48
door DannyvdM
Opa Bert,
Waarom ben je ondernemer geworden?
Als je duidelijk verwijs naar de originele factuur, is een suppletie niet nodig. Suppletie gebruik je als je te veel of te weinig BTW heb aangegeven. De factuur die je stuurt, is namelijk gewoon een verkoop. Echter heeft de klant recht op een zichtperiode en daarin mag de consument dus ook retourneren. Dit zet je weer recht, ook in de administratie van de consument, door een creditfactuur te sturen. Als je consument een bedrijf is, dan werkt dat ook zo in hun administratie. Ze gaan daarvoor immers ook geen suppletie voor indienen.
Dit zou dan namelijk niet alleen een probleem zijn voor webwinkeliers, maar ook voor normale winkeliers, want ook normale winkeliers mogen producten retour nemen. Het enige verschil is, dat ze dat niet verplicht zijn qua wetgeving.
En als je plotseling 750% (!!!) meer retouren heb, zou ik toch maar eens achter je oren gaan krabben, wat je fout doet. Een dergelijke stijging van het aantal retouren zou ik niet gelijk in de huid schuiven van de consument. Als je dat wel doet, dan snap ik overigens ook waarom men de pakketten retour stuurt, maar dat terzijde.
En als je 650 retouren krijg in een jaar, dan lijkt het mij dat je hier een veelvoud aan verstuur per jaar. Neem eens contact op met PostNL, of met een derde partij als MyParcel. Je betaald veel te veel aan je verzendkosten. Wees een ondernemer, ga eens onderhandelen over je tarieven.
Betreffende de wettige retour regeling, ben ik het inderdaad ook met je eens dat het niet helemaal deugt. Als men in een normale winkel een pakket retour wilt hebben, moeten ze immers ook de parkeerkosten van de gemeente betalen. Echter hoef jij als webwinkelier dan weer niet de retourkosten van de consument te betalen, wat je dan weer als parkeerkosten zou kunnen zien. Als webwinkelier maak je immers minder kosten dan een winkelier, want de panden zijn een heel stuk goedkoper. En als webwinkelier mag je uitgebreidere "openingstijden" hebben, waarin je nog veel meer omzet kan draaien dan als winkelier.
En het is leuk dat je bedrijven noemt als Coolblue, Bol.com en Wehkamp. Je zou je eens af kunnen vragen: Waarom kan Pieter Swart (Coolblue) wél winst draaien, de consument méér tijd geven om de producten retour te sturen, geen verzendkosten rekent EN de consument geen kosten voor de retourverzending laten betalen. Coolblue is ook begonnen vanaf een zolderkamer.