Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

Ja
Totaal aantal stemmen: 5 (33%)
Work in progress..
Totaal aantal stemmen: 3 (20%)
Nee
Totaal aantal stemmen: 7 (47%)
Totaal aantal stemmen: 15

Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

1
Het wordt steeds interessanter om je klassieke Google Analytics te upgraden naar de nieuwe standaard: Universal Analytics. Zeker nu Google Analytics eerder deze week de nieuwste aanpassingen heeft geintroduceerd op het jaarlijkse Google Analytics summit.

De nieuws aanpassing waar ik het meest enthousiast over ben is Enhanced Ecommerce. Met enhanced ecommerce kun je als retailer nog veel meer inzichten verkrijgen in de customer journey van gebruikers in je webwinkel.

Wat is er zoal nieuw in Enhanced Ecommerce?
  • Ecommerce conversiefunnel (voorheen alleen doelconversiefunnel)
    Meten van refunds / annuleringen;
    Meten van product impressies, clicks & product details views;
    Meten van activiteiten in de checkout (zoals het verwijderen van producten uit de winkelmand);
    Meten van coupons, kortingscodes & affiliates;
    En nog veel meer..
Nu was ik benieuwd hoeveel retailers op webwinkelforum.nl al bezig zijn met de upgrade naar Universal Analytics. Zo ja, wat zijn jullie eerste ervaringen hiermee? Wat vinden jullie van Enhanced Ecommerce tracking?

Zo nee, wat houdt jullie tegen om te upgraden?

Ik ben erg benieuwd!

Groeten,
Adriaan
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

3
Ik wil ook graag over. Wat me in het verleden heeft tegengehouden was dat de retargeting via DoubleClick nog niet mogelijk was in de nieuwe analytics. Dat lijkt nu ook te zijn verholpen. Dus binnenkort maar eens goed verdiepen in alle aanpassingen die ik daarbij moet doen.

Bij een andere website gebruik ik het al wel. Dus om de vraag van Dirkjan te beantwoorden, voor zover ik heb gezien is het kwestie van de trackingcodes aanpassen (en je account omzetten). Hoeveel het werk is hangt dus vooral af van hoe complex je huidige Analytics configuratie is. Om goed te kunnen meten kun je namelijk het beste minimaal e-commerce ingesteld hebben en beter nog ook op maat zaken configureren die je graag wilt meten.

Ik zou zeggen, heb je even tijd, ga dan over. In de toekomst zul je daartoe ongetwijfeld gedwongen worden door Analytics.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

6
@Ward
Enhanced e-commerce wordt onderdeel van Universal Analytics. De overstap naar Universal Analytics moet je dus zeker maken wanneer je daar gebruik van wilt maken. Het is dus geen apart product, maar meer een toevoeging op Analytics. Net als je ook E-commerce nu al kunt bekijken binnen Analytics. Althans dat heb ik begrepen, zie ook http://analytics.blogspot.nl/2014/05/be ... anced.html.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

9
Dirkjan schreef:Hoi Adriaan,
Leuke vraag. Ik denk dat het aantal dat hiermee bezig is nog niet zo groot is want ik hoor er nog weinig mensen over maar jij raadt het dus wel aan? Hoeveel werk is het om hier gebruik van te maken denk jij?
Hoi, beetje late reactie maar nu hierbij dan toch :-).

Ik raad inderdaad aan om te upgraden. Universal Analytics heeft zoveel voordelen dat je het niet meer kunt negeren. De verschillen met de klassieke Google Analytics worden steeds groter. Zeker voor webshops na de komst van Enhanced Ecommerce. Het werd eerder al aangehaald en ik heb er ook een blog over geschreven waarin ik in ieder geval super enthousiast ben over de nieuwe mogelijkheden.

De code upgraden zou normaal gesproken niet veel werk moeten zijn. Raadpleeg wel goed de handleiding van je CSM / webshop systeem voor wat betreft de niet-standaard implementaties. In Universal Analytics is de technische code van de implementatie verandert.

Wat is er technisch anders?
* Ecommerce tracking (+Enhanced ecommerce)
* Event tracking (gebeurtenissen)
* Aangepaste variabelen zijn in Universal Analytics uitgebreid met Aangepaste dimensies. Ik raad bijna altijd aan om aangepaste dimensies te gebruiken. Deze geven meer flexibiliteit, en je hebt er 20 beschikbaar.
* Meer management in de Google Analytics interface zoals:
** Zoekmachines toevoegen;
** Verwijzingsuitsluitingen;
** Uitsluiten van zoekwoorden;
** Wijzigen van sessie-timeout.
(deze zaken moesten eerst via de JavaScript code worden ingesteld, maar dit is in Universal Analytics gelukkig verleden tijd)

Voor vele lezers zal van bovenstaande lijstje met name Ecommerce tracking van toepassing zijn. Het is van vitaal belang dat dit blijft werken. Wil je 100% zekerheid hebben of alle data na implementatie van de Universal Analytics code nog van goede kwaliteit is, test Universal Analytics dan eerst met een testprofiel.

Google Tag Manager
Als je upgrade naar Universal Analytics, overweeg dan ook om de Google Tag Manager te gebruiken. Middels de GTM kun je heel gemakkelijk vanuit 1 systeem vrijwel alle tags beheren. Door middel van regels kun je instellen wanneer een bepaalde tag geplaatst moet worden.

GTM geeft als grote voordeel dat je binnen 1 minuut zelf tags op de site kunt implementeren en data kunt uitlezen of toevoegen aan de zogenoemde dataLayer(datalaag). Daarnaast kan GTM de site ook sneller maken. Je kunt er immers voor kiezen om niet alle tags op iedere pagina af te vuren.

Auto event tracking
Een ander groot voordeel is dat je GTM kangebruiken om zelf, zonder aanpassingen te maken aan de broncode van de website, events (gebeurtenissen) in te stellen. Voor webshops kan het bijvoorbeeld heel nuttig zijn om te meten hoe vaak en hoe lang een YouTube video wordt afgespeeld, hoe vaak een productplaatje wordt aangeklikt of hoe vaak een contactformulier wordt ingevuld.

Heb je uitklapbare FAQ's? Dan kun je de kliks op deze elementen ook doormeten als events en analyseren welke FAQ het vaakts worden aangeklikt.

Voor een correct geimplementeerde versie van Universal Analytics via de GTM bekijk dan de broncode van deze pagina. Op deze pagina boots ik een bedankpagina na (met random data) waarin GTM alle informatie uit de datalaag haalt. Het gaat dan om informatie die gebruikt wordt voor ecommerce tracking en informatie die ik gebruik om aangepaste dimensies te maken.

Tot zover mijn reclamespotje voor de tools van Google :-). Concluderend moedig ik iedereen aan om met beide tools aan de slag te gaan. Met minimale inspanning kun je al zoveel extra interessante inzichten verkrijgen.

Succes!
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

10
Dennis1 schreef:Helemaal overgestapt ondertussen.

Zie eerlijk gezegd niet echt veel verschillen.
Maar dan komt misschien na een langere periode.

De codes en dergelijke zijn op de website ook al aangepast natuurlijk :)
Maak je al gebruik van nieuwe functies zoals het meegeven van de UserID of enhanced ecommerce? Ik ben wel benieuwd eigenlijk!
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

12
libertes schreef:Ik wil ook graag over. Wat me in het verleden heeft tegengehouden was dat de retargeting via DoubleClick nog niet mogelijk was in de nieuwe analytics. Dat lijkt nu ook te zijn verholpen. Dus binnenkort maar eens goed verdiepen in alle aanpassingen die ik daarbij moet doen.

Bij een andere website gebruik ik het al wel. Dus om de vraag van Dirkjan te beantwoorden, voor zover ik heb gezien is het kwestie van de trackingcodes aanpassen (en je account omzetten). Hoeveel het werk is hangt dus vooral af van hoe complex je huidige Analytics configuratie is. Om goed te kunnen meten kun je namelijk het beste minimaal e-commerce ingesteld hebben en beter nog ook op maat zaken configureren die je graag wilt meten.

Ik zou zeggen, heb je even tijd, ga dan over. In de toekomst zul je daartoe ongetwijfeld gedwongen worden door Analytics.
Klopt, dit heeft mij eerder ook tegengehouden om over te gaan. Ben je inmiddels al wel over? Wat zijn je ervaringen?
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

13
AdriaanBoot schreef:
Dennis1 schreef:Helemaal overgestapt ondertussen.

Zie eerlijk gezegd niet echt veel verschillen.
Maar dan komt misschien na een langere periode.

De codes en dergelijke zijn op de website ook al aangepast natuurlijk :)
Maak je al gebruik van nieuwe functies zoals het meegeven van de UserID of enhanced ecommerce? Ik ben wel benieuwd eigenlijk!
Klinkt goed, maar ik heb geen idee hoe...
Wist niet eens dat het mogelijk was....
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

14
Korte vraag.

Sinds ik ben overgestapt op Universal Analytics lijkt het wel of Google nu opeens alle ideal betaalpagina's van alle banken ziet als referrals.

Dat is mooi dat ie het logt natuurlijk, maar het zijn geen referrals.
Ik weet nu niet via welk kanaal die sales vandaan kwamen.

Is dat aan te passen / te omzeilen zodat alles weer gewoon in het juiste kanaal komt?
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

17
Filters zijn toegevoegd.
Heb ze voor iedere bank apart moeten aanmaken.

Maar....

Wil dit nu zeggen dat ik ze helemaal niet meer zie?
Want Analytics registreert er wel een boel ecommerce omzet en orders op natuurlijk.
En is er nu een kans dat ie deze complete omzet gewoon uit Analytics houdt?

Deze zet ie nu onder het kanaal "Referrers". Maar dat zijn het natuurlijk niet.
Ze komen van iets anders vandaan, maar ik kan niet meer zien waar vandaan.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

19
Dat begrijp ik.
Maar nu gooit Analytics alles wat van de ideal betaalpagina's komt in het kanaal referrers. Inclusief de opbrengsten.

Deze zaten eerst bv in Organic of Adwords. Nu dus niet meer.

Als ik deze eruit ga filteren zijn ze compleet weg, dus zakt mijn omzet enorm volgens Analytics denk ik.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

20
Dan zou ik om te beginnen, als je dat nog niet gedaan hebt, eerst onder Beheerder > Dataweergave > Doelen verschillende doelen toevoegen. Daarmee krijg je een trechterweergave van de opeenvolgende conversiedoelen: in winkelwagentje doen > klantgegevens opgeven > betaalmethode kiezen enzovoort tot en met terugkeren naar de bedankpagina (die ene die in de weg zit dus).

Verder vind je onder Beheerder > Dataweergave > Kanaalinstellingen > Kanaalgroepering de standaardkanalen. Hier veegt Google inderdaad alles op één grote hoop, maar je kunt onder Beheerder > Dataweergave > Persoonlijke tools en items > Aangepast kanaalgroeperingen zelf kanaaldefinities aanmaken.
StoreCore.io

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

22
Dennis1 schreef:Man man...
Ik zie wel dat er écht veel mee mogelijk is wat we als 'standaard' eindgebruiker niet allemaal begrijpen.

Dank je wel weer. Ik ga wat ermee stoeien!
Leuk dat dit een lekker actief draadje aan het worden is. Succes met het 'stoeien' met GA!

Vergeet sowieso niet de basics, zoals campagnetagging. Voor de liefhebbers van het adverteren op BingAds: twee weken geleden heeft Bing autotagging (vergelijkbaar met AdWords autotagging) gelanceerd. Hiermee sluit BingAds vrijwel naadloos aan bij Google Analytics.

Het enige wat je nog zelf moet doen is het importeren van de kostendata in GA.

Meer informatie over BingAds autotagging: http://searchengineland.com/bing-ads-ur ... ves-193887

Ik promoot Bing actief bij al mijn klanten en het enige nadeel was altijd het handmatig toevoegen van de campagnetags. Dit is gelukkig vanaf nu verleden tijd!
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

23
Dennis1 schreef:Man man...
Ik zie wel dat er écht veel mee mogelijk is wat we als 'standaard' eindgebruiker niet allemaal begrijpen.

Dank je wel weer. Ik ga wat ermee stoeien!
Ja ik verbaas mij hier ook enigzins over. Soms denk ik dat dingen makkelijker uit te leggen zouden zijn aan een gemiddelde gebruiker.. Ook na integratie zou het zijn als je een 'test' functie had waarmee je kon kijken of je het nu goed had gedaan.

Wellicht heb ik ook te gehaast gekeken, maar soms is het voor mij niet duidelijk wat Google nu wil. De conversies worden bij mij, na een flink aantal aanpassingen, nog steeds niet allemaal gemeten.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

24
Bij mij word alles goed gemeten.
Ik zag zelfs nu extra ecommerce opties in Analytics staan, maar die registreren jammer genoeg niets.

Zoals "Winkelgedrag" en "Betaalgedrag".
Geen idee wat het is, en hoe het geactiveerd kan worden.

Misschien een idee om een soort van workshop voor webwinkeliers te houden waarin de basis word uitgelegd aan eindgebruikers.

Dus niet de technische implementatie. Maar gewoon hoe we de gegeven kunnen / moeten interpreteren en waarop we kunnen filteren.
Of nog eens stapje ervoor.... "ja, er kan ook gefilterd worden.... en dit is waar het voor dient".

Ik ben niet echt dom in dit soort dingen en draai al sinds 1995 mee in de internetwereld.
11 jaar een shop en alles zelf uitgevogeld. Maar op de een of andere manier gaat dit echt boven mijn pet.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

26
Dennis1 schreef:Bij mij word alles goed gemeten.
Ik zag zelfs nu extra ecommerce opties in Analytics staan, maar die registreren jammer genoeg niets.

Zoals "Winkelgedrag" en "Betaalgedrag".
Geen idee wat het is, en hoe het geactiveerd kan worden.

Misschien een idee om een soort van workshop voor webwinkeliers te houden waarin de basis word uitgelegd aan eindgebruikers.

Dus niet de technische implementatie. Maar gewoon hoe we de gegeven kunnen / moeten interpreteren en waarop we kunnen filteren.
Of nog eens stapje ervoor.... "ja, er kan ook gefilterd worden.... en dit is waar het voor dient".

Ik ben niet echt dom in dit soort dingen en draai al sinds 1995 mee in de internetwereld.
11 jaar een shop en alles zelf uitgevogeld. Maar op de een of andere manier gaat dit echt boven mijn pet.
google had zelf dit ook idee, en geeft binnenkort een workshop. Als je even googled;) vind je het vast snel. Ik had me vorige week al ingeschreven; maar het is invite only.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

27
Het echt goed configureren van Analytics is echt maatwerk. Wat je dan moeten weten is wat je precies wilt meten. Zo meten we zelf ook het aantal keren dat een foutmelding wordt weergegeven bij onze formulieren. Delen we onze bezoekers op in verschillende categorieën zoals "consument" of "webwinkelier", etc.

Hoewel een webwinkel redelijk goed uit de voeten kan met standaard instellingen, kun je daar ook personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het meten van offline acties, het doormeten van een externe betaalmethode en ga zo maar door.

Dit is ook de reden dat ik zelf nog niet ben overgestapt op Universal Analytics. Dit goed regelen kost echt even tijd en er is technische kennis voor nodig.

Ik zou webwinkeliers dan ook aanraden om echt een dag uit te trekken om de ins en outs van Analytics op te zoeken en hoe je die instelt. Heb je helemaal geen technische kennis, laat het dan doen door iemand die dat wel heeft. Want meten is zo belangrijk! Een webwinkel zonder goede metingen is als een schip op de oceaan zonder compas. Je blijft wel varen, je kunt wel sturen, maar je hebt geen idee waar je naartoe gaat.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

29
Op dit moment kloppen de statistieken eigenlijk niet meer.

Analytics gooit alle ideal betalingen onder REFERRER.
Ook al komen deze bv van een Paid search, of een direct.

Dus het is niet meer goed te meten hoeveel omzet er bv via adwords is binnengekomen aangezien Analytics deze opeens bij Refferer onderbrengt.

Hoe krijg ik deze ideal betalingen gewoon weer op de plek waar ze thuishoren?

Ik snap wel dat Analytics een verkoop ziet binnenkomen via een ideal pagina van een bank.
Maar die hoorde eigenlijk dus bij een andere bron. (direct, paid, of whatever)

Kortom.... waarom gebeurd dit, en hoe zet ik dit weer zodat het werkt zoals het voorheen ook werkte?

Dit gaat echt compleet verkeer nu namelijk....
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Ben jij al overgestapt op Universal Analytics?

30
Je kunt een Multi-Channel Funnel (MCF) oftewel "kanaalgroepering" instellen. Vervolgens kun je hiermee de bijdrage aan de conversiewaarde per interactie bijstellen. Daarmee kun je een onderscheid maken tussen de eerste interactie (bezoeker komt binnen) en de laatste interactie (bezoeker keert terug vanaf de site van zijn bank na een betaling):

https://support.google.com/analytics/an ... 1204?hl=nl

Verder nog eentje die dieper ingaat op de MCF-funnels:

http://online-behavior.com/analytics/mu ... el-funnels
StoreCore.io