webshop(s) beginnen

1
Dag allen,

Een paar maand terug had ik het idee een webshop te starten in professionele gereedschappen en werkmaterialen. Nu ben ik reeds een maand aan het leren en ondertussen opzetten.

Het plan is/was beginnen met betrouwbare dropship leverancier en naarmate omzet groeit en ik zie waar verkoop op zit, zelf wat voorraad aanleggen en samenwerkingen starten met andere groothandels.

Ik heb domeinnamen geregistreerd
webhosting vastgelegd (Hostinger)
platform gekozen: wordpress Woocommerce
Leverancier gevonden (****) tot nu toe helaas heel slechte communicatie en ondersteuning maar wel soort contract afgesloten.

waar loop ik nog wat tegenaan:
meertaligheid en hoe op te bouwen via geolocatie 
in nabije toekomst wil ik nog webshop starten in algemene snel verkoopbare producten (om omzet op te krikken) en webshop adult toys (oa omdat ik nog domein heb uit verleden waar nog verkeer op zit). dien ik hier nu reeds rekening mee te houden of kan er achteraf een soort multisite koppeling gemaakt worden.
Marketing hoe en wat, over seo al heel wat gelezen maar effectief marketingcampagnes opstarten vind ik weinig over terug.

alvast bedankt voor jullie advies en mening!
 

Re: webshop(s) beginnen

2
Je zegt te willen beginnen met een betrouwbare dropship leverancier. Dat is prima. Maar vervolgens zeg je dat de leverancier die je gevonden hebt tot nu toe heel slechte communicatie en ondersteuning biedt. Dat staat natuurlijk haaks op elkaar.
Je vermeldt verder geen details maar als je nu al de neiging hebt om te vermelden dat de leverancier slechte communicatie en ondersteuning geeft, dan zou ik zeggen dat dat een vrij slecht begin is.

Anyway, voor meertaligheid op basis van geolocatie zijn diverse tools beschikbaar voor woocommerce. Ze zijn niet allemaal even accuraat maar het is misschien een begin. Ik zou het zelf overigens simpel houden en gewoon in 1 taal beginnen. Als het balletje eenmaal gaat rollen zou ik pas internationaal uitbreiden. Al helemaal als je je logistiek laat verzorgen door een leverancier die nu al slechte communicatie en ondersteuning biedt.

Ik zou me nu nog niet druk maken over eventuele toekomstige webshops en hoe je die aan elkaar zou koppelen. Mocht het zo ver komen dan kan je dat altijd nog fixen.

Marketing is een vak apart, ik zou wat geld investeren in een goed bureau en/of freelancer die je op weg helpt.

Succes!

Re: webshop(s) beginnen

3
Dank je voor het advies Wouter, word erg gewaardeerd.

I.v.m. mijn leverancier hoop ik natuurlijk dat dit verbeterd of gewoon niet goed aanvoelen van mijn kant is. 
Ik denk inderdaad iemand aan te spreken om te helpen met de marketing kant. 
Zo veel mogelijk zelf te doen en zelf te leren hoe het in elkaar steekt, maar alles zelf doen is een utopie.

Re: webshop(s) beginnen

4
Het klinkt als een prima begin. Net als Wouter zou ik eerst starten en pas later kijken naar meertaligheid. Vaak is de eerste stap al lastig genoeg en is de techniek niet de bottleneck. Marketing duurt vaak vrij lang voor je dit goed hebt opgezet waardoor ik me daar nu op zou focussen. SEO en bereik via social media heeft echt veel tijd nodig en andere opties zijn meestal vrij prijzig omdat er al veel concurrentie is.

Ook deel ik de mening van Wouter rond de leverancier. Dat lijkt een detail, maar als je na maanden opeens goed gevonden wordt met een bepaald product en dan blijkt dat je leverancier toch niet (goed) levert heb je vaak veel voor niets geïnvesteerd. Vraag eens een paar samples op of doe zelf eens een bestelling bij je webshop. Zou je zelf als klant tevreden zijn met het pakket dat je thuisgeleverd krijgt? Marketing duurt lang dus zorg dat die basis (leverancier, webshop, productomschrijving, prijs, logistiek) allemaal goed zit zodat je niet straks voor niets veel geld in je marketing hebt gestoken. 
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: webshop(s) beginnen

5
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dropshipping echt zou afraden als een bedrijfsmodel. Het is veel verstandiger om één product te kiezen waar je echt in gelooft en dit product verder te ontwikkelen en een voorraad aanhouden. Op die manier hoeft de investering niet duur te zijn en kan je het makkelijk onder 5k houden. 
Je kunt ook een website opbouwen, goede contacten leggen, de SEO optimaliseren en vervolgens verkeer doorsturen naar bedrijven die de volledige verkoopafhandeling regelen en een percentage van de verkoop (referentieverkoop) geven.


In het dropshipping-model ben je verantwoordelijk voor alles wat het dropshippingbedrijf naar jouw klanten stuurt, aangezien jij immers het geld ontvangt. Dus, als je niet zelf wilt inpakken, verzenden of voorraad wilt aanhouden, raad ik mijn tweede voorstel ten zeerste aan. Ik neem aan dat we genoeg afleveringen van "Boos" hebben gezien om te begrijpen dat dropshipping geen levensvatbaar model meer is, vooral niet als je leverancier uit Azië komt en het twee weken duurt voordat je klanten hun bestelling ontvangen.

+1 Houd zelf voorraad aan.
+2 Stuur klanten door naar betrouwbare webshops.
-10 Dropshipping.

Dit is natuurlijk slechts advies, en uiteindelijk moet je doen wat het beste bij jouw overtuigingen en situatie past.
Bijenwas kopen
Bijenwas korrels
Bijenwas doeken

Re: webshop(s) beginnen

6
het ontwikkelingsplan klinkt redelijk en je hebt al een aantal belangrijke elementen klaarstaan.
Installeer een plug-in voor meertalige ondersteuning in WordPress, zoals WPML of Polylang. Met deze tools kunt u meertalige inhoud creëren en beheren.
Overweeg het gebruik van plug-ins die automatisch de locaties van bezoekers detecteren en relevante inhoud bieden.
Zodra uw online gereedschapswinkel succesvol wordt, kunt u overwegen een sectie voor snelverkopende artikelen toe te voegen. Besteed aandacht aan populaire producten in jouw niche en voeg deze toe aan je assortiment.
Marketing: SEO, sociale netwerken, adverteren op Google Ads en Facebook Ads, e-mailmarketing