Zakelijke rekening openen

1
Ik ben mij aan het verdiepen in een zakelijke rekening. Ik zou graag wat ervaringen horen van diegene met een zakelijke rekening en bij welke bank. Prive zit ik zelf bij de rabobank - het makkelijkst lijkt mij ook om daar een zakelijke rekening te openen, maar doe ik hier wel goed aan?

En hoe zit het met rentes?

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Re: Zakelijke rekening openen

2
Een zakelijke rekening is altijd goed. Zo houd je prive en zakelijk geld mooi gescheiden.

Per bank verschillen de kosten iets, maar hier zit niet heel veel verschil in. Voor vragen over de kosten en rentes neem je best contact op met de verschillende banken.

Re: Zakelijke rekening openen

3
Goede vraag, maar ook een lastige. Als je zakelijk en privé strikt gescheiden wilt houden, open je de zakelijke rekening bij een bank waar je geen privérekening hebt. Je zakenbank hoeft niet te weten wat je privé uitspookt en vice versa. Zo spreid je bovendien het risico: als de ene bank omvalt of je om wat voor reden dan ook een conflict krijgt met de bank, raakt dat je andere bankrekening niet.

Daar staat tegenover dat zakelijk en privé combineren bij dezelfde bank ook voordelen kan hebben. Bijvoorbeeld een zakelijk rekening courant openen of een andere zakelijke lening afsluiten is makkelijker als bij dezelfde bank een privérekening hebt waarop een vast salaris wordt gestort of bijvoorbeeld een spaar- of beleggingsrekening waaruit blijkt dat je voldoende draagkrachtig bent.

Het hangt, kortom, van de persoonlijke situatie af.

Re: Zakelijke rekening openen

4
Zit met zakelijk bij ing. en ik heb eigenlijk maar 1 hele belangrijke reden om bij ING te blijven. Ik kan overal waar ik ben even inloggen en eventueel geld overmaken met een TAN code per SMS.

Ik zit overal en nergens te werken en heb geen trek om heel de dag met zo'n klote identifier of calculator rond te lopen. Waardeloos vind ik dat. Misschien wel het meest domme selectiecriterium ooit... :lol: maar goed, voor mij belangrijk.

Heb vanaf dag 1 een zakelijke rekening geopend. Vind zelf dat dat absoluut gescheiden moet blijven. Het is ook makkelijker met boekhouden. Je moet er toch niet aan denken dat je naar je betalingen van klanten en de dagelijkse boodschappen door elkaar hebt staan? Ik zou lijp worden :roll:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zakelijke rekening openen

5
Ik heb ook prive en zakelijk mijn rekeningen gescheiden.
Wel boek ik af en toe geld over naar een andere bank om de reden die Ward ook noemt.

ING werkt voor mij perfect omdat je inderdaad overal je bankzaken kunt regelen met de computer en je mobiel hoewel dit bij meerdere banken kan tegenwoordig (bij de ABN kan dit inmiddels ook).

Re: Zakelijke rekening openen

7
Ik dacht dat ik op het forum iemand ook over Triodos hoorde, als goedkoopste optie zijnde, maar kan dit niet meer terugvinden.
Heeft er iemand ervaring met Triodos? Ze zijn wel aantrekkelijk geprijsd!

Re: Zakelijke rekening openen

8
Ruudd schreef:Zelf heb ik een ´tussenstap´ ik heb een tweede privé rekening geopend en gebruik deze alleen voor inkomsten en uitgaven van de webwinkel. Ik wil eerst een stuk groter zijn voordat ik zakelijkerekening open.
Maar de kosten voor een extra priverekening zijn bijna evenveel als een zakelijke rekening.
En voordeel is dat mensen op naam van je bedrijf overmaken ipv je eigen naam.

Re: Zakelijke rekening openen

9
Wouterjan schreef:
Ruudd schreef:Zelf heb ik een ´tussenstap´ ik heb een tweede privé rekening geopend en gebruik deze alleen voor inkomsten en uitgaven van de webwinkel. Ik wil eerst een stuk groter zijn voordat ik zakelijkerekening open.
Maar de kosten voor een extra priverekening zijn bijna evenveel als een zakelijke rekening.
En voordeel is dat mensen op naam van je bedrijf overmaken ipv je eigen naam.

Ik betaald voor een extra ING rekening 3,50 per kwartaal, zakelijk kost het meestal iets van 100 euro per jaar.

Re: Zakelijke rekening openen

10
roald schreef:
Wouterjan schreef:
Maar de kosten voor een extra priverekening zijn bijna evenveel als een zakelijke rekening.
En voordeel is dat mensen op naam van je bedrijf overmaken ipv je eigen naam.

Ik betaald voor een extra ING rekening 3,50 per kwartaal, zakelijk kost het meestal iets van 100 euro per jaar.
Is niet helemaal waar. Ik heb een zakelijke rekening bij de ING en betaal geen € 100,- per jaar.
Ik betaal per kwartaal voor elke transactie etc. Dus het is maar net hoeveel je verkoopt.

Naar mijn mening zou elk bedrijf een zakelijke rekening moeten hebben. Staat erg raar als je bij bedrijf A iets besteld en het vervolgens aan persoon B moet betalen.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Zakelijke rekening openen

11
HorseTopShop schreef:
Is niet helemaal waar. Ik heb een zakelijke rekening bij de ING en betaal geen € 100,- per jaar.
Ik betaal per kwartaal voor elke transactie etc. Dus het is maar net hoeveel je verkoopt.

Naar mijn mening zou elk bedrijf een zakelijke rekening moeten hebben. Staat erg raar als je bij bedrijf A iets besteld en het vervolgens aan persoon B moet betalen.
Zakelijk bij ING kost € 76,95 dit is excl. transactiekosten. Dan kom je volgens mij wel richting de 100 euro..

Re: Zakelijke rekening openen

12
Buiten dat je het vooral graag wilt, ben je volgens mij zelfs verplicht om zakelijk en prive rekeningen geschieden te houden. Althans, mijn boekhouder wil elk jaar alle digitale overzichten hebben.
Andere vraag: weet iemand hoe het zit met de garantstelling door De Nederlandse Bank bij faillissement van een Nederlandse bank? Geldt dit ook voor bedrijven of alleen voor particulieren?

Re: Zakelijke rekening openen

14
Cactus77 schreef:Buiten dat je het vooral graag wilt, ben je volgens mij zelfs verplicht om zakelijk en prive rekeningen geschieden te houden. Althans, mijn boekhouder wil elk jaar alle digitale overzichten hebben.
Voor eenmanszaken zou je zeker wel een uitzondering kunnen maken, omdat daarbij geen sprake is van een afgescheiden vermogen.
Cactus77 schreef:Andere vraag: weet iemand hoe het zit met de garantstelling door De Nederlandse Bank bij faillissement van een Nederlandse bank? Geldt dit ook voor bedrijven of alleen voor particulieren?
Het depositogarantiestelsel geldt ook voor kleinere ondernemingen. Houd er alleen wel rekening mee dat het maximum van € 100.000 geldt per persoon en per bankinstelling: als je een privérekening of spaarrekening en een zakelijke rekening van een eenmanszaak bij dezelfde bank hebt, geldt het maximum van € 100.000 waarschijnlijk voor alle rekeningen samen.

Gedeeltelijke uitzondering zijn en/of-rekeningen. Het maximum is € 100.000 per persoon, dus € 200.000 bij een en/of-rekening met twee rekeninghouders.