhoudend, elke maand word er een back-up gemaakt en veilig gesteld, maar ook iedere nacht welke een retentie hebben van 7 dagen, de 8ste nacht zal dan de back-up van de oudste back-up worden overschreven.

Op deze manier kun je veel schade voorkomen. Wil je echt extreem gaan, dan ga je voor een synchronisatie per uur/2 uur met een retentie zoals hierboven beschreven.

Online back-up is vaak geen goedkope oplossing. Immers de dataopslag neemt ruimte in. Dus als je 8 back-ups wenst bij te houden en je webwinkel zou 2000MB bij elkaar aan data bevatten heb je al 16000MB (16GB) ruimte nodig, ook hierin moet je iets over capaciteit hebben dus zit je snel aan de 20.000 MB (20GB) Daarnaast zal er een script moeten zijn wat jou specifieke wensen inregelt zodat het automatisch ge back-upped word. Kostprijs van een dergelijk pakket als voorbeeld zal gemiddeld tussen de 30 en 50 euro per maand kosten in de online back-up markt.

(De huidige harde schijven inkoop prijzen pusht deze prijzen flink omhoog, door de overstromingen van vorig jaar zijn harde schijf prijzen 3/4 maal zo duur als 4 jaar geleden, Daarnaast is er veel dataverkeer nodig en specifieke back-up software.)

In elk geval: Voorkomen is beter dan genezen, zorg voor je back-ups ook al heb je ze 2 jaar niet nodig.. Ooit komt de dag dat je ze nodig hebt.

Rekensom: Stel je back-up pakket kost je 50 euro per maand, 600 per jaar (aftrekbaar)
Maar als je het niet zou regelen, en je bent 3 maanden "werk en data" kwijt. Hoeveel kost een webdesigner per uur om alles te herstellen? Klantendata is niet te herstellen. Hoeveel uur moet je zelf investeren om weer op de rails te komen? Dat kan oplopen in de vele 1000en euro's.


Note: Dit artikel schrijf ik uit eigen motivatie en ervaringen welke ik in het verleden heb opgedaan als webwinkel eigenaar maar ook als hoster van webwinkels. Alles kan uiteraard anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld dus chroom niet als je vragen hebt. Mocht ik het antwoord niet weten zal ik dat ook aangeven. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik weet dat ik soms wat vaak naar vaktermen neig maar dat is in de hostingwereld bijna niet te vermijden.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Een back-up van je webwinkel, hoe regel je dat

23 juli 2014

Hierboven staat online backup is niet goedkoop, onzin het wordt steeds goedkoper. 1TB heb je bij google al voor 120 euro per jaar.

Bij godaddy heb je voor 22 euro per jaar een 100gb ftp backup account.
http://www.godaddy.com/email/online-storage.aspx

Met 100gb moet je aardig ver komen voor de meeste webshops.

Er zijn genoeg andere online ftp oplossingen die goedkoop zijn.

Maar goed je hebt ftp backup nodig.
Veel hosting pakketten draaien cpanel of directadmin. Normaal kun je daar zelf naar ftp toe backupen
 
emovendo
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 oktober 2014
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een back-up van je webwinkel, hoe regel je dat

03 november 2014

Hoe lang bewaren jullie backups? Alleen de laatste of bewaren jullie meerdere?
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Een back-up van je webwinkel, hoe regel je dat

03 november 2014

Hoe lang bewaren jullie backups? Alleen de laatste of bewaren jullie meerdere?
Waarvan?
Online geen keus dan te vertrouwen op onze licentieshop.

In huis gaan alle documenten direct naar een NAS. (Synology) Deze schrijft iedere nacht de mutaties naar een externe USB schijf.

2 keer per week gaat er ook een backup naar een NAS in een ander gebouw, nog wel in het interne netwerk.

Bij iedere backup actie wordt er een extra copy gemaakt van de bestanden die gemuteerd zijn.

Oftewel 3 versie's uiteindelijk om terug te gaan.

Zo'n Synology is wel ideaal. Docserver; kan meerdere service's draaien; printerserver; enzenz.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
NielsVos
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Locatie: Bornerbroek
Contacteer:

Re: Een back-up van je webwinkel, hoe regel je dat

05 november 2014

Installatron > Automatisch back-up aanzetten en klaar is kees :)
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Een back-up van je webwinkel, hoe regel je dat

05 november 2014

Uit ervaring denk ik dat het ook zeker belangrijk is om in de fase van producten toevoegen een structuur in database back-ups te maken. Vanuit een open-source omgeving zoals Magento kun je ook gerichte back-ups draaien op producten, categorieën etc.

Leggen jullie de nadruk meer op je product database etc, of meer op het gehele plaatje?
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht