Kaart schreef:@Ward: het ging mij er om dat er nieuwe wetgeving komt (of betere handhaving) mbt tot de eenmalige incasso en dat opabert daar iets over gehoord heeft en dat betrekt op verbod van vooruitbetaling.
Ja, dat begreep ik hoor. Maar omdat SEPA kersvers is en nu nog wordt uitgerold (inclusief de incassoprocedure in de link die ik noemde), veronderstel ik dat we daar voorlopig niet veel andere veranderingen mogen verwachten.
iDEAL plus vergelijkbare oplossingen zoals Bancontact/Mister Cash lenen zich prima om digitaal een eenmalige incassomachtiging af te geven. Ze gebruiken immers allemaal een directe verbinding tussen de klant en zijn/haar bank.
En ja: een eenmalig incassomachtiging afgegeven via iDEAL wordt dan een vorm van achteraf betalen. Of dat verplicht is of niet, volgens geruchten, is niet zo heel spannend.
Het Varaantje schreef:Betaalproviders doen toch wel meer dan dat hoop ik? Het gros van de wanbetalers eruit filteren, herinneringen sturen en (hoop ik toch) de ik-heb-recht-op-jouw-spullen-voor-niksers voor de rechter dagen?
Ik ben het echter wel met je eens dat het erg duur is. Als de pre-check op orde is zal je zelden meer hoeven doen dan 1 a 2 herinneringen sturen. Dan is 2,5 a 4 % van het orderbedrag + vaste kosten een royale vergoeding. Al helemaal als je bedenkt dat het facturen gewoon een automatisch process is dat een email verstuurd.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ook daar is een verificatie van de bank, bijvoorbeeld via iDEAL, dus ideaal. Je weet meteen met wie je te maken hebt. Weg fraudeurs en oplichtertjes: kopen op rekening, met een machtiging, werkt alleen met een verificatie van de bank.
Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat Klarna, AfterPay, Billink & co overbodig worden. Maar het kan wel de kosten aanzienlijk verlagen. Open markt, meer concurrentie, lagere kosten.