Wanneer je een Duitstalige webwinkel hebt, gericht op de Duitse markt, dan gelden al die regels volgens mij ook voor wanneer je vanuit NL opereert.
De regels voor verpakking en btw (MwS) gelden ook voor transacties met Duitse klanten wanneer de webwinkel zich niet expliciet op DE richt, maar wel de mogelijkheid voor verzending naar DE. V.w.b. verpakkingen reeds bij de eerste doos die je verstuurt. Qua btw kun je onder de 10.000€ netto omzet binnen de gehele EU per jaar volstaan met een een melding bij het eenloketsysteem op grond van de NL btw, daarboven moet je per land btw aangeven op basis van de in dat land geldende tarieven of dit doen op basis van de diverse EU tarieven via het een-loket systeem.van de Belastingdienst. Niet alle boekhouders weten dit zo maar: ik heb die van mij e.e.a. moeten uitleggen. Ook je webwinkelsoftware moet met die verschillende tarieven per land kunnen omgaan en je webwinkelbouwer moet ook nog weten hoe dat te implementeren.
Wanneer je niet te veel verpakkingsmateriaal de grens over stuurt, kun je voor een vast bedrag bij b.v.
EKO Punkt je verplichtingen ook afkopen. Je moet dan nog wel aangifte bij het
Verpackungsregister doen en wel over de geschatte en de werkelijke hoeveelheid verpakkingsmateriaal (2 x per jaar dus.
Dus al dat gezeur over regeldruk voor ondernemingen in NL? In DE doen ze een moord voor zo'n klein regeldrukje!:roll:
Niettemin: Succes!