Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te komen

1
Hallo allemaal,

Mn 10 jaren plan zit er bijna op en mn webshop is voor een groot deel af.

Ik ben nu bezig om voor ieder artikel een prijs te bepalen.

Hiervoor is het noodzakelijk om eerst alle kosten in kaart te hebben.

Ik heb al een overzichtje gemaakt voor alle kosten:

- verzendkosten
- verpakkingsmateriaal
- papier + envelop + postzegel
- inkt
- enz...

In de praktijk zal het vaak voorkomen dat ik een bestelling van meerdere artikelen in 1 doosje stop en naar de klant verzend.

Hoe bereken ik nu de kosten per artikel?

Als ik standaard 1 artikel verkoop en verstuur is het makkelijk om de totale kosten te berekenen. Maar bij zendingen met meerdere artikelen moeten die kosten dus weer verdeeld worden.

Maar de ene keer gaan er 4 bestelde artikelen in 1 doos naar de klant en de andere keer b.v. 7

Wie helpt me opweg... Ik ben het even kwijt namelijk...


Mijn dank is groot !!

Groetjes Mike

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

3
Als je alle kosten weet, inclusief je eigen inkomen en belastingen... Dan is het vaak makkelijker om een percentage te rekenen voor een gehele groep. Je moet niet gaan rekenen met als dit of als dat, je rekent gewoon uit wat altijd je vaste kosten zijn ongeacht hoeveel je er verkoopt. Als je er 1 verkoopt ben je uit de kosten verkoop je er meer is dat meer winst. (soms zal het wel voorkomen dat je op een bepaald product weinig tot niets verdient, vaak geldt dit voor de lage prijs producten).

Althans voor ons werkt het makkelijk om te kijken wat zijn de kosten, wat is de inkoop en wat is de advies verkoop. Waar willen wij gaan zitten met onze prijs en hanteren voor de productgroep/merkgroep een vast percentage wat we doorrekenen voor alle items in die groep.

Als je deze simpelere constructie gebruikt, ipv een aparte berekening voor elk product, kun je ook snel en simpel prijzen weer aanpassen in een Excel bestand. Tevens kun je makkelijker acties opzetten omdat je direct weet hoeveel marge je hebt op een product en groep.

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

4
Belastingen zijn geen onderdeel van je omzet of bruto winst. Ook kan je ze niet als kosten beschouwen. Alle berekeningen en prijzen doe je exclusief BTW.

Best bereken je gewoon je vaste kosten per order. Elke order heeft grofweg dezelfde verzend- en verpakkingskosten, marketingkosten, etc. Op basis daarvan bereken je de verkoopprijs van de producten.
Verkoop je 4 producten, dan maak je dus simpelweg meer winst. Meestal wil je dus zo veel mogelijk producten per order verkopen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

6
Thanks voor de reacties!

Het is inderdaad een stuk handiger om per 1 artikel uit de kosten te zijn. Bij verkoop meerdere artikelen meer winst.

Het probleem als beginnend webwinkelier zijn de inkoop prijzen. Ik betaal redelijk veel bij mijn leverancier omdat ik de deal hebt gemaakt om pas bij hun te bestellen zodra ik zelf een bestelling binnen hebt. Dus gaat dit per kleine aantallen. Het is via deze constructie niet te doen om uit de kosten te komen, winst te maken en concurrerend zijn.

Ik heb wel al de prijslijst gezien van deze leverancier voor als ik in grotere aantallen wil inkopen ( overdozen ) dit scheelt enorm.

Maar ja om tot een grote inkoop bestelling te komen zou ik toch eerst aan wat kopende en terugkomende klanten moeten komen.

Vandaar mij dubio... Of de prijzen een stuk hoger dan mijn concurrenten ( c.a. 25 % hoger ) maar wel winst, dus financiele mogelijkheid tot grotere inkoop of zorgen dat ik enkel uit de kosten ben en dus concurrerend kan zijn om zo een klantenbestand op te bouwen. Om Uiteindelijk groter en goedkoper in te kopen waardoor mn winstmarge groeit.

Hebben jullie ooit voor dit dilemma gestaan? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

7
Zorg dat men in elk geval nog bij jou zou willen kopen als je 25% duurder bent. Als je daar niet voor zou kunnen zorgen, dan is het misschien een beter idee om niets of iets anders te verkopen. Tegen kostprijs verkopen daar schiet je weinig mee op. Leuk voor tijdverdrijf maar rijk wordt je er niet van, laat staan dat er beleg op je nog aan te schaffen boterham komt..

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

8
Maar is het ook niet zo dat de x2.2 regel van toepassing is op de detailhandel waarin rekening wordt gehouden met meer overheadkosten (winkelpand, personeel e.d.) ?

Als je op basis van dropshipping werkt neem je minder risico en hoef je minder geld te investeren wat maakt dat je ook met minder marge genoegen kan nemen lijkt mij.
Dat is ook een keuze die je maakt.

Ik lever aan een paar winkels op basis van dropshipping met een lagere marge. Hier zijn ze nooit blij mee en schermen ook met de regel x2.2 en dat ze zo niet uitkomen maar dat vind ik niet fair. Wanneer ze groter inkopen kunnen ze dit wel doen maar dit willen ze niet. Nu verdienen zij enkel aan een administratieve handeling van het plaatsen van de bestelling bij mij. Er moet wel meer besteld worden om meer te verdienen, dat is waar.

Maar het moet wel lonen.
Ik vergelijk altijd prijzen op internet en als ik het ergens 25% goedkoper kan krijgen ben ik moeilijk te overtuigen dit bij jou te kopen ben ik bang. Ik wil het artikel in huis hebben en als de ander ook betrouwbaar overkomt is mijn keuze snel gemaakt.

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

9
Bedenk dat als je tegen kostprijs levert, er nooit bestedingsruimte komt voor het financieren van de groei. De omzet gaat geheel op aan inkoopkosten plus directe kosten, vooral verpakkingen en verzendkosten. Daarna heb je geen cashflow over om te groeien: je kunt niet groter gaan inkopen door te investeren in voorraden en je budget voor marketing en reclame is nihil. Een gezonde onderneming calculeert daarvoor een marge in in de verkoopprijs.
StoreCore.io

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

10
@ward

Je hebt helemaal gelijk.

Als ik groot ga inkopen ( de overdozen ) dan kan ik zeker concurerend zijn. Ik kan dan zelfs onder de prijzen van een groot aantal concurenten komen en er toch nog een leuke winstmarge aan overhouden.

Ik heb simpelweg de financiele middelen niet om voor al mijn artikelen een overdoos in te kopen. Daarnaast vind ik het risico iets te groot.

Ik neem even voor het gemak aan dat iedere startende webwinkelier met dit probleem te maken heeft gehad. Ik bedoel als de leverancier ziet dat je een goede partij bent en dat de inkoop bedragen en aantallen per keer groeien, dan worden de inkoop bedragen ook interessanter.

Ik ben enorm benieuwd naar jullie ervaringen. Heeft iemand ook ooit in deze situatie gezeten en hoe zijn jullie er mee omgegaan?

Re: Hoe bereken je alle kosten om tot een verkoopprijs te ko

11
Misschien moet je het dan zoeken in een compromis. Koop een omdoos in bij een bestelling van één exemplaar. Dat verlaagt het ondernemersrisico enigszins om twee redenen: de inkoop wordt deels gedekt door de order en je neemt niets op voorraad dat je nog nooit hebt verkocht.

Je moet het uiteindelijk ook niet tot op een euro nauwkeurig per product sluitend willen maken. Het gaat om het grotere geheel. Elke detaillist heeft wel eens winkeldochters: veelbelovend product groot ingekocht, maar het loopt voor geen meter. Of je hebt op zich goed ingekocht, maar twee weken later halveren je grootste concurrenten de verkoopprijs. Het hoort erbij. Verlies nemen op één product is niet erg, zolang het totaalplaatje maar gezond is.

Omdat je om persoonlijke ervaringen vraagt: wij voeren verschillende producten met verlies om het assortiment breed en compleet te houden. Dat hoort er soms ook bij. Voor startende ondernemers is die pijn in de portemonnee misschien onverteerbaar, maar je moet dat breder zien. Het zijn marketingkosten die je soms moet maken voor klantenbinding en een hoog serviceniveau.

Het is nogal een algemeenheid, waar ik ook niet zo dol op ben, maar volgens sommige specialisten in e-commerce verdien je op de eerste verkoop helemaal niets en gaat het vooral om vervolgorders van terugkerende klanten. Niet helemaal mijn idee, maar dat is ook een gangbare insteek.
StoreCore.io