SEO en SEA-marketing uitbesteden of in huis?

1
Hallo, 

Ik heb op dit moment een marketing bureau die voor mij ongeveer 1,5 jaar de SEA doen. (Google en beetje Bing)
Nu heb ik de kans gekregen om iemand aan te nemen die afgestudeerd is voor commerciële economie en bezig is met marketing. Maar ik vraag mij af of iemand in house aan te nemen makkelijker en effectiever is dan extern.

Ik snap dat extern veel kennis met zich mee brengt, maar mijn marketing bureau schuift mij toch af naar een net afgestuurde die ik ook zelf kan aannemen. Het enige nadeel is dat een in house marketeer niet direct een groep mensen achter zich heeft met kennis. 

Toch denk ik dat als je de doelen goed voor ogen hebt dat het best interessant kan zijn om intern iemand aan te nemen. Op dit moment betaal ik (fictief) €1500 euro voor marketing en als ik SEO erbij wil gaan doen betaal ik €3000,-. Terwijl als ik iemand zal aannemen dat ook €3000,- zal kosten per maand, maar ik krijg veel meer effectieve uren en kan veel dieper focussen op mijn marketing en vele nieuwe kanalen ontwikkelen. 

Zijn er mensen die ervaring hebben in deze situatie? 

Re: Marketing uitbesteden of in huis?

2
Heb je ook al andere mensen in dienst? Zo niet, dan is het natuurlijk een grote stap. Als je ook andere mensen in dienst hebt dan vind ik het zeker geen gekke gedachte om het inderdaad zelf in huis te doen. Google Ads heeft een groot dashboard wat even duurt voor je het begrijpt, maar er is voldoende info over te lezen. Zeker geen gek idee om dat zelf te gaan doen. Al is het wel belangrijk dat je goed zicht hebt op wat er gebeurt op het gebied van SEO. Een starter kan dat vaak beter, maar dan moet je wel iemand hebben die begrijpt dat wat er gebeurt over vijf jaar alsnog positief moet uitpakken. Oppassen met de grijze gebieden dus! Met linkbuilding en commerciële anchorteksten zit je daar al snel aan.
Nu op mijn weblogs:

Re: SEO en SEA-marketing uitbesteden of in huis?

4
Ik wil benadrukken dat een SEO-expert en een marketeer twee verschillende rollen vervullen. Het hebben van een achtergrond in commerciële economie en marketing vormt niet per se een solide basis voor SEO-werkzaamheden. Een SEO-specialist dient ook over technische vaardigheden te beschikken, zoals het doorvoeren van technische aanpassingen aan een website en tekstoptimalisatie.
Jojoba olie
Kennis is rijkdom
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: SEO en SEA-marketing uitbesteden of in huis?

5
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk inderdaad voor een nieuwe marketingbureau gekozen. Ook omdat het aannemen van een marketeer niet interessant genoeg was en ander personeel op dit moment interessanter was voor mij. En omdat ik de kennis van een extern bureau toch een extra kans gaf. 

Ik zit nu sinds december bij een ander bureau en merk dat hun beter te werk gaan dan mijn vorige. Terwijl mijn vorige een groot bedrijf was met 50+ werknemers een eigen groot retailbedrijf en zeer grote klanten in de retail. Helaas wat eerst bleek alsof ze het goed zouden doen voor de kleinere webwinkels, was het toch niet zo als ik daar had gehoopt. 

Nu gekozen voor een andere partij aan de andere kant van het land, en zij gaan zeer accuraat te werk en geven veel duidelijkheid en transparantie. 

Dus conclusie voor mij is. Een extern bureau met professionals inschakelen. En vraag daarbij naar veel referenties. (Geen reviews)