Welk type opbouw van het menu vind je mooier en/of praktischer

Afbeeldingen menu
Totaal aantal stemmen: 1 (10%)
Tekst menu
Totaal aantal stemmen: 3 (30%)
Combinatie van de twee
Totaal aantal stemmen: 6 (60%)
Totaal aantal stemmen: 10

Opbouw menu - Tekst, afbeeldingen of beide

1
Ik was even benieuwd hoe er over het 'algemeen' over gedacht wordt wat nu onderwerp van discussie is in het feedbacktopic van Vekto. Namelijk het menu.

Er zijn globaal twee manieren om een menu te maken:

- Door middel van klikbare tekst, zoals de meeste webshoips hebben netjes een menutje links bijvoorbeeld.
- Door middel van klikbare afbeeldingen, zoals Vekto toepast en wat in mijn ogen goed werkt.

Persoonlijk vind ik klikbare plaatjes ook wel mooi dus en men klikt daar denk ik ook gewoon lekker snel doorheen. Tevens kun je direct een mooie eerste indruk van je producten geven.
Een veelgehoorde klacht is ook dat de tekst vaak klein is, geen mooi lettertype etc.

Er zijn ook veel shops die beide methoden toepassen, links het menu en rechts kun je op plaatjes verder klikken. Veelal passen pc onderdelen winkels dit toe vanwege de enorme hoeveelheid aan keuzes die je moet maken. Afbeeldingen klikken lijkt in deze dus ook duidelijker.

Dus, wat vinden jullie nu eigenlijk mooier en praktisch en wat zou de klant daarvan vinden?

Ik wist dit topic niet direct ergens onder te plaatsen. Als die verplaatst moet zie ik dat vanzelf wel gebeuren :)

Re: Opbouw menu - Tekst, afbeeldingen of beide

2
ik ga je derde optie toepassen: links het (tekst)menu (omdat iedereen dat gewoon is)en rechts kun je op plaatjes klikken. (omdat mooi overkomt als je mooie items verkoopt)

Denk voor jouw dat dat ook het beste is ivm met je uniek speelgoed dat mooi in beeld kan komen.

heb wel per ongeluk op optie 2 gedrukt ipv 3 :|

Re: Opbouw menu - Tekst, afbeeldingen of beide

4
Ik heb mijn webshop ook volgens methode 3 ingedeeld.

Links de categorien onder elkaar

In het midden dezelfde categorien maar dan ondersteund door een afbeelding.

De reden voor deze opstelling is: overzicht.

Ik heb persoonlijk een enorme hekel aan webshops waar je eerst alle kleuren van de regenboog tegenkomt, als je ogen dan een beetje gekalmeerd zijn is de webshop helemaal vol gezet met van alles en nog wat. Waardoor het overzicht compleet verdwenen is en dus ook de boodschap niet overkomt. Ik heb getracht een overzichtelijke webshop te maken, en methode 3 heeft daar wel aan bijgedragen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Opbouw menu - Tekst, afbeeldingen of beide

5
Vorig jaar heb ik geëxperimenteerd met verschillende opstellingen in A/B-tests. Je specifieke doelgroepen spelen een grote rol, maar meestal zie je de grootste latentie als je de drie hoofdvormen van navigatie gewoon allemaal ondersteunt. Gebruikers kunnen dan namelijk navigeren met het systeem dat zij zelf verkiezen:
  • rubrieken/categorieën als tekst in een menu links;
  • alternatieve navigatie met afbeeldingen voor rubrieken;
  • tekstlinks (of tags) in verkoopteksten en artikelen.
De grootste beginnersfout is wél afbeeldingen met logo's van bekende merken opnemen, maar die niet aanklikbaar maken. Je verzilvert dan de merkenmeerwaarde van een blikvanger niet.
StoreCore.io