Beste Webwinkelforum leden,
Voor een website van een franchise organisatie ben ik op zoek naar een manier om -geautomatiseerd- conversies te meten per franchisenemer.
Er is 1 webshop waar alle klanten van de franchisenemers hun producten af zullen rekenen. In het afrekenproces is het dus de bedoeling dat de klant aan kan geven bij welke franchisenemer hij 'hoort'. Zo kan er onderscheid gemaakt worden in de inkomsten op de webshop naar franchisenemer.
Ik zat zelf te denken aan een landkaartje met punten of een code die gekoppeld is aan een franchisenemer.
Graag hoor ik jullie ideeën!
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
2Ik weet niet om hoeveel franchisenemers het gaat, maar kun je niet beter gewoon een dropdown plaatsen met de opties?
Als je met een landkaartje in het checkout proces gaat klooien gaat je dat conversie kosten.
Een andere optie zou zijn om het aan de postcode te koppelen en dat dan de dichtsbijzijnde franchisenemer automatisch getoond wordt?
Succes!
Als je met een landkaartje in het checkout proces gaat klooien gaat je dat conversie kosten.
Een andere optie zou zijn om het aan de postcode te koppelen en dat dan de dichtsbijzijnde franchisenemer automatisch getoond wordt?
Succes!
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
3Bedankt voor je reactie.
De postcode optie lijkt me voor alsnog het beste, bedankt voor de tip. Het probleem is wel dat het mogelijk is dat er per postcode meerdere franchisenemers kunnen zijn. Hierdoor zal het niet waterdicht zijn. Dit geldt overigens ook op het moment dat de klant zelf een keuze kan maken. Het is mogelijk dat hij of zij een keuze maakt voor een franchisenemer waar hij of zij geen klant is.
Het geeft in ieder geval nog genoeg stof tot nadenken.
De postcode optie lijkt me voor alsnog het beste, bedankt voor de tip. Het probleem is wel dat het mogelijk is dat er per postcode meerdere franchisenemers kunnen zijn. Hierdoor zal het niet waterdicht zijn. Dit geldt overigens ook op het moment dat de klant zelf een keuze kan maken. Het is mogelijk dat hij of zij een keuze maakt voor een franchisenemer waar hij of zij geen klant is.
Het geeft in ieder geval nog genoeg stof tot nadenken.
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
4Geef iedere franchisee z'n eigen URL. Laat ze via die URL mensen naar 1 en dezelfde shop sturen. Op het moment dat die persoonsspecifieke URL door de browser wordt omgezet in de werkelijke URL, middels forwarding, kan je in die tijdspanne daartussen (URL van franchise en URL van jouw website, in die tijd daartussen), dit vastleggen met software, zodat de software de sales per persoon kan registreren. Ik hoop dat het gaat lukken. Er zijn wel volop mogelijkheden, aangezien alles meetbaar is. Wel een leuk commercieel idee, succes!
James Hardenberg, SEO specialist
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
5Hoi James,
Bedankt voor je antwoord! Ik ga de mogelijkheden onder de loep nemen.
Nieuwe ideeën blijven welkom :D
Bedankt voor je antwoord! Ik ga de mogelijkheden onder de loep nemen.
Nieuwe ideeën blijven welkom :D
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
6James,James Hardenberg schreef: Geef iedere franchisee z'n eigen URL. Laat ze via die URL mensen naar 1 en dezelfde shop sturen. Op het moment dat die persoonsspecifieke URL door de browser wordt omgezet in de werkelijke URL, middels forwarding, kan je in die tijdspanne daartussen (URL van franchise en URL van jouw website, in die tijd daartussen), dit vastleggen met software, zodat de software de sales per persoon kan registreren. Ik hoop dat het gaat lukken. Er zijn wel volop mogelijkheden, aangezien alles meetbaar is. Wel een leuk commercieel idee, succes!
Nu ik je verhaal zo lees neem ik aan dat je doelt op url's met UTM tags?
Elke franchisenemer dan z'n eigen UTM tags in de url, dan zou je het al moeten kunnen meten toch?
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
7Dat schijnt inderdaad mogelijk te zijn, maar er bestaat ook prima software voor. Met UTM tags heb ik zelf geen ervaring. Je zou die UTM tag methode op functionaliteit en specifieke wensen kunnen vergelijken met een affiliate-softwarepakket.
Je kan proberen dit soort software te gebruiken: https://www.idevdirect.com/. Deze is in betaalde vorm, er is ook gratis software op de markt. Van dit soort programma's ontvang je een URL, incl daaraan geboden kenmerk. Je bestelt een domeinnaam, koppelt deze kenmerk-URL er aan middels forwarding en dan meet deze software: clicks, sales en vast nog wat meer. Dan heb je alles opgelost, lijkt mij. Franchisee geeft potentiele klant domeinnaamA.nl door, typt dat in, in de browser, server ziet er echter een redirect tussen staan met die kenmerk-URL (affiliatelink) en dus legt de software dit vast. Zodoende kan je bij een sale precies zien welke ondernemer de verkoop heeft gerealiseerd, allen ontvangen ze namelijk de kenmerk-URL, waarmee herkend wordt, via welke ondernemer een conversie tot stand is gekomen.
Hier nog zo'n soortgelijke optie: linktrack.info/p/features#conversion_tracking
UTM tags werkwijze is idem. Echter, forwarding zal noodzakelijk zijn, anders wordt de URL te lang, doordat er diverse tags aan gekoppeld zijn. Dit is niet door te communiceren naar de potentiële klant. Ik vrees dat de UTM tags niet in stand zullen blijven (wellicht wel als cookie) als er gebruik wordt gemaakt van URL-forwarding. (domeinnaam.nl?utm_source=Franchise A > via forwarder > naar domeinnaam.nl) Maar dat zou je kunnen testen, of dit UTM tags de sale vastleggen, na gebruik van een URL-forwarder.
Je kan proberen dit soort software te gebruiken: https://www.idevdirect.com/. Deze is in betaalde vorm, er is ook gratis software op de markt. Van dit soort programma's ontvang je een URL, incl daaraan geboden kenmerk. Je bestelt een domeinnaam, koppelt deze kenmerk-URL er aan middels forwarding en dan meet deze software: clicks, sales en vast nog wat meer. Dan heb je alles opgelost, lijkt mij. Franchisee geeft potentiele klant domeinnaamA.nl door, typt dat in, in de browser, server ziet er echter een redirect tussen staan met die kenmerk-URL (affiliatelink) en dus legt de software dit vast. Zodoende kan je bij een sale precies zien welke ondernemer de verkoop heeft gerealiseerd, allen ontvangen ze namelijk de kenmerk-URL, waarmee herkend wordt, via welke ondernemer een conversie tot stand is gekomen.
Hier nog zo'n soortgelijke optie: linktrack.info/p/features#conversion_tracking
UTM tags werkwijze is idem. Echter, forwarding zal noodzakelijk zijn, anders wordt de URL te lang, doordat er diverse tags aan gekoppeld zijn. Dit is niet door te communiceren naar de potentiële klant. Ik vrees dat de UTM tags niet in stand zullen blijven (wellicht wel als cookie) als er gebruik wordt gemaakt van URL-forwarding. (domeinnaam.nl?utm_source=Franchise A > via forwarder > naar domeinnaam.nl) Maar dat zou je kunnen testen, of dit UTM tags de sale vastleggen, na gebruik van een URL-forwarder.
James Hardenberg, SEO specialist
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
8Bedankt voor jullie input. ik ga er eens goed voor zitten.
Zie wel dat het allemaal wat complexer is dan ik dacht omdat het in het geval van eigen URL's in potentie over +/- 200 URL's gaat.
Zie wel dat het allemaal wat complexer is dan ik dacht omdat het in het geval van eigen URL's in potentie over +/- 200 URL's gaat.
Re: Conversie meten verschillende franchisenemers
9Goed dat je het probleempunt vermeld. Je kan het ook anders doen, schiet me te binnen!
Stel:
Je hebt domein.nl;
Maak dan allemaal subfolders aan, zoals:
domein.nl/naam-franchise/
en geef elke franchise dan zijn eigen URL. Dus iedere ondernemer krijgt dan een eigen subfolder ---> /naam/
En dan koop je dat affiliateprogramma (idevaffiliate of postaffiliatepro bijvoorbeeld). Installeer de software op je domein.
Het programma geeft links uit als:
domein.nl?id=affiliate1
En elke link die het programma je geeft, koppel je aan de betreffende subfolder.
BIJVOORBEELD:
Ik ben een franchisee en jij geeft mij domein.nl/james/.
Alle klanten krijgen een folder waarop staat: BESTEL NU VIA DOMEIN.NL/JAMES/ EN KRIJG XX KORTING! (je moet mensen motiveren om naar /james/ te gaan en niet naar de homepage domein.nl, anders wordt die sale van die franchiser niet gemeten).
En voordat je mij die URL geeft (domein.nl/james), stel je via je CMS of op serverniveau of hostingniveau een forwarder in: domein.nl?id=affiliate1 moet doorgeschakeld worden naar domein.nl/james/.
De klant typt in de browser domein.nl/james/ in. De server ziet dat er een forwarder onder zit naar ?id=affiliate=1. Het affiliateprogramma weet nu: okay, deze bezoeker is doorverwezen door affiliate 1. En affiliate 1, dat is de Franchisee.
Het lijkt complex, maar heel goed te doen. Op de folders bedruk je gewoon: domein.nl/naam-franchisee/. Je installeert het trackingsysteem, stelt de forwarders in en je kan gáán!
Test vooraf of idevaffiliate, alle sales correct registreert, nadat je de forwarders hebt ingesteld.
bedrijfsnaam.nl vind ik wel professioneler dan domein.nl/james. Maar hier zal je een afweging in moeten maken. Ik denk wel dat een klant /james/ soms weg zal laten als ze het nut er niet van inzien om naar die subcategorie te gaan. In dat geval, vind er dan geen tracking plaats en wordt de sale niet vastgelegd, een serieus zakelijk risico lijkt mij (kan onenigheid door ontstaan?).
Bij bedrijfsnaam.nl kan je dit probleem natuurlijk nooit ervaren. bedrijfsnaam.nl kan de klant immers niet uit de URL weglaten.
200 domeinen is natuurlijk wel flink. Misschien met 10 starten en het effect meten? (.nl is momenteel 1 euro 1ste jaar bij mijndomein.nl).
Stel:
Je hebt domein.nl;
Maak dan allemaal subfolders aan, zoals:
domein.nl/naam-franchise/
en geef elke franchise dan zijn eigen URL. Dus iedere ondernemer krijgt dan een eigen subfolder ---> /naam/
En dan koop je dat affiliateprogramma (idevaffiliate of postaffiliatepro bijvoorbeeld). Installeer de software op je domein.
Het programma geeft links uit als:
domein.nl?id=affiliate1
En elke link die het programma je geeft, koppel je aan de betreffende subfolder.
BIJVOORBEELD:
Ik ben een franchisee en jij geeft mij domein.nl/james/.
Alle klanten krijgen een folder waarop staat: BESTEL NU VIA DOMEIN.NL/JAMES/ EN KRIJG XX KORTING! (je moet mensen motiveren om naar /james/ te gaan en niet naar de homepage domein.nl, anders wordt die sale van die franchiser niet gemeten).
En voordat je mij die URL geeft (domein.nl/james), stel je via je CMS of op serverniveau of hostingniveau een forwarder in: domein.nl?id=affiliate1 moet doorgeschakeld worden naar domein.nl/james/.
De klant typt in de browser domein.nl/james/ in. De server ziet dat er een forwarder onder zit naar ?id=affiliate=1. Het affiliateprogramma weet nu: okay, deze bezoeker is doorverwezen door affiliate 1. En affiliate 1, dat is de Franchisee.
Het lijkt complex, maar heel goed te doen. Op de folders bedruk je gewoon: domein.nl/naam-franchisee/. Je installeert het trackingsysteem, stelt de forwarders in en je kan gáán!
Test vooraf of idevaffiliate, alle sales correct registreert, nadat je de forwarders hebt ingesteld.
bedrijfsnaam.nl vind ik wel professioneler dan domein.nl/james. Maar hier zal je een afweging in moeten maken. Ik denk wel dat een klant /james/ soms weg zal laten als ze het nut er niet van inzien om naar die subcategorie te gaan. In dat geval, vind er dan geen tracking plaats en wordt de sale niet vastgelegd, een serieus zakelijk risico lijkt mij (kan onenigheid door ontstaan?).
Bij bedrijfsnaam.nl kan je dit probleem natuurlijk nooit ervaren. bedrijfsnaam.nl kan de klant immers niet uit de URL weglaten.
200 domeinen is natuurlijk wel flink. Misschien met 10 starten en het effect meten? (.nl is momenteel 1 euro 1ste jaar bij mijndomein.nl).
James Hardenberg, SEO specialist