Identiteitsfraude bij Tros Radar

1
Bij een lidmaatschap van de sportschool, bij het kopen van een nieuwe telefoon, bij het inchecken in een hotel. Allemaal plaatsen waar een kopietje van je paspoort wordt gevraagd. Het is de normaalste zaak van de wereld. Steeds meer bedrijven en instanties vragen om een kopie van je paspoort. Of je persoonlijke burgerservicenummer moet op allerlei formulieren ingevuld worden voor een dienst of lidmaatschap. Er zwerven vele kopieën van onze identiteitsbewijzen rond in de systemen van bedrijven en ons burgerservicenummer wordt te pas en te onpas opgeslagen. Dit terwijl het bedrijf in kwestie deze informatie niet mag vragen, laat staan opslaan. Het moet wel de meest overtreden wet van Nederland zijn.

Naar aanleiding van de uitzending hebben wij een petitie site opgestart waar men een petitie in kan vullen. Het is de bedoeling deze te overhandigen aan de tweede kamer en ook aan Tros Radar om zo hopelijk sneller dit soort dingen aan banden te kunnen leggen.

http://www.bsnisgeheim.nl
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Identiteitsfraude bij Tros Radar

2
Ik ben altijd voor meer gemak en tegen allerlei onnodige opslag van gegevens dus ben het helemaal eens. Ik snap alleen de logica nog niet helemaal van het volgende:
Max24 schreef: Met uw identiteitsgegevens kunnen abonnementen worden afgesloten waardoor u in de problemen kunt geraken.
Maar nu start je een petitie dat die partijen ook een abonnement moeten afsluiten zonder BSN. Dus het probleem verplaatst dan toch alleen? Je identiteit wordt nog steeds gestolen want straks kunnen kwaadwilligen zonder BSN zich dan als jou voordoen en op jouw naam allerlei zaken kopen?
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Identiteitsfraude bij Tros Radar

7
Een bedrijf moet toch kunnen vaststellen dat jij degene bent die daadwerkelijk een abbo o.i.d. afsluit.

Als dat wegvalt dan lijkt het me juist helemaal makkelijk om onder iemands andere naam een abbo af te sluiten. Zie het probleem niet zo eigenlijk of redeneer ik verkeerd?

Re: Identiteitsfraude bij Tros Radar

8
frafra schreef:Een bedrijf moet toch kunnen vaststellen dat jij degene bent die daadwerkelijk een abbo o.i.d. afsluit.

Als dat wegvalt dan lijkt het me juist helemaal makkelijk om onder iemands andere naam een abbo af te sluiten. Zie het probleem niet zo eigenlijk of redeneer ik verkeerd?
Je bekijkt het inderdaad verkeerd. Er zijn legio van mogelijkheden hoe het anders kan bijvoorbeeld:

Centraal systeem voor alle telecomzaken (als voorbeeld) waar men het bsn nummer kan invoeren. Regering houd toezicht op het systeem en alleen leidinggevend personeel kan deze gegevens invoeren. Men maakt geen kopie meer maar leest het van de legitimatie af bijvoorbeeld.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Identiteitsfraude bij Tros Radar

9
Max24 schreef:Centraal systeem voor alle telecomzaken (als voorbeeld) waar men het bsn nummer kan invoeren. Regering houd toezicht op het systeem en alleen leidinggevend personeel kan deze gegevens invoeren. Men maakt geen kopie meer maar leest het van de legitimatie af bijvoorbeeld.
Moet de overheid echt toezicht gaan houden op het beltegoed van de Tokkies? Het BSN is bestemd voor communicatie tussen burger en overheid. Laat commerciële telecombedrijven de betaling van abonnementen fijn zelf regelen: er is geen reden om dat centraal te regelen ten kosten van belastinggeld.

Re: Identiteitsfraude bij Tros Radar

10
Ward schreef:
Max24 schreef:Centraal systeem voor alle telecomzaken (als voorbeeld) waar men het bsn nummer kan invoeren. Regering houd toezicht op het systeem en alleen leidinggevend personeel kan deze gegevens invoeren. Men maakt geen kopie meer maar leest het van de legitimatie af bijvoorbeeld.
Moet de overheid echt toezicht gaan houden op het beltegoed van de Tokkies? Het BSN is bestemd voor communicatie tussen burger en overheid. Laat commerciële telecombedrijven de betaling van abonnementen fijn zelf regelen: er is geen reden om dat centraal te regelen ten kosten van belastinggeld.
Niet op het belgedrag etc maar op het aanvragen, dat dat allemaal vlekkeloos verloopt en hoezo van ons belastinggeld? De regering heeft spaarpotjes genoeg hoor ;)
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Identiteitsfraude bij Tros Radar

11
Max24 schreef:En hoezo van ons belastinggeld? De regering heeft spaarpotjes genoeg hoor ;)
Je kunt afstandelijk kijken naar de overheid als een aparte entiteit met een grote pot geld. Je kunt ook kijken waar dat geld vandaan komt: btw, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en aardgasbaten. Dan is de overheid niet meer zomaar een pot met geld, maar een pot met ons geld.

Re: Identiteitsfraude bij Tros Radar

12
Ward schreef:
Max24 schreef:En hoezo van ons belastinggeld? De regering heeft spaarpotjes genoeg hoor ;)
Je kunt afstandelijk kijken naar de overheid als een aparte entiteit met een grote pot geld. Je kunt ook kijken waar dat geld vandaan komt: btw, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en aardgasbaten. Dan is de overheid niet meer zomaar een pot met geld, maar een pot met ons geld.
Dat is niet geheel waar. Van oudsher heeft Nederland altijd geld gehad en dat is niet alleen belastinggeld kan ik je vertellen.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?