Re: Keuze qua design

32
Max24 schreef:Canadog mooier? Lol...
Tja, zo zie je maar weer dat smaken verschillen en je mij als hondenliefhebber niet als klant zal krijgen... :lol:

Onderzoek het dus, zoals Ward zegt wat jouw doelgroep wil (, dus niet wat jij wilt).

Ik hoef geen flitsende site, ik wil een site waar ik me mee kan identificeren, sfeer is dus belangrijker.

Re: Keuze qua design

33
Meesleepbeest schreef:
Max24 schreef:Canadog mooier? Lol...
Tja, zo zie je maar weer dat smaken verschillen en je mij als hondenliefhebber niet als klant zal krijgen... :lol:

Onderzoek het dus, zoals Ward zegt wat jouw doelgroep wil (, dus niet wat jij wilt).

Ik hoef geen flitsende site, ik wil een site waar ik me mee kan identificeren, sfeer is dus belangrijker.
Sfeer is belangrijk inderdaad, maar je maakt mij niet wijs dat Canadog mooi is ook niet qua sfeer. Het lijkt wel alsof die site in paint is gemaakt ;) dat bedoelde ik ermee.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Keuze qua design

39
Max24 schreef:Ander voorbeeld qua indeling; http://mamakado.nl/ dit soort sites converteren trouwens als een malle.
Dat ziet er al een heel stuk beter uit. Maar om te zeggen dat ze goed converteren door het uiterlijk vind ik dat onzin. De meeste conversie haal je al uit het voortraject, door juiste marketing.

Dus niet blindstaren op het uiterlijk en dat de eigenaar zegt dat er 4-5 % conversie was met valentijn of iets dergelijks. Richt je op je klant en vervul zijn wensen en je conversie zal al hoger liggen dan gemiddeld, en met de juiste strategie stijg je makkelijk omhoog.

Voorbeeld, dat uiterlijk niets te maken heeft met hoge conversie: Thuisbezorgt.nl
De site ziet er gewoon totaal basic en simpel uit, maar dat maakt niet uit.
http://twinklemagazine.nl/praktijk/2010 ... /index.xml

trekt maandelijks meer dan een half miljoen unieke bezoekers. Zij doen zo’n 300.000 bestellingen bij 2500 aangesloten Nederlandse bezorgrestaurants. ‘Dat geeft een bizar hoog conversiepercentage vergeleken met de meeste webwinkels’, zegt Imad Qutob, marketingmanager van Thuisbezorgd.nl. Al voegt hij daar meteen aan toe dat dit vooral met het karakter van de site te maken heeft.

Re: Keuze qua design

40
Lastig in een paar woorden uit te leggen op een forum, maar je moet vooral denken in "concept". Daarvan is "design" een logisch verlengstuk, maar dan als instrument, niet als doel.

Een voorbeeld:

http://www.peteducation.com/

Dit lijkt een educatieve site over alles dat te maken heeft met huisdieren. En die site wordt heel verantwoord geleid door twee dierenartsen. Dat is echter allemaal vooral concept, want primair is het een webwinkel voor huisdierartikelen.

Ook visueel en thematisch kun je veel bereiken met "concept". Een leuke is bijvoorbeeld:

http://www.unleashedpetshop.com/

Hier is het hondje uit het logo een leidende stijlfiguur. Het hondje zegt als "eindgebruiker" van alles over verschillende producten. En het hondje is ook visueel een terugkerend stijlelement, zodat de webwinkel een duidelijk eigen identiteit en continuïteit krijgt.

Niet flauw bedoeld, maar "dit vind ik mooi" is een smaakgebonden criterium dat je gebruikt als je er op een andere manier niet uitkomt.
StoreCore.io

Re: Keuze qua design

41
Een mooi voorbeeld in deze vind ik dus ook de shop van Wouter.

En nu maak ik even wat aannamen, excuses als deze niet kloppen: In het idee van Retired Member, zo 2009. En in het idee van Max24 wellicht simpel in paint gemaakt en niet flitsend.

Echter vervult zijn shop de behoefte van zijn klant, getuigen de zojuist behaalde Thuiswinkel Awards publieksprijs. En qua omzet en conversie lijkt me dat ook wel goed te zitten :wink:

Re: Keuze qua design

42
Over het algemeen slaan templates de spijker op de kop. Ga eens op zoek naar wat dierenwinkel templates, een handige manier om je design te kiezen. Voor sledehonden wil je waarschijnlijk ook een combinatie knus (chalet met haardvuur) en sneeuw (koud, witte bergen) of verzorging v/d dieren en de sport, wat op hetzelfde neerkomt. Reflecteer die factoren op de dierenwinkel template en je hebt zowel de bedoelde sfeer alsmede interface.

Am I right?

EDIT: Even ingaan op discussie;

Is uit onderzoek niet al lang gebleken dat uiterlijk bij verre na niet de belangerijkste factor is wanneer een klant zich vertrouwd moet voelen? Volgens mij stond laadtijd op 1, duidelijke interface op 2, contact op 3 of weet ik t. Onderzoekje stond volgens mij op één van DirkJan zijn weblogs, iemand linkje?

Een menu links is best handig en bij Amazon en Bol maak ik hier dankbaar gebruik van. Retired Member haalt meer kliks uit het topmenu dan left, neemt niet weg dat het een handig middel is. Webshop eigenaren kunnen zich beter druk maken over betrouwbaarheid uitstralen. Bijvoorbeeld door zichtbare klantrecenties, positieve reviews via Google vindbaar, interactie via social media, duidelijkheid omtrend retouren/verzenden, AV en contact gegevens. Onsite conversie optimalisitie is een goed middel om conversies te verhogen maar simplicity is nog wel de meest belangrijke factor (zie: alle grote websites). De beste optimalisatie is in mijn ogen dan ook verduidelijking en versnelling (stappen voor het kopen en navigatie). Geef mij één goede reden om een handig en duidelijk geïndexeerd menu niet (ook) links te plaatsen.

Re: Keuze qua design

43
hhh schreef:Over het algemeen slaan templates de spijker op de kop. Ga eens op zoek naar wat dierenwinkel templates, een handige manier om je design te kiezen.
Nadeel daarvan is natuurlijk dat je exclusiviteit mist als je de template niet afkoopt. Een concurrent met precies dezelfde dierenwinkel-template kun je ook missen als kiespijn.
hhh schreef:Geef mij één goede reden om een handig en duidelijk geïndexeerd menu niet (ook) links te plaatsen.
Die reden is er inderdaad niet ... tenzij je gaat testen en met een concreet ontwerp tot de statistisch significante conclusie komt dat een specifieke doelgroep het graag anders ziet. Kortom: bouwen-testen-verbeteren en dat ad infinitum iteratief herhalen. Een website is nooit af.
StoreCore.io

Re: Keuze qua design

44
Meesleepbeest schreef:Een mooi voorbeeld in deze vind ik dus ook de shop van Wouter.

En nu maak ik even wat aannamen, excuses als deze niet kloppen: In het idee van Retired Member, zo 2009. En in het idee van Max24 wellicht simpel in paint gemaakt en niet flitsend.

Echter vervult zijn shop de behoefte van zijn klant, getuigen de zojuist behaalde Thuiswinkel Awards publieksprijs. En qua omzet en conversie lijkt me dat ook wel goed te zitten :wink:
Ik wil hier niet beledigen maar Kabeltje.com (Wouter) doet et goed. Maar.. volgens mij is hij aan een update toe. Site ziet er erg ouderwets uit. (wel doordacht) Maar Wouter zou kunnen gaan testen met een 2.0 design. Een A/B test zou nu wel kunnen.

Hij heeft een prijs maar het wordt tijd om verder te kijken.

We hebben het hier over smaak en dat men moet meten. Volgens mij weet Max24 heel goed wat hij wil. We roepen dat met meten we het doel bereiken maar men moet ergens beginnen. De verkoper weet echt wel wat te doen en vraagt hier inspiratie. Maar hij beslist wat en alleen hij weet het ! Nogmaals hij vraagt hier niet hoe het moet (dat weet hij al) maar suggesties om het te verbeteren.

Moeilijk verhaal :D Maar denk niet alleen in cijfers ook in smaak en de persoon achter de winkel. Die persoon moet het doen, niet marketing en/of Google. Laatste 2 zijn tools, de persoon is de Zaak!

Re: Keuze qua design

46
eentje schreef:Als ik mij goed herinner is kabeltje.com nu 1,5 jaar oud qua design... en is er bewust gekozen voor dit design.
Wil niet lullig overkomen ten opzichte van Wouter maar zijn shop mag genomineerd worden voor lelijkste webwinkel van Nederland ;) Qua service etc de beste dat dan weer wel :) En de shop is inderdaad toe aan vernieuwing maar dat weet Wouter ook wel.

@Retired Member Jij begrijpt het!
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Keuze qua design

47
Max24 schreef:
eentje schreef:Als ik mij goed herinner is kabeltje.com nu 1,5 jaar oud qua design... en is er bewust gekozen voor dit design.
Wil niet lullig overkomen ten opzichte van Wouter maar zijn shop mag genomineerd worden voor lelijkste webwinkel van Nederland ;) Qua service etc de beste dat dan weer wel :) En de shop is inderdaad toe aan vernieuwing maar dat weet Wouter ook wel.

@Retired Member Jij begrijpt het!
Kun je nagaan hoe fantastisch mijn eerder gemaakte punt is. Prachtige layout = /care en always K.I.S.S. :wink:

Re: Keuze qua design

49
Max24 schreef:Ik had wat gepost maar het is weg vreemd, hierbij nogmaals.

Een goed design doet er wel degelijk toe aangezien dat een bepaald gevoel van betrouwbaarheid en veiligheid geeft aan de klant, ook al speelt het maar voor 1% mee, meespelen doet het.
Maar als het design niet klopt met de producten die verkocht worden kan het design nog zo mooi zijn alleen werkt het eerder averechts.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Keuze qua design

50
eentje schreef:
Max24 schreef:Ik had wat gepost maar het is weg vreemd, hierbij nogmaals.

Een goed design doet er wel degelijk toe aangezien dat een bepaald gevoel van betrouwbaarheid en veiligheid geeft aan de klant, ook al speelt het maar voor 1% mee, meespelen doet het.
Maar als het design niet klopt met de producten die verkocht worden kan het design nog zo mooi zijn alleen werkt het eerder averechts.
Exact. Vergelijk het met een fysieke winkel. In een winkel met edelstenen verwacht de klant kleine schappen, enkele stellages, kleine handgemaakte 'displays' en een kassa. Wanneer de winkel eigenaar kiest voor een Media Markt sfeer/indeling verkoop hij niks meer.

Wat je in een kledingzaak verwacht is heel veel kleding in rekken en aan hangers, paskamers, infobalies, kassa's en personeel. Trendy lichgevende muren en een fontein in het midden van de winkel gaan echt geen conversie verhogen. Conversie optimalisatie gaat conversie verhogen.

De blog wereld kent dit principe ook. Sterker nog, veel mensen verkiezen standaard WP template blogs boven 'fancy' spul, content is belangrijk. Bij een webshop is dit gebruikersgemak, aanbod etc.

Re: Keuze qua design

51
eentje schreef:
Max24 schreef:Ik had wat gepost maar het is weg vreemd, hierbij nogmaals.

Een goed design doet er wel degelijk toe aangezien dat een bepaald gevoel van betrouwbaarheid en veiligheid geeft aan de klant, ook al speelt het maar voor 1% mee, meespelen doet het.
Maar als het design niet klopt met de producten die verkocht worden kan het design nog zo mooi zijn alleen werkt het eerder averechts.
Uiteraard maar dat wil niet zeggen dat je het met een lelijk design moet doen in 2011 dat kan gewoonweg niet meer denk ik.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Keuze qua design

52
Maar wat jij lelijk vind, vind een ander juist praktisch en handig.

Als wij allemaal dezelfde smaak zouden hebben dan zou het toch een verschrikkelijke wereld zijn met allemaal dezelfde kleding, auto's, huizen etc etc etc.

Jou voorbeeld mamakado... persoonlijk vind ik het veel te druk op de openingspagina. Te veel dingen proberen mijn aandacht te trekken. Maarja voor iemand anders werkt het wel, er is geen goed en slecht of mooi en lelijk.

Het design moet functioneel en aansprekend zijn voor het grootste deel van je doelgroep en als dit betekend dat jij als webwinkelier dit lelijk vind dan zij het zo.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Keuze qua design

53
Max24 schreef:Uiteraard maar dat wil niet zeggen dat je het met een lelijk design moet doen in 2011 dat kan gewoonweg niet meer denk ik.
Dat is wel heel makkelijk te zeggen dat het lelijk is. Nee JIJ vindt het lelijk. Betekent niet meteen dat het lelijk is.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

Re: Keuze qua design

54
PeterPastoor schreef:
Max24 schreef:Uiteraard maar dat wil niet zeggen dat je het met een lelijk design moet doen in 2011 dat kan gewoonweg niet meer denk ik.
Dat is wel heel makkelijk te zeggen dat het lelijk is. Nee JIJ vindt het lelijk. Betekent niet meteen dat het lelijk is.
Ik vind het lelijk ja en schijnbaar heel veel mensen kijk eens welke shops er over het algemeen awards winnen voor kwaliteit etc zoals de Thuiswinkel Awards. Ik zie zelden shops met een oerlelijk design, goh hoe zou dat komen ;)
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Keuze qua design

55
Laatste keer dat ik controleerde ging het webwinkelondernemerschap niet om awards winnen maar om winst te maken... als ik kijk hoeveel award winnaars voor webwinkels nu failliet zijn... dan ben ik liever eigenaar van kabeltje.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Keuze qua design

56
Het is inderdaad een onderwerp waar je nooit uitkomt. Wat is mooi en wat niet. Een poll over een aantal websites zou wel leuk zijn. 10 voorbeelden erin en stemmen maar.

Ook een optie of het goed is voor de doelgroep en waarom....

Mij maakt het ook niet uit als een site lelijk is als i maar scoort. Maar kijk wel dat i blijft scoren. Daarom moet je niet zeggen "iedereen doet dat" en zie hij doet het goed. Je moet op tijd gaan testen en naar de toekomst kijken. Toekomst op internet is 3 maanden ! testen kost al 1 maand.

Ik roep ook dat is lelijk en dat is mooi. Ik heb binnenkort een HDMI kabel nodig. Nu ken ik kabeltje maar als ik daar nieuw zou zijn dan weet ik niet of ik door zou klikken.
Zou wel eens willen weten hoe de grafiek loopt van kabeltje met nieuwe bezoekers (bounce afgelopen jaar)

Zo zie ik hier meer winkels waar ik meteen zou wegklikken. En geloof me ik / wij kopen alles online.

Re: Keuze qua design

57
Retired Member schreef:Het is inderdaad een onderwerp waar je nooit uitkomt. Wat is mooi en wat niet. Een poll over een aantal websites zou wel leuk zijn. 10 voorbeelden erin en stemmen maar.

Ook een optie of het goed is voor de doelgroep en waarom....

Mij maakt het ook niet uit als een site lelijk is als i maar scoort. Maar kijk wel dat i blijft scoren. Daarom moet je niet zeggen "iedereen doet dat" en zie hij doet het goed. Je moet op tijd gaan testen en naar de toekomst kijken. Toekomst op internet is 3 maanden ! testen kost al 1 maand.

Ik roep ook dat is lelijk en dat is mooi. Ik heb binnenkort een HDMI kabel nodig. Nu ken ik kabeltje maar als ik daar nieuw zou zijn dan weet ik niet of ik door zou klikken.
Zou wel eens willen weten hoe de grafiek loopt van kabeltje met nieuwe bezoekers (bounce afgelopen jaar)

Zo zie ik hier meer winkels waar ik meteen zou wegklikken. En geloof me ik / wij kopen alles online.
Precies wij zijn het eens omtrend je laatste 2 alinea's. Ik klik sites als Kabeltje dus insta direct weg en ik koop ook alles online en zo mijn buren ook (die geen ondernemer zijn btw). Wees nu eens eerlijk een site als Mediamarkt.nl ziet er toch gelikter en professioneler uit dan menig andere shops? Om maar een voorbeeld te noemen.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?