Klant heeft verpakking niet meer. Kan geen vervangende verpakking regelen. Wilt dat ik opstuur. Ben ik dat verplicht?

1
De klant geeft aan de verpakking niet meer te hebben. De klant is deze kwijtgeraakt / heeft er niet aangedacht om dit te bewaren. Nu wilt de klant het artikel terugsturen, maar de aard van het artikel is ongebruikelijk: het is een palletzending en de doos is redelijk groot, dus er kan moeilijk een vervangende doos geregeld worden. Ook heb ik deze zelf niet los op voorraad en mijn leverancier ook niet. 

Nu zegt de klant dat ik een vervangende verpakking op moet sturen en anders schakelt hij een advocaat in. Ik heb de klant gezegd dat hij zelf verantwoordelijk is voor een vervangende verpakking. 

Ben ik verplicht om de klant een nieuwe verpakking te leveren voor zijn retour?

Dank voor enige info / hulp!

Re: Klant heeft verpakking niet meer. Kan geen vervangende verpakking regelen. Wilt dat ik opstuur. Ben ik dat verplicht

2
Als we het hebben over verpakking, is dat de verpakking van het product zelf? Als in, is het product zonder verpakking nog wel verkoopbaar? Of hebben we het hier over de verzendverpakking die gebruikt is om het product te beschermen tijdens transport?

Is de klant een consument en is de levering bij de consument thuis geleverd?

Als de klant een consument is en we het hebben over de verzendverpakking, dan ligt het wat lastig. Bij zendingen die niet met de post retour gezonden kunnen worden is de webwinkel verantwoordelijk om de zending op zijn kosten af te halen bij de consument. (Artikel 230t Burgerlijk Wetboek Boek 6 Lid 4)
Een verzendverpakking had ook bij de zending naar de consument beschadigd geraakt kunnen zijn, waardoor er een nieuwe verzendverpakking omheen gedaan zou moeten worden. Je zou daarom kunnen stellen dat jij dat als webwinkel zou moeten kunnen faciliteren.

Als de klant een consument is en we het echter hebben om de productverpakking zelf, dan zou je kunnen stellen dat de consument verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Immers, de verpakking kwijtraken/weggooien is niet nodig en het is logisch dat de verpakking benodigd is om het product weer verkoopklaar te maken. Je kan dan op basis van Artikel 230s Burgerlijk Wetboek Boek 6 lid 3 stellen dat de waardevermindering als gevolg van het ontbreken van de verpakking voor rekening van de consument komt. Dat lost echter nog niet je eigenlijke probleem op, namelijk dat je alsnog de verpakking zou moeten vervangen.

Is het niet mogelijk om bij een dozenboer een palletdoos te kopen en die te verstrekken aan de klant en/of de klant te suggereren om zo'n doos aan te schaffen om het product terug te sturen (afhankelijk van om welke situatie het gaat)?

Re: Klant heeft verpakking niet meer. Kan geen vervangende verpakking regelen. Wilt dat ik opstuur. Ben ik dat verplicht

3
Beste,

Hartstikke bedankt voor het inhoudelijk sterke antwoord. 

Als we het hebben over verpakking, is dat de verpakking van het product zelf? Als in, is het product zonder verpakking nog wel verkoopbaar? Of hebben we het hier over de verzendverpakking die gebruikt is om het product te beschermen tijdens transport? Is de klant een consument en is de levering bij de consument thuis geleverd?

Het gaat om de verpakking van het product zelf. Zonder verpakking is het product nog wel verkoopbaar, maar niet meer als nieuw. Er is dus waardevermindering van sprake. Ook wordt de verpakking gebruikt om het product te beschermen tijdens transport. De klant is een consument en de bestelling is bij de klant thuis geleverd. 

Als ik verantwoordelijk ben voor het aanleveren van een retourverpakking, dan zal ik mijn opties op een rijtje gaan zetten bij een dozenboer. 

Met vriendelijke groet,

Rik