Google brengt verandering aan

1
Vorige week heeft Matt Cutts, CEO bij Google, in een blogpost aangekondigd dat Google begin is met het aanpassen van het algoritme van hun zoekmachine. Dit houdt in dat ze websites anders gaan beoordelen en dat hierdoor een andere rangschikking in de zoekmachineresultaten gaat komen.
De belangrijkste wijziging is dat Google meer de nadruk gaat leggen op de originaliteit van de content van een website
Het kan daarom van belang zijn om de teksten binnen uw webwinkel te herschrijven en ervoor te zorgen dat u hier een eigen invulling aan geeft. Het kan hét verschil maken tussen de vermelding van uw website (m.b.t. een bepaald zoekwoord) op pagina 1 en misschien wel pagina 20!
Bron: SEOdoejezelf

Google geeft de voorkeur aan websites en webwinkels met unieke webteksten (orginele inhoud).

Duplicate content in je webwinkel kan dus nog veel meer schade gaan aanrichten nu Google deze verandering gaat doorvoeren. Wat gaan we hier als webwinkelier aan doen?
En wat kunnen we het beste doen? Alle productomschrijvingen herschrijven of is dat zinloos?
Mijn advies is om te zorgen dat de teksten in je online shop niet op andere websites voorkomen, met andere woorden, ervoor te zorgen dat alle inhoud op je website of in je webwinkel uniek is.
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.

Re: Google brengt verandering aan

2
Op zich niet heel nieuw, Google is elke dag bezig het algoritme aan te passen. Als het goed is zijn alle teksten op je site al uniek. Zo niet, dan wordt je site sowieso al minder goed in Google terug gevonden als dat hij had kunnen zijn.

Je schrijft dus al je product omschrijvingen zelf, zelfs al krijg je van de leverancier prachtige proza aangeleverd over de producten. De andere klanten van jouw leverancier gebruiken dat verhaal namelijk ook.

Re: Google brengt verandering aan

3
Ik zit met het probleem dat ik momenteel maar 2 artikels ga verkopen (wel met 40 variaties)
Nu schrijf ik zelf mijn tekst, maar bij die 40 variaties heb ik telkens +/-35% tekst die anders is en 65% tekst die hetzelfde is.
Zal dat nog voldoende zijn?
Het zou voor mij een groot verschil zijn tussen 2 pagina's en 80 pagina's :-)

Re: Google brengt verandering aan

4
Zal ik mijn code voor het herschrijven van teksten moeten omprogrammeren 8)

Mijn webwinkels delen dezelfde database. In de standaardtekst staat bijvoorbeeld "minifiguur" voor de ene site en met een soort zoeken en vervangen wordt dat "poppetje" voor de andere site.

Ben benieuwd waar de grenzen voor duplicate content dan precies liggen.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Google brengt verandering aan

5
@Veke
Het gaat er meer om of je content uniek is ten opzichte van andere sites. Hoewel meer variatie op je eigen site altijd beter is, werk ik bijvoorbeeld met artikelen waar 10 variaties van zijn en waar alleen de lengte anders is in de gehele product omschrijving. Heb nog geen problemen ondervonden :)

Re: Google brengt verandering aan

6
Ward schreef:Zal ik mijn code voor het herschrijven van teksten moeten omprogrammeren 8)

Mijn webwinkels delen dezelfde database. In de standaardtekst staat bijvoorbeeld "minifiguur" voor de ene site en met een soort zoeken en vervangen wordt dat "poppetje" voor de andere site.

Ben benieuwd waar de grenzen voor duplicate content dan precies liggen.
Bovenstaande gaat in de toekomst mis. Er is heel veel software die nu artikelen (automatisch) herschrijven van mooie blogpost naar geweldig artikel. Die geautomatiseerde aanpassingen waarbij hetzelfde er staat in andere woorden, is de hele reden van de aanpassing. Ik met mijn weblog zal minder vaak gevonden worden op artikelen die over een onderwerp gaat die ook op andere blogs staat. Ook al schrijf ik het helemaal uniek.

Los daarvan zijn er weinig veranderingen. Duplicate content is zelden reden tot straf (de pagina wordt alleen minder goed gevonden maar dat was altijd eigenlijk al zo). Webwinkels zullen er in de meeste gevallen weinig van merken. Google doet de aanpassing juist voor al die blogs over een onderwerp waardoor er tientallen blogs op bepaalde trefwoorden staan, over een onderwerp.
Nu op mijn weblogs:

Re: Google brengt verandering aan

8
Wat ik zal schrijven zal uniek zijn tov. ander websites, dus dan moet ik geen schrik hebben. :P

Nog een vraag: google kijkt ook of er iets veranderd op je site.
Als je nu af en toe een zin wegneemt en een andere relevante zin plaatst per pagina.
Helpt dit dan ook?

Re: Google brengt verandering aan

9
veke schreef: Nu schrijf ik zelf mijn tekst, maar bij die 40 variaties heb ik telkens +/-35% tekst die anders is en 65% tekst die hetzelfde is.
Zal dat nog voldoende zijn?
Het zou voor mij een groot verschil zijn tussen 2 pagina's en 80 pagina's :-)
In dit geval bepaalt Google - in mijn optiek - welke webpagina (pagina van jouw site of van die van de concurrent) zal worden weergeven.

Googlebot probeert een goede inschatting te maken van de relevantie voor de betreffende zoekopdracht. Indien Google denkt dat jouw webpagina meer relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker, dan zal die pagina de voorkeur krijgen bij vertoning in de zoekresultaten.

Uiteraard is de meest ideale situatie unieke content maken - dus 100% orgineel.

Ik moet daarbij wel een kanttekening maken: Het enigzins aanpassen van dubbele content zal een webwinkel meer goed doen dan 100% gekopieërde inhoud.


Heb je met een zoekopdracht "site:" in Google al bekeken hoeveel pagina's Google heeft geïndexeerd van jouw websjop? Ik ben wel nieuwsgierig :)
Nog een vraag: google kijkt ook of er iets veranderd op je site. Als je nu af en toe een zin wegneemt en een andere relevante zin plaatst per pagina.Helpt dit dan ook?
Dat zal in ieder geval niet leiden tot hogere zoekmachine rankings. Hooguit dat Googlebot ietjes vaker langskomt, maar voor hetzelfde geld heeft dit helemaal geen invloed op de frequentie van crawling. Voor Google is dit niet interresant. Het gaat voornamelijk om grote, geupdated delen van je site, nieuwe content, nieuwe informatie, nieuwe artikelen.
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.

Re: Google brengt verandering aan

10
Dirkjan schreef:Die geautomatiseerde aanpassingen waarbij hetzelfde er staat in andere woorden, is de hele reden van de aanpassing.
Kan ik inkomen, maar ik had zelf een nog betere reden voor het automatisch herschrijven van teksten. Voor fans en verzamelaars is "minifiguur" de standaardterm. Voor jonge moeders die speelgoed zoeken, is dat gewoon een "poppetje".

Met andere woorden, mijn code is helemaal niet bedoeld om duplicate content te voorkomen, maar in de allereerste plaats om beter op de doelgroep afgestemde verkoopteksten te tonen.
StoreCore.io

Re: Google brengt verandering aan

11
@ james, wat ik aanbied zal uniek zijn in de Benelux en verwaarloosbare concurrentie in Europa, dus dat is een voordeel voor mij.

Maar de website zal pas na de grote vakantie online zijn.
Vertraging doordat ik mijn huis zelf heb verbouwd en door ernstige ziekte van mijn vrouw en een jaar later zwangerschap van mijn vrouw (dus mijn huis moet eerst af voordat de baby er is :P )

@ward , heb je ook Belgische klanten, want denk dat wij het woord "minifiguur" en "poppetje" niet veel gebruiken :-)

Re: Google brengt verandering aan

12
Met goede linkverwijzingen naar je site vanaf populaire, relevante websites krijgt Google meer vertrouwen in je shop. Zo'n automatische aanpassing zal dan bij Google niet zo snel de alarmbellen laten rinkelen. Hoofdonderdelen van zoekmachine optimalisatie blijven: goede techniek, goede content, goede backlinks. De rest is bijzaak.
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.

Re: Google brengt verandering aan

13
Duplicate content is zelden reden tot straf (de pagina wordt alleen minder goed gevonden maar dat was altijd eigenlijk al zo).
Dat klopt wel.
Webwinkels zullen er in de meeste gevallen weinig van merken. Google doet de aanpassing juist voor al die blogs over een onderwerp waardoor er tientallen blogs op bepaalde trefwoorden staan, over een onderwerp.
Dit bedoel je waarschijnlijk: http://www.youtube.com/watch?v=6hSoXutu ... age#t=161s
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.

Re: Google brengt verandering aan

14
veke schreef:@ward , heb je ook Belgische klanten, want denk dat wij het woord "minifiguur" en "poppetje" niet veel gebruiken :-)
Heb ik, maar die behoren meestal tot de verzamelaars die de term "minifiguur" kennen. Die zoeken gericht nummers en namen van producten, niet op algemene trefwoorden, dus daarvoor maakt het niet uit.
StoreCore.io

Re: Google brengt verandering aan

15
Goede discussie hebben we hier.
Ik heb nog een interessante video gevonden die duidelijkheid geeft hoe Matt Cutts van Google denkt over datgene wat wij nu aan het bespreken zijn: webwinkels duplicate content

Matt Cutts: "So, whenever possible, I urge you to try to have original content"

Conclusie: probeer toch te zorgen voor unieke content op al je productpagina's.

Wat is jullie opmerking op deze video?
10 redenen waarom uw webshop niet vindbaar is voor uw klanten.