Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

1
Beste Allemaal,

De laatste paar weken komt het regelmatig voor dat mensen een order plaatsen, kiezen voor de betaalmethode 'overboeking' en vervolgens niets meer laten horen. De order is dan nog niet opgestuurd, deze wordt pas opgestuurd na betaling van het orderbedrag.

Het kost me wel tijd om de betalingen te controleren en herinneringsmails te zenden.

Mijn vraag is; hoe gaan jullie hier mee om? Momenteel heb ik het betalingsverzoek bij overboeking staan op 7 dagen. Is het verstandig om deze periode korter te maken of wellicht kosten in rekening te brengen bij het annuleren of geheel niet betalen?

Ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

2
Ik zou het in ieder geval korter maken. 48-72 uur lijkt me al vrij lang!

Daarnaast is het nog interessanter om te zien waardoor het gebeurt. Stuur je wel een e-mail direct na de bestelling met verzoek om overboeking? Ben je duidelijk in je communicatie dat je pas verstuurt na de overboeking? Hoevaak komt het eigenlijk voor?
Nu op mijn weblogs:

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

3
Ook bij mij komt dit voor. De klant krijgt per email een orderbevestiging waarin staat de het artikel pas wordt verstuurd na binnenkomst betaling.
Het kost inderdaad tijd om te controleren of het geld binnen is gekomen.
Na 5 werkdagen annuleer ik de order. Niet eerder omdat sommige bankoverboekingen tijd vergen.
Ik mail ze niet of bereken kosten.
Hopelijk komen ze terug en bestellen en betalen wel. :D
http://www.dogsstreetwear.nl

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

4
De klanten ontvangen direct na de bestelling een bevestigingsmail van de order.
Hierin staat ook vermeld dat de bestelling wordt geannuleerd wanneer niet tijdig is betaald.

Hoeveel het voorkomt: ongeveer 1 op de 20 bestellingen.

Ik ga inderdaad de betaaltermijn inkorten, eens kijken of dat effect heeft.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

5
Ik vermeld bij een bankoverboeking dat het bedrag binnen 3 dagen kan (moet) worden overgemaakt. Daarna worden orders van 7 dagen oud met status onbetaald automatisch geannuleerd.

Dagelijks de bank controleren op binnenkomende betalingen en die verwerken. Ik kijk verder niet meer naar onbetaald orders omdat dit proces automatisch loopt bij ons.

Het nadeel van een bankoverboeking is dat je mensen de gelegenheid geeft om zich te bedenken. Heb ik het product echt nodig? Of dat ze toch nog even gaan kijken of het elders goedkoper kan voordat ze betalen. Er kunnen zoveel redenen zijn voor uitblijvende betalingen. Als jij je klanten goed inlicht tijdens het bestellen en met een mail achteraf kan je verder niet veel doen.

Ga in geen geval kosten rekenen voor een annulering. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je een klant hebt die nooit meer wat bij je koopt, en in het ergste geval een slechte beoordeling geeft over je webwinkel op forums en dergelijke.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

6
@Rudy,

Handig dat dit proces bij jullie automatisch verloopt. Helaas is dat bij mij niet mogelijk.


Is het wellicht een idee om alleen I-deal en rembours aan te bieden?
Dan heb je ook geen gedoe met controleren van betalingen e.d.
Ik heb begrepen dat je wettelijk de klant ook de mogelijkheid moet aanbieden om achteraf te betalen, wat dan via rembours kan.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

7
Is ook geen optie want een ideal betalingen hoeven ze ook nie persé af te maken! Tijdens het betalen kunnen ze ook ineen afhaken.

Ik heb er dus ook last van, ik stuur binnen 4 dagen een nieuwe e-mail, als daarop reeg reactie komt volgt na twee dagen de mail dat de order geannuleerd wordt.

Ik vroeg me ook wel eens af hoe andere daarmee omgaan.
Of andere ook mails sturen en of er stil zwijgend mee omgaan.

Ik heb vaak maar 1 stuk van een artikel, en dan is het erg vervelend als het in back order moet voor een niet betalende klant.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

8
Ilonajoy schreef:Is het wellicht een idee om alleen I-deal en rembours aan te bieden?
Heel kort, nee. Er zijn altijd mensen die niet via iDEAL kunnen/willen betalen en ook niet de hoge kosten voor rembours willen betalen. Met name bedrijven betalen vaker met bankoverboeking omdat ze niet met iDEAL werken. Het maakt het voor jou wel makkelijker maar je loopt op die manier toch orders mis.

Er zijn wel Payment service providers die ook je bankoverboekingen verwerken. Dan hoef je zelf nooit meer betalingen te controleren en verloopt dit proces geheel automatisch.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

12
moncherry schreef:Ik heb vaak maar 1 stuk van een artikel, en dan is het erg vervelend als het in back order moet voor een niet betalende klant.
Zolang de betaling niet binnen is gooi ik niets in backorder. Als ze het zo graag willen hebben dan moeten ze maar direct betalen. Op het moment van betaling dan pas wordt een bestelling verwerkt.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

13
frafra schreef:Zolang de betaling niet binnen is gooi ik niets in backorder. Als ze het zo graag willen hebben dan moeten ze maar direct betalen. Op het moment van betaling dan pas wordt een bestelling verwerkt.
Dus als een klant iets besteld, direct het geld overmaakt, en de volgende dag is het bijgeschreven, dan kan het zijn dat jij het al aan iemand anders verkocht hebt. Beetje vreemde werkwijze. Twee dagen aanhouden is reëler denk ik, ook al kost dat extra werk.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

16
frafra schreef:Hmm nee dat probleem heb ik niet echt omdat mijn voorraad dat eigenlijk altijd wel dekt.
Waarom houd je het dan niet gereserveerd? Als je maar 1 van alles hebt is er nog wat voor te zeggen dit niet te doen maar als je voorraad het dekt zie ik geen reden om risico te lopen. Maarja als het goed gaat, who cares. :P

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

17
Misschien leg ik het verkeerd uit. Ik krijg ook wel bestellingen binnen waarbij de klant kiest voor vooruitbetaling. Ik zie dan wel of het binnen komt bij de dagelijkse bankcheck (2x per dag).
Komt het binnen dan wordt de order verwerkt, komt het niet binnen dan ga ik echt geen klanten stalken om te vragen of ze nog van plan zijn om te betalen o.i.d.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

19
Ik stuur altijd na 72 uur en na 10 werkdagen een herinnering per email.

Daarna delete ik de order en sla ik N.A.W. gegevens op in mijn persoonlijke zwarte lijst :lol:

De volgende keer als zo iemand me een vraag stelt over een product o.i.d. dan kunnen ze (...)

Eigenlijk is het wel raar dat mensen dat zomaar doen. Ze gaan een koopovereenkomst aan, en dan is het opeens klaar. Moet je voorstellen dat een klant in de winkel een product pakt bekijkt er mee naar de kassa loopt en aangeeft het te willen kopen, en op het moment dat er betaald moet worden het product neerlegt en wegloopt :roll:

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

20
Leonard H schreef:Ik stuur altijd na 72 uur en na 10 werkdagen een herinnering per email.

Daarna delete ik de order en sla ik N.A.W. gegevens op in mijn persoonlijke zwarte lijst :lol:

De volgende keer als zo iemand me een vraag stelt over een product o.i.d. dan kunnen ze (...)

Eigenlijk is het wel raar dat mensen dat zomaar doen. Ze gaan een koopovereenkomst aan, en dan is het opeens klaar. Moet je voorstellen dat een klant in de winkel een product pakt bekijkt er mee naar de kassa loopt en aangeeft het te willen kopen, en op het moment dat er betaald moet worden het product neerlegt en wegloopt :roll:
Ik denk dat het verschil zit in het feit dat je in een winkel persoonlijk contact hebt en via het internet kan het lekker allemaal anoniem. (Dus wat maakt het dan nog uit, de andere persoon kent je toch niet.....)

Idee van een aparte lijst voor wanreageerders en wanbestellers vind ik ook wel een idee.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

21
De volgende keer als zo iemand me een vraag stelt over een product o.i.d. dan kunnen ze (...)
Volgens mij een gemiste kans, want wat maakt het uit als ze niet betalen. Gewoon jammer.
Eigenlijk is het wel raar dat mensen dat zomaar doen. Ze gaan een koopovereenkomst aan, en dan is het opeens klaar. Moet je voorstellen dat een klant in de winkel een product pakt bekijkt er mee naar de kassa loopt en aangeeft het te willen kopen, en op het moment dat er betaald moet worden het product neerlegt en wegloopt
O, maar dat doe ik ook wel eens. Ik wil iets hebben maar weet niet alles zeker, neem het mee naar de kassa en als dan het antwoord niet klopt, of de prijs die aangeslagen wordt is hoger, dan zeg ik laat maar zitten toch niet wat ik zoek.
Bij de supermarkt gebeurt dat ook vaak genoeg.

Wat wil je dan? Dat ze eerst betalen, jij opsturen, en hun terugsturen en jij terugbetalen.
Bedenken kan op ieder moment.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

22
@PaulG - Volgens mij ben je echt de enige webwinkelier die het normaal vind dat er klanten zijn die een koopovereenkomst aangaan en dan geen gehoor meer geven.

Mensen die bellen of ze iets mogen afhalen en dan niet komen opdagen, of mensen die willen dat je een artikel apart legt en daarna niets meer laten horen, mensen die rembourszendingen weigeren ga zo maar door.

Ik hoef deze mensen niet als klant. Weg ermee.

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

24
Inderdaad helemaal eens,
dit jaar veel vaker dan voorgaande jaren.
Het lijkt wel een trend aan het worden

Maar, laat je mensen ondertekenen voor de order ?

Het is een koopovereenkomst op afstand.
Dus wettelijk geldig en binnen 7 dagen schriftelijk annuleren.
Daar kan/mag je de klant op wijzen, dat hij of moet betalen en anders moet annuleren.
Heel gedoe ben ik mee eens,
maar is puur voor het schrik effect dat ze volgen keer eerst nadenken.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

28
tessa schreef:ja, best wel onbeschoft eigenlijk. Je kan op z´n minst even laten weten dat je ervan af ziet.
welkom in de wereld van het ondernemen ;)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Wel order plaasten niet betalen, wat te doen?

30
tessa schreef:Haha, bedankt! Heb er nog steeds geen spijt van hoor :D!
Dat is heel mooi.
Nu je aan de kant kant vd lijn staat,
ondervindt je dat ondernemers niet altijd gecharmeerd kunnen zijn van consumenten ;)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat