Product defect

1
Een klant wil 6 maanden na aankoop zijn product retourneren welke defect is.
Op zich geen probleem. Normaal ruil ik deze dan om voor een nieuw product.

Maar deze klant wil het volledig betaalde bedrag terug. Ben ik verplicht dit te geven?

Re: Product defect

2
Juridisch weet ik hier even niet genoeg van om je te adviseren.

Maar ik weet wel dat ik het een zeer onredelijke eis vind van je klant.

Ik vind als iemand na een week met een product komt dat niet goed functioneert dan lever ik hem nieuw, maar anders wordt het gewoon opgestuurd naar de fabriek voor reparatie.

Er is volgens mij gewoon een kleine categorie mensen die proberen een kleine ondernemer een poot uit te draaien. Ik had pasgeleden iemand die zijn beveiligingcamera niet goed werkte. Stuurt na 2 maanden een doos krantenknipsels op met een beschadigde camera. Bevestigingsmateriaal, kabels, verpakking etc etc kon hij niet vinden.

Vervolgens was hij boos dat hij geen geld terug krijgt. Hij zou wel even stappen gaan ondernemen en me op forums gaan zetten.

Ik slaap daar slecht van, maar ik hou mijn poot dan toch stijf. Je moet ergens een keer een grens trekken.

Re: Product defect

3
Je bent niet verplicht het betaalde bedrag terug te geven. Je bent wel verplicht om het product weer deugdelijk te maken, hetzij door reparatie, hetzij door het te ruilen. Bij reparatie of ruilen moet de klant hier zo min mogelijk hinder van ondervinden.
consuwijzer schreef:Wat is niet waar over garantie?

Hieronder staan drie uitspraken over garantie. Veel mensen denken dat ze waar zijn, maar dat zijn ze niet. Hieronder leggen we uit waarom ze niet waar zijn.
'Ik krijg altijd mijn geld terug als een product niet goed is'

Hebt u een product gekocht, en is het product niet goed? Dan hebt u niet het recht om meteen uw geld terug te krijgen. U moet de verkoper altijd de kans geven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. Doet de verkoper dit niet op tijd? Dan kunt u de overeenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt.

Let op: maakt de winkel reclame met de regel: "niet goed, geld terug"? Dan kunt u de verkoper daar natuurlijk wel aan houden.
'Ruilen is een recht'

Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het niet wilt hebben. Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde tijd het product ruilen. Maar dit mag alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan krijgt u soms een tegoedbon. Dat mag.

Let op: staat in de algemene voorwaarden dat u het product mag ruilen? Dan kunt u de verkoper daar wel aan houden.
'Als ik iets koop heb ik altijd een bedenktijd'

Koopt u iets in een gewone winkel? Dan hebt u geen bedenktijd. U hebt meestal alleen bedenktijd als u iets op afstand koopt. Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus. De bedenktijd duurt dan zeven werkdagen. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u het terugsturen binnen de bedenktijd. U hoeft niet te zeggen waarom u het product niet wilt hebben.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Product defect

4
Het product omruilen is voor mij ook geen probleem. Dan behoud ik de verkoop en de het defecte product stuur ik op naar de fabriek. Maar ik vindt het toch altijd een lastige kwestie, gezien ik de klanten graag te vriend hou en ze zo goed mogelijk van dienst wil zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Product defect

6
Maar als betekent dat je daardoor geen winst draait betekent het ook dat je in de toekomst geen mensen meer van jou uitstekende service gebruik kan laten maken.

Klanten moeten ook leren dat ze niet alleen rechten hebben maar ook plichten.

De gevleugelde uitspraak: "De klant is koning" werd door één van mijn docenten altijd aangevuld met: "maar de winkelier is keizer".

Hiermee bedoelde hij dat de klant veel kan en mag verwachten maar er ergens grenzen zijn en deze worden door de winkelier bepaald.

Wat nog een andere optie is:

Je geeft de klant een evenredig deel van het bedrag terug als hij het product retouneerd )op zijn kosten uiteraard). Stel de economische levensduur van het product is 2 jaar, de klant heeft het 6 maanden in gebruik gehad dus stel je voor dat de klant 75% van het aankoopbedrag retour krijgt. De klant heeft namelijk wel 6 maanden het product naar alle tevredenheid gebruikt.

Geef wel altijd duidelijk aan dat dit coulance is van jou kant.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl