Tips artikels importeren

1
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk bekend met het maken van websites, maar nog niet met het maken van webshops en oscommerce. Ik heb gelezen dat het mogelijk is om (CSV) lijsten te importeren in de database met gegevens van de artikelen, beschrijvingen, etc. zodat je dat niet steeds handmatig hoeft te doen.

Mijn vragen zijn:

- Waar zijn deze lijsten verkrijgbaar?
- Met welke software kun je dit installeren (Easy Populate)?
- Als er artikelen worden besteld uit de lijst, waar kun je dan de bijbehorende leveranciers vinden?
- Bevat de lijst ook de SEO keywords, meta tags en descriptions, of worden deze automatisch gegenereerd?
- Bevat de lijst ook richtprijzen (moet je als je een lijst van 10.000 artikelen importeert, nog altijd 10.000 prijzen invullen)?
- Wat zijn jullie tips bij het importeren van deze lijsten, en welke kunnen jullie aanraden (bijvoorbeeld voor boeken, schoonheidsproducten, parfums, kantoorartikelen, etc)?

Alvast bedankt.

Marco

Re: Tips artikels importeren

2
MarcoVerheiden schreef:Hallo allemaal,

Mijn vragen zijn:

- Waar zijn deze lijsten verkrijgbaar?
Die maak je zelf of krijg je van de leverancier.
- Met welke software kun je dit installeren (Easy Populate)?
EasyPopulate!
- Als er artikelen worden besteld uit de lijst, waar kun je dan de bijbehorende leveranciers vinden?
Ehm... de leveranciers vul je zelf in...
- Bevat de lijst ook de SEO keywords, meta tags en descriptions, of worden deze automatisch gegenereerd?
Moet je zelf aanmaken, wil je seo automatisch moet je zoeken naar een add on of niet in osCommerce werken maar bijvoorbeeld Zen Cart die dit wel automatisch genereert.
- Bevat de lijst ook richtprijzen (moet je als je een lijst van 10.000 artikelen importeert, nog altijd 10.000 prijzen invullen)?
hangt van de leverancier af
- Wat zijn jullie tips bij het importeren van deze lijsten, en welke kunnen jullie aanraden (bijvoorbeeld voor boeken, schoonheidsproducten, parfums, kantoorartikelen, etc)?
Aan de vragen te zien heb je nog nooit van je leven een webshop gebouwd cq beheerd. Ik zou me eerst een verdiepen in de software, wat de software kan en niet kan. Daarna jezelf informeren bij de KvK wat er allemaal bij komt/kan komen kijken, informeren bij de belastingdienst hoe alles daar werkt.

Informeren bij de bank hoe de betaling geregeld kan worden.

Contact opnemen met verschillende logistieke partners over verzendprijzen.

Verder je oriënteren wat je überhaupt wil verkopen en hoe je aan leveranciers komt, contact opnemen met de leverancier of die jou wil leveren en zo ja tegen welke condities.

Daarna een businessplan schrijven en kijken of je onderaan de streep nog iets denkt over te houden. Marketingplan maken... je zult de klanten toch op een of andere manier moeten vertellen dat jij ook iets verkoopt.

En dan ben ik in de haast nog wel een aantal puntjes vergeten.
Alvast bedankt.
Graag gedaan.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

3
Bedankt voor je reactie. Mijn probleem ligt niet zozeer bij de KvK en de Belastingdienst, maar bij praktische problemen zoals het vinden van een goede leverancier en het importeren van lijsten.

Sommige sites bijvoorbeeld die boeken verkopen bieden 100.000 titels aan (ook kleinere ondernemers, niet alleen sites als bol.com) en dan vraag ik me wel eens af hoe ze dat doen. Krijgen ze dan van hun leverancier een Excel document met daarin 100.000 titels, 100.000 beschrijvingen en 100.000 prijzen?

Stel ik neem dit als voorbeeld, en ik wil een online boekenwinkel beginnen, welke leverancier zou dan gunstig zijn met betrekking tot de voorwaarden en de Excel lijsten?

Stel je wilt werken met Amazon.com, ik neem aan dat je daarvan deze lijsten kunt downloaden? Maar hoe werkt dan de verdere afhandeling als iemand een boek koopt op mijn site? Dan moet ik natuurlijk het boek kopen van Amazon.com, en daarna versturen aan mijn klant.

Dus OSCommerce genereert niet automatisch keywords, etc. voor SEO en ZenCart wel?

4
Die lijsten waar jij aan refereert zijn waarschijnlijk dropshippers.

Deze dropshippers leveren alles compleet aan dus een .csv of xml bestand dat je eenvoudig kan uploaden naar de cart via bijvoorbeeld EasyPopulate (gratis) of Shopmanager ($299,-).

Bij dropshipping gaat het meestal als volgt:
Je selecteert de artikelen die je wil gaan verkopen, hiervan krijg je een csv of xml bestand en deze upload je naar de shop.

Elke bestelling die gedaan word door een klant van jou voer je in bij de dropshipper en betaal je. De dropshipper stuurt het dan op naar de klant in een neutrale verpakking.

Werk je met reguliere groothandelaren, deze hebben vaak wel excel bestanden die jezelf kan omvormen in csv om te uploaden naar de shop.

Toch moet je nog steeds veel zelf doen, bijvoorbeeld krijg je meestal maar sumiere omschrijvingen etc. dus deze moet jezelf uitgebreider maken. Zeker om ook een betere Search Engine ranking te krijgen.

En ja Zen Cart creëert zelf metatags voor de producten, alleen de meta tags voor de shop zelf moeten ingegeven worden.

Boeken is een wereld op zichzelf omdat je in nederland een vastgestelde boekenprijs hebt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.