Amazon seller's account gedeactiveerd - volgende stap

1
Beste mensen,
 


In 2020 opende ik een Amazon Duitsland-verkopersaccount voor mijn bedrijf gevestigd in Nederland. Mijn account werd gedeactiveerd voordat ik producten had vermeld, omdat Amazon waarschijnlijk denkt dat ik een postbusbedrijf heb/ geen legitiem bedrijf in Nederland. Een Amazon-vertegenwoordiger bevestigde dat zij denken dat dit de reden is (een van hun afdelingen). Ik heb vele beroepen gedaan waarin ik alle bewijzen leverde dat dat niet waar is, samen met de hulp van een consultant die hierin gespecialiseerd is, maar zonder succes.

De redenen dat Amazon denkt dat ik geen legitiem bedrijf heb, zijn als volgt:

*In eerste instantie gebruikte ik de creditcard van mijn vriend omdat ik geen creditcard had.
*Daarna gebruikte ik een debit card van Transferwise op mijn eigen naam.
*Ik voegde een bankrekening toe die op mijn persoonlijke naam stond, niet op mijn bedrijfsnaam. Daarvoor had ik nog geen zakelijke bankrekening.
*Daarna voegde ik een nieuwe zakelijke bankrekening toe, maar er was geen geldstroom omdat het nieuw was.
*Ik heb een account aangemaakt met een IP-adres in Thailand, omdat ik aan het reizen was. Ik was en ben nog steeds deels een digitale nomade.
 

Ik heb geen nieuw account geopend en heb het helemaal opgegeven. Nu in 2023 heeft Amazon uitgebreid naar Nederland. Ze stuurden me een e-mail om een gesprek in te plannen, en nodigden me uit om een account te openen.
 

Ik heb 2 vragen ter voorbereiding op dit gesprek:
1)Moet ik vermelden dat mijn account is gedeactiveerd of gewoon een nieuw account openen via hun gesprek?
2)Mijn consultant vertelde me toen dat ik al het bewijs heb geleverd van het hebben van een legitiem bedrijf in Nederland, maar zonder succes. Dit is vreemd. Het kan zijn dat er een andere reden voor is, moet ik dat vermelden of kan dat de kans verminderen dat mijn account wordt goedgekeurd?

Deze hiervoor genoemde reden zou kunnen zijn dat ik in 2019 Amazon Duitsland gebruikte om naar België in de EU te dropshippen. Bijvoorbeeld iemand in België bestelt bij mijn bedrijf in Nederland, dan bestel ik bij Amazon Duitsland en stuur ik rechtstreeks van Amazon Duitsland naar de klant in België, maar met mijn bedrijfsgegevens als factuuradres op Amazon. Ik opende een Amazon zakelijk account dat me in staat stelde om producten van Amazon Duitsland te dropshippen zonder BTW te betalen naar andere landen omdat het binnen de EU was. Blijkbaar was dat niet toegestaan en ze hebben mijn account teruggezet naar een normaal account. Misschien mochten ze dat niet om belastingredenen. Merk op dat ik geen Amazon-verkopersaccount had tijdens deze dropshipping.

 

Bij voorbaat dank!

Re: Amazon seller's account gedeactiveerd - volgende stap

2
Crosspost: https://www.higherlevel.nl/forums/topic ... ent-674434

Denk dat er op HL al aardig wat tips gegeven zijn.
dat me in staat stelde om producten van Amazon Duitsland te dropshippen zonder BTW te betalen 
Let er verder op dat dit een BTW verlegging is. In plaats van dat je het betaalt in Duitsland en dus bij de Duitse fiscus moet terug vragen, wordt het verlegd naar jou en dien jij het aan de belastingdienst in het land waar de verkoop plaats vindt af te dragen. Die regels zijn onlangs verandert, mogelijk was er ten tijde van jouw verkoop een drempelbedrag. Mocht je daaronder zitten, dan kon je de BTW simpelweg betalen aan de NL belastingdienst. In een ander geval had je BTW aangifte moeten doen in het land van de verkoop. Hopelijk heb je dat netjes gedaan, voor de zekerheid stip ik dat hier even aan.

Re: Amazon seller's account gedeactiveerd - volgende stap

3
Wouter Hol schreef: Crosspost: https://www.higherlevel.nl/forums/topic ... ent-674434

Denk dat er op HL al aardig wat tips gegeven zijn.
dat me in staat stelde om producten van Amazon Duitsland te dropshippen zonder BTW te betalen 
Let er verder op dat dit een BTW verlegging is. In plaats van dat je het betaalt in Duitsland en dus bij de Duitse fiscus moet terug vragen, wordt het verlegd naar jou en dien jij het aan de belastingdienst in het land waar de verkoop plaats vindt af te dragen. Die regels zijn onlangs verandert, mogelijk was er ten tijde van jouw verkoop een drempelbedrag. Mocht je daaronder zitten, dan kon je de BTW simpelweg betalen aan de NL belastingdienst. In een ander geval had je BTW aangifte moeten doen in het land van de verkoop. Hopelijk heb je dat netjes gedaan, voor de zekerheid stip ik dat hier even aan.
Bedankt voor je antwoord.

Het probleem was toen destijds dat ik niet de BTW terug kon vragen aan de Duitse belastingdienst, omdat ik geen BTW nummer in Duitsland had. Ik heb uiteraard de BTW netjes betaald aan Nederlandse belastingdienst (toendertijd onder drempelbedrag). 

Anders had ik dus dubbel BTW moeten betalen.

Re: Amazon seller's account gedeactiveerd - volgende stap

4
Voor juiste afdracht van de btw in de EU landen (percentage verschilt per land) zou je in theorie voor elk land waaraan je levert aan particuliere klanten een btw nummer moeten aanvragen. Om dit te ondervangen voor de wat minder grote webwinkels, kunnen webwinkeliers zich aanmelden voor het z.g. éénloketsysteem en daar per kwartaal de omzet per land aangeven. (Je hoeft dan niet per land een btw nummer aan te vragen). Dat staat los van de btw aangifte van je omzet behaald in Nederland. Beneden een totale jaaromzet in de andere EU landen van 10.000€ excl. btw kan dat tegen het NL btw tarief van 21%, kom je daar in enig kwartaal boven, dan ben je vanaf dat moment verplicht de btw van het betreffende EU land toe te passen, zowel in je webwinkel als in de aangifte. De belastingdienst verrekent deze btw met de collegae in andere EU landen. Het gaat hierbij niet om een vrijblijvende aangelegenheid, maar om iets dat je heel goed moet regelen. Weet dat de belastingdiensten van alle EU landen hierop ook controle toepassen: ik kreeg na een klein foutje van mijn boekhouder onmiddellijk een brief van de Deense dienst met het verzoek dat bij de volgende aangifte te corrigeren.
Dus: voorkom problemen en regel het goed! Mogelijk is dit ook huiswerk voor onze boekhouders, die wellicht niet allemaal up to date zijn met hun kennis hieromtrent.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Amazon seller's account gedeactiveerd - volgende stap

5
Het éénloketsysteem, ook wel bekend als de "MOSS" (Mini One-Stop Shop), is inderdaad een optie voor webwinkeliers om de btw-aangifte en betalingen te stroomlijnen. Hiermee kunnen ze btw-aangifte doen voor alle EU-landen waar ze verkopen, zonder dat ze afzonderlijke btw-nummers hoeven aan te vragen in elk land.