ikfixhetvoorje schreef:Coca cola is een enorme uitzondering merk ik, waarvan acte.
Neem dan maar Apple als een beter voorbeeld, 65 miljard dollar omzet, 691 miljoen aan Advertising, dat is 1%. Microsoft 2,5%. Kortom de 26% van CC is absurd en totaal niet representatief.
Coca-Cola advertising budget (2010): $2.9 billion (12 mil omzet)
Microsoft advertising budget (2010): $1.6 billion (62 mil omzet)
Apple advertising budget (2010): $691 million (65 mil omzet)
Wat is representatief? Food kun je overigens totaal niet vergelijken met elektronica. De productiekosten en R&D zijn wellicht heel anders voor Coca-Cola in vergelijking met Apple.
Daarnaast kun je producenten ook absoluut niet vergelijken met retailers. De marges van retailers kunnen heel dun zijn, waardoor een hoge marketing ROI noodzakelijk is. Denk hierbij aan elektronica of reizen.
Met
Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over
Enhanced Ecommerce.