Ik verstuur ongeveer 15-20 goederenpakketten per week naar met name internationale non-EU bestemmingen (75% VS). Ik gebruik daarvoor of een brievenbusdoos tot maximaal 2 kg en als de goederen zwaarder zijn of te groot, dan gaat het in een grotere platte doos. De pakketten wegen meestal tussen de 0.4 en 2 kg, soms tot maximaal 5 kg en tot nu toe breng ik alles braaf naar een PostNL punt en reken dan € 26.80 per pakket af voor internationaal tot 2 kg. of € 15.50 als het binnen de EU is. Vanwege Paypalbescherming (85% van de betalingen) voor de klant wil ik alles verzekerd versturen met handtekening voor ontvangst, de waarde van de zendingen varieert tussen de € 15 (zelden) en € 200, exclusief verzendkosten.
En hoewel ik nu nog niet zo niet ervaar dat deze hoge kosten nadelig zijn voor mijn verkoop (sterker: ik beweeg de klanten redelijk makkelijk om meerdere producten te kopen om daardoor de verzendkosten dragelijk te maken

En van het handmatig invullen van CN23 formulieren bij elke zending (vandaag weer 12) wil ik ook af.