Beste forumleden,
Als webshop eigenaren zijn wij allemaal natuurlijk de hele dag bezig met de hoeveelheid orders die we op een dag binnen krijgen. Wat mij de laatste tijd vooral enorm bezig houdt is dat het verschil in orders op sommige dagen zo enorm verschilt dat het haast geen toeval meer kan zijn. 2 doordeweekse dagen, hetzelfde weer, geen extra advertenties of reclame, en de ene dag ontvangen we bijvoorbeeld 30 orders en de dag erna slechts 5. Dit komt meerdere keren per maand voor.
Veruit de meeste bestellingen die wij ontvangen komen vanuit Google. We hebben voor de meeste zoektermen mooie posities in de top 5 en daarnaast ook Google Ads campagnes draaien.
Zou het kunnen zijn dat Google posities op sommige dagen enorm stijgen en daarna weer dalen? Of zijn zulke verschillen in dagen echt puur toeval en is er geen pijl op te trekken? Ik ben hartstikke benieuwd of jullie deze ervaring ook hebben.
Thymo
Re: Verschil in hoeveelheid bestellingen per dag
2Ik begreep dat PostNL zich het schompes moest werken in de week na de binnenkomst van het vakantiegeld eind mei, waardoor Jan en Alleman lekker aan het online bestellen sloeg en daardoor de Post overbelast raakte. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?Thymo schreef: 04 juni 2024 Beste forumleden,
Als webshop eigenaren zijn wij allemaal natuurlijk de hele dag bezig met de hoeveelheid orders die we op een dag binnen krijgen. Wat mij de laatste tijd vooral enorm bezig houdt is dat het verschil in orders op sommige dagen zo enorm verschilt dat het haast geen toeval meer kan zijn. 2 doordeweekse dagen, hetzelfde weer, geen extra advertenties of reclame, en de ene dag ontvangen we bijvoorbeeld 30 orders en de dag erna slechts 5. Dit komt meerdere keren per maand voor.
Veruit de meeste bestellingen die wij ontvangen komen vanuit Google. We hebben voor de meeste zoektermen mooie posities in de top 5 en daarnaast ook Google Ads campagnes draaien.
Zou het kunnen zijn dat Google posities op sommige dagen enorm stijgen en daarna weer dalen? Of zijn zulke verschillen in dagen echt puur toeval en is er geen pijl op te trekken? Ik ben hartstikke benieuwd of jullie deze ervaring ook hebben.
Thymo
Re: Verschil in hoeveelheid bestellingen per dag
3Dat zal ongetwijfeld voor een klein deel meespelen, Bert. Maar dit "fenomeen" doet zich gedurende het hele jaar voor. Alsof er van de een op de andere dag een grote korte verschuiving van de Google posities voordoet ofzo!
Re: Verschil in hoeveelheid bestellingen per dag
4Dat is het grote geheim van het Google algoritme natuurlijk.
Specifieke dagen, weersomstandigheden en periodes van het jaar hebben allemaal invloed op jouw specifieke productniche.
Helaas weet alleen Google wanneer mensen daadwerkelijk tot aankoop overgaan ;P
Specifieke dagen, weersomstandigheden en periodes van het jaar hebben allemaal invloed op jouw specifieke productniche.
Helaas weet alleen Google wanneer mensen daadwerkelijk tot aankoop overgaan ;P
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Verschil in hoeveelheid bestellingen per dag
5Dag Thymo,
Als je zoveel verschil ziet in de aantallen 5 of 30 zou je het beste even je kanaalstromen inzichtelijk laten maken. Bijvoorbeeld vanuit Analytics een datastudio dashboard laten opmaken, waarbij je dan standaard inzicht hebt welke stromen de conversies genereren. Het zou namelijk kunnen dat Pmax op bepaalde momenten de ads-campagnes op positieve wijze aan het beïnvloeden is, maar dan zouden de ads-campagnes wel deze campagnes moeten gebruiken.
Als het echt organisch is, dan zou je bijna zeggen dat het om een trend kan gaan op bepaalde dagen, invloed van het weer of het zoekgedrag binnen de organische shopping o.i.d. Fluctuaties in A-zoektermen zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn, maar dan zou je zeggen dat de lijn zich de dagen erna wel doortrekt.
Als je zoveel verschil ziet in de aantallen 5 of 30 zou je het beste even je kanaalstromen inzichtelijk laten maken. Bijvoorbeeld vanuit Analytics een datastudio dashboard laten opmaken, waarbij je dan standaard inzicht hebt welke stromen de conversies genereren. Het zou namelijk kunnen dat Pmax op bepaalde momenten de ads-campagnes op positieve wijze aan het beïnvloeden is, maar dan zouden de ads-campagnes wel deze campagnes moeten gebruiken.
Als het echt organisch is, dan zou je bijna zeggen dat het om een trend kan gaan op bepaalde dagen, invloed van het weer of het zoekgedrag binnen de organische shopping o.i.d. Fluctuaties in A-zoektermen zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn, maar dan zou je zeggen dat de lijn zich de dagen erna wel doortrekt.
Bedroomshop.nl - De meubelwebshop in bedden en kledingkasten van Nederland & België
Re: Verschil in hoeveelheid bestellingen per dag
6Als je wilt zien of het aan stijgingen of dalingen van je posities liggen kan je seraking gebruiken. Dan kan je dat iig uitsluiten.
Re: Verschil in hoeveelheid bestellingen per dag
7Een goede tool om je rankings bij te houden is Ahrefs.
Ahrefs heeft ook een gratis versie met al een vrij uitgebreid pakket aan functionaliteiten.
Ahrefs heeft ook een gratis versie met al een vrij uitgebreid pakket aan functionaliteiten.
Re: Verschil in hoeveelheid bestellingen per dag
8Als het je puur om je eigen rankings gaat lijkt Google Search Console mij eerder een optie.dsieb schreef: 11 november 2024 Een goede tool om je rankings bij te houden is Ahrefs.
Ahrefs heeft ook een gratis versie met al een vrij uitgebreid pakket aan functionaliteiten.
Nu op mijn weblogs: