Klant wil op voorhand geld retour

1
Beste,

Een klant ontvangt mijn product en zegt dat deze niet nieuw is. Ik verkoop uitsluitend nieuw en deze komen via mij rechtstreeks bij de leverancier vandaan. Verder zegt hij dat er iets klein ontbreekt en zegt hij dat het een showmodel geweest is. Echter gebruik ik helemaal geen showmodellen.

De klant heeft foto's gestuurd van de doos waar een scheurtje in zat en zegt dat het product opgepoetst is. Mijn leverancier gebruikt ook geen showmodellen en ik controleer alle inkomende bestellingen zelf.

Ik heb hem een andere ook nieuwe aangeboden maar hij is gewoon niet blij met het product en wil zijn geld terug.

Nu wil hij het retour zender en op voorhand zijn geld terug. Op de foto's is te zien dat het product uit de doos is geweest bij de klant.

Ik lees verschillende informatie op het internet.

Ben ik verplicht om op voorhand al zijn geld retour te storten ? En wat als het product gebruikt blijkt te zijn door de klant na ontvangst?

Alvast bedankt voor de input!

Re: Klant wil op voorhand geld retour

2
Hoe zijn je koopvoorwaarden er uit? Als het binnen het herroepingstermijn is, dan zou je een retour wel moeten accepteren (ook afhankelijk van wat voor een soort product het is en wat er in de voorwaarden staat). Je hoeft in ieder geval niet van tevoren al het geld al terug te betalen (zou te gek voor woorden zijn!). Je hebt na ontvangst van de retour 14 dagen de tijd om het geld terug te betalen als de retour geaccepteerd kan worden.
Ruben

www.bollie.co | https://bollie.co/bol-com_klantenservice_uitbesteden/

Re: Klant wil op voorhand geld retour

3
Rubenb schreef:Je hebt na ontvangst van de retour 14 dagen de tijd om het geld terug te betalen als de retour geaccepteerd kan worden.
Dat is helaas niet helemaal waar. Je moet na ontvangst van de retourmelding binnen 14 dagen het geld terugstorten. Dus ook als je op dat moment het artikel nog niet retour hebt ontvangen. 

Voor verdere info kun je ook eens kijken op: https://www.thuiswinkel.org/webshops/vr ... -retouren/ dit zijn de voorwaarden van een vereniging en dus niet letterlijk de wetgeving, maar Thuiswinkel.org zit daar vrij dichtbij en die voorwaarden zijn zeer gangbaar. Ik zou er niet zo snel van afwijken.
Nu op mijn weblogs:

Re: Klant wil op voorhand geld retour

4
Dirkjan schreef:
Rubenb schreef:Je hebt na ontvangst van de retour 14 dagen de tijd om het geld terug te betalen als de retour geaccepteerd kan worden.
Dat is helaas niet helemaal waar. Je moet na ontvangst van de retourmelding binnen 14 dagen het geld terugstorten. Dus ook als je op dat moment het artikel nog niet retour hebt ontvangen. 
Bijna. De handelaar mag wachten totdat hij het product terug ontvangen heeft of tot het moment dat de consument aantoont de zaken verzonden te hebben.

Artikel 230r Burgerlijk Wetboek Boek 6
Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, kan de consument eerst nakoming vorderen van de in lid 1 bedoelde verbintenis nadat de handelaar de zaken heeft ontvangen of de consument heeft aangetoond dat hij de zaken heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip het eerst valt.
Als de consument dus aangeeft dat hij van de koop af wilt zien, gaat de periode van 14 dagen in. In die periode dient de verkoper het bedrag terug te storten, maar hij mag dus wachten totdat het product terug is of totdat de consument aangetoond heeft dat hij het product verzonden heeft. Zou het product dus bijvoorbeeld pas 20 dagen later ontvangen worden, dan moet op dat moment onmiddellijk het geld terug gestort worden omdat de 14 dagen al verstreken zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant wil op voorhand geld retour

5
Rubenb schreef: Hoe zijn je koopvoorwaarden er uit? Als het binnen het herroepingstermijn is, dan zou je een retour wel moeten accepteren (ook afhankelijk van wat voor een soort product het is en wat er in de voorwaarden staat). Je hoeft in ieder geval niet van tevoren al het geld al terug te betalen (zou te gek voor woorden zijn!). Je hebt na ontvangst van de retour 14 dagen de tijd om het geld terug te betalen als de retour geaccepteerd kan worden.
Maar stel dat je de retour niet ontvangt. De klant is toch zelf verantwoordelijk voor het versturen van zijn retourproducten? Dus dan zou je het geld toch niet hoeven terug te storten. Als ik het goed begreep in ieder geval.

Re: Klant wil op voorhand geld retour

6
Roger_223 schreef:
Rubenb schreef:Maar stel dat je de retour niet ontvangt. De klant is toch zelf verantwoordelijk voor het versturen van zijn retourproducten? Dus dan zou je het geld toch niet hoeven terug te storten. Als ik het goed begreep in ieder geval.
Het klinkt logisch/eerlijk, wat je zegt. Maar helaas voor de retailer is de consument hierin wat beter beschermd en moet je dus toch al terugbetalen bij een retourbewijs van PostNL of andere vervoerder. Ook als jij nog niet hebt kunnen controleren of het artikel werkelijk in goede staat terugkomt. De exacte reden hierachter is niet helemaal duidelijk maar het zal er misschien mee te maken hebben dat een consument er ook niet zoveel aan kan doen als PostNL jouw pakketje kwijtraakt, jouw retouradres niet kan vinden, of als jouw magazijnmedewerker erg lang de tijd neemt om retouren (eerlijk) te behandelen. 
Nu op mijn weblogs:

Re: Klant wil op voorhand geld retour

7
Dirkjan schreef:

Het klinkt logisch/eerlijk, wat je zegt. Maar helaas voor de retailer is de consument hierin wat beter beschermd en moet je dus toch al terugbetalen bij een retourbewijs van PostNL of andere vervoerder. Ook als jij nog niet hebt kunnen controleren of het artikel werkelijk in goede staat terugkomt. De exacte reden hierachter is niet helemaal duidelijk maar het zal er misschien mee te maken hebben dat een consument er ook niet zoveel aan kan doen als PostNL jouw pakketje kwijtraakt, jouw retouradres niet kan vinden, of als jouw magazijnmedewerker erg lang de tijd neemt om retouren (eerlijk) te behandelen. 
Het is 2 jaar oud maar dekt de lading wel volgens mij:
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... vervoerder.
Goed gereedschap hoeft niet duur te zijn: https://www.lowbudgets.nl

Re: Klant wil op voorhand geld retour

8
tazzmain schreef:Het is 2 jaar oud maar dekt de lading wel volgens mij:
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... vervoerder.
Van diezelfde pagina maar dan 1 alina verder lezen:
Het is aan de consument om te bewijzen dat een pakket teruggestuurd is naar de ondernemer. Dat kan een consument doen aan de hand van het bij verzending te verstrekken verzendbewijs.

De consument heeft het pakket zelf afgegeven ter terugzending. Ondanks goede instructies daarover door de ondernemer heeft de consument kennelijk niet aangedrongen op of onvoldoende gelet op afgifte van een verzendbewijs. De gevolgen daarvan zijn geheel voor risico van de consument zelf.
Als de vervoerder vervolgens het pakket kwijt raakt of er met een heftruck overheen rijdt, dat maakt niets uit. De consument hoeft slechts te bewijzen dat het pakket is afgegeven aan de vervoerder en daarmee is de ondernemer al verplicht om het geld terug te storten. Ook al zou het pakket dus helemaal nooit aankomen.

Re: Klant wil op voorhand geld retour

9
Wouter Hol schreef:
tazzmain schreef:Het is 2 jaar oud maar dekt de lading wel volgens mij:
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... vervoerder.
Van diezelfde pagina maar dan 1 alina verder lezen:
Het is aan de consument om te bewijzen dat een pakket teruggestuurd is naar de ondernemer. Dat kan een consument doen aan de hand van het bij verzending te verstrekken verzendbewijs.

De consument heeft het pakket zelf afgegeven ter terugzending. Ondanks goede instructies daarover door de ondernemer heeft de consument kennelijk niet aangedrongen op of onvoldoende gelet op afgifte van een verzendbewijs. De gevolgen daarvan zijn geheel voor risico van de consument zelf.
Als de vervoerder vervolgens het pakket kwijt raakt of er met een heftruck overheen rijdt, dat maakt niets uit. De consument hoeft slechts te bewijzen dat het pakket is afgegeven aan de vervoerder en daarmee is de ondernemer al verplicht om het geld terug te storten. Ook al zou het pakket dus helemaal nooit aankomen.
Voor zover ik heb kunnen lezen is er gebruik gemaakt van een door de handelaar/verkoper gegenereerd retourlabel.
Hiermee is de handelaar/verkoper al verantwoordelijk voor de reis en de spannende avonturen van het pakketje.
Dus een verzendbewijs moet afdoende zijn voor een terugbetaling.

Maar wat als de klant zelf een retour regelt bij een dpd,dhl,postnl,ect?
Goed gereedschap hoeft niet duur te zijn: https://www.lowbudgets.nl