plotselinge omzetdaling

1
Hallo allemaal,

Ik vroeg me eens af of er bepaalde statistieken beschikbaar zijn van bijvoorbeeld het CBS, waarmee ik mijn drukte/omzet kan vergelijken.

Op dit moment bezit ik drie webwinkels die alledrie goed lopen, echter de afgelopen twee weken is het opeens dood en dood stil geen klantvragen, geen emails, geen bestelingen. Ik adverteer me gek, en ik zit overal bovenop. Maar ik kan niet ontdekken waarom het zo stil is.

Ik zou wel eens wat vergelijkingsmateriaal willen hebben. Zakt bij andere webwinkels de omzet ook in deze weken, is iedereen zijn salaris op? Of is er iets goed mis bij mij :lol: ?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: plotselinge omzetdaling

6
De webwinkel op http://www.zaphira.nl die je eerder op dit forum te koop hebt gezet, strandt in een DNS-fout.
91.213.214.243 schreef:Notitie voor de eigenaar van dit domein:
Dit domeinnaam is niet gekoppeld aan uw webhosting pakket, reseller hosting pakket of virtuele server. U heeft in uw klanten panel DNS beheer voor deze domeinnaam aangezet. Wijzig de DNS records naar de IP adressen van uw server of zet DNS beheer uit en wijzig de nameservers naar de nameservers van uw webhosting pakket, reseller hosting pakket of virtuele server.
StoreCore.io

Re: plotselinge omzetdaling

8
Zaphira al enkele maanden geleden verkocht en niet meer van mij :roll: Heb inmiddels mijn gebruikersnaam laten veranderen...

Bezoekers houdt ik bij met analitics, en alles is nog hetzelfde als altijd... evenals de gemiddelde tijd op de sites, nieuwe bezoekers etc etc...

Re: plotselinge omzetdaling

9
Je zou dan eigenlijk een statistische variantie-analyse moeten loslaten op de omzet. Vergelijk de omzetcijfers in de laatste twee weken met die in de voorafgaande maanden en die in dezelfde periode vorige jaar. Alleen zo kun je achterhalen of de omzetdaling significant is of binnen bepaalde betrouwbaarheidsintervallen nog slechts op toeval berust.

Een structurele omzetdaling zou je in Google Analytics moeten kunnen terugvinden, onder meer in dalende bezoekersaantallen, een kortere bezoekduur, minder pageviews per bezoek, enzovoort. Enige uitzondering is misschien wanneer je een omzetdaling gaat "overcompenseren" door meer te adverteren; dan trekken je extra advertenties mogelijk relatief meer niet-kopers.

De specifieke statistieken van je eigen webwinkels vergelijken met de nogal generieke statistieken van het CBS of bijvoorbeeld een branchevereniging heeft niet zoveel zin, al helemaal niet voor een recente (en te korte) periode zoals de voorbije twee weken. Houd het bij een analyse van je eigen data.
StoreCore.io

Re: plotselinge omzetdaling

11
Ja het gekke is dat ik in Analytics kan ik niets raars ontdekken. Zelfde periode vorig jaar kan ik niet mee vergelijken want toen stond alles nog in de kinderschoenen en de winkel die nu het best loopt bestond toen nog niet eens.

Misschien is het wel gewoon even een dipje hoor, het is wel eens meer onregelmatig geweest. Soms wordt ik 's ochtends wakker en heb ik 5 bestellingen die nacht ontvangen, en soms tot 12.00u niets.

Maar omdat het nu al twee weken duurt begin ik wat nerveus te worden. Al mijn producten zijn wel +100 euro dus het heeft soms ook wel eens te maken met 'einde van de maand' waarmee sommige mensen wel eens in de knoop komen.

Re: plotselinge omzetdaling

12
Lijkt mij dat het 'einde van de maand' tafereel juist nu heel erg kan spelen. Heel veel mensen krijgen in januari dikke jaarrekeningen op de deurmat (feb betalen). Mensen die niet gespreid betalen (de meeste) hebben dus even weinig tot niets te besteden.

Re: plotselinge omzetdaling

17
Zijn het 3 webshops in dezelfde branche dan trouwens? Zelfde type artikelen?

Heb je voor de grap al es gechecked of er niet inene een concurrent boven of pal onder je staat in Google?

Re: plotselinge omzetdaling

18
Het zijn drie totaal verschillende branches.

Overigens kwamen er gisteren van het een op het andere moment een record aan bestellingen binnen. Vandaag opeens weer helemaal niets... :roll:

Soms snap ik er echt niets van....

Re: plotselinge omzetdaling

20
Leonard H schreef:Het zijn drie totaal verschillende branches.

Overigens kwamen er gisteren van het een op het andere moment een record aan bestellingen binnen. Vandaag opeens weer helemaal niets... :roll:

Soms snap ik er echt niets van....
Zo werkt het gewoon, en iedereen weet ook dat alles wat je net even uit voorraad hebt net die periode massaal wordt besteld wat weer een heel gedoe met zich meebrengt.

Achja :roll:

Re: plotselinge omzetdaling

22
Ik heb sterk het idee dat het gewoon idd even een algemene dip is, ik heb bijvoorbeeld een patroon kunnen ontdekken in het adverteren van mij concurrent. Die zet bijvoorbeeld 1x in de week zijn advertentie's omhoog.

Nu doet hij het opeens bijna iedere dag, en gezien het feit dat dat veel tijd kost, heb ik zomaar het idee dat hij het ook niet al te druk heeft :lol:

Ik blijf maar gewoon gasgeven met promotie en adverteren, en dan zal het wel weer aantrekken denk ik...

Re: plotselinge omzetdaling

25
Ik heb bij mij niet het idee dat het met ideal te maken heeft, het is gewoon stil op het moment. Weinig intresse ook, weinig klantvragen etc.

:roll:

Laten we hopen dat het vanzelf weer aantrekt. Ondertussen maar lekker het advertentiebudget opvoeren.