wat moet ik meesturen met een bestelling?

1
Goedemorgen,

Mijn klanten betalen overwegend met iDeal en krijgen per mail een geautomatiseerde orderbevestiging met de bestelde artikelen en het totaalbedrag. Vrij karig.

Ik vind het netjes om een bonnetje mee te sturen en wellicht ben ik dat ook verplicht? Lastig om hierover informatie te vinden. Weet iemand of hier voorschriften voor zijn of hoe doen jullie dit?

Tot nu toe stuur ik een bon met het ordernummer, een omschrijving van de bestelde artikelen, aantal en prijs, verzendkosten en het BTW tarief dat van toepassing is. Daaronder zet ik 'reeds betaald met iDeal'. Als iemand echter een bestelling bij wijze van kado naar een ander adres stuurt is het niet leuk als de prijzen erbij staan. Iemand een suggestie? Dank alvast.

Maarten

Re: wat moet ik meesturen met een bestelling?

3
Wij sturen klanten een geautomatiseerde mail met een pdf van de factuur zodra de betaling binnen is. Bij iDeal, PayPal, creditcard enz. direct en bij bijv. bankoverboeking zodra de betaling is bijgeschreven. Deze factuur printen we ook uit en die gaat bij het pakket.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: wat moet ik meesturen met een bestelling?

5
meertski schreef:Ik vind het netjes om een bonnetje mee te sturen en wellicht ben ik dat ook verplicht? Lastig om hierover informatie te vinden. Weet iemand of hier voorschriften voor zijn of hoe doen jullie dit?
Je bent verplicht een factuur uit te reiken vóór de 15e van de maand die volgt op de maand waarin je de goederen hebt geleverd.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... tw-13.html

Let ook op de vormvereisten voor facturen, want een (handgeschreven) bonnetje of orderbevestiging voldoet daaraan vaak niet:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... tw-14.html
meertski schreef:Als iemand echter een bestelling bij wijze van kado naar een ander adres stuurt is het niet leuk als de prijzen erbij staan. Iemand een suggestie?
Daarvoor stuur je dan een pakbon mee, waarop je wel de goederen maar dan niet de bedragen vemeldt. De factuur gaat separaat naar de koper.
StoreCore.io

Re: wat moet ik meesturen met een bestelling?

6
Interessante vraag!

Ward: Die factuur mag tegenwoordig toch gewoon digitaal?

Je bent in ieder geval een soort pakbon verplicht inderdaad. Eigenlijk moet je dus vooraf even melden wat er in de verpakking zit maar dat kun je in sommige gevallen dus combineren met je factuur, en in sommige gevallen met de bestelling.

Maar... Je bent wel echt enkele zaken verplicht. Ik had ergens zo'n lijstje, zal nog eens zoeken. Zo ben je nog eens verplicht schriftelijk te melden hoe je retourenbeleid in elkaar zit (enkel je digitale voorwaarden gaat dus niet werken). Wat je achteraf meestuurt is dus afhankelijk van de voorwaarden die je hanteert.
Nu op mijn weblogs:

Re: wat moet ik meesturen met een bestelling?

8
Vroeger moest een digitale factuur aan bijzondere voorwaarden voldoen; daarvan was de digitale handtekening in de praktijk de hinderlijkste. In februari 2009 werden de eisen vereenvoudigd en gelden voor digitale facturen dezelfde eisen als voor papieren facturen.

Er is echter één hinderlijke uitzondering:
Belastingdienst schreef:Elektronisch factureren heeft 1 extra voorwaarde. Uw afnemer moet akkoord gaan met de factuur. Dat betekent dat uw klant de elektronische factuur mag weigeren als hij de factuur niet in elektronische vorm wil ontvangen.
Met andere woorden, een klant die bijvoorbeeld geen PDF kan of wil openen, heeft het recht de factuur te weigeren.

Meest praktische oplossing is de digitale factuur toch printen en meesturen in de bestelling. Je hebt dan geen pakbon meer nodig, dus operationeel maakt het weinig uit.
StoreCore.io

Re: wat moet ik meesturen met een bestelling?

9
belastingdienst schreef:U kunt een elektronische factuur ook gewoon sturen en kijken wat er gebeurt. ... als een klant uw factuur zonder commentaar verwerkt en betaalt, mag u aannemen dat hij ermee akkoord gaat.
In de praktijk komt het er op neer dat de meeste, vrijwel alle, particulieren geen enkel bezwaar hebben. In een enkel geval zou een zakelijke klant er problemen mee kunnen hebben omdat de klant de factuur niet zelf wil printen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: wat moet ik meesturen met een bestelling?

11
Als je het factuurstelsel hanteert (in plaats van het kasstelsel) kun je volgens mij niet volstaan met facturen alleen voor zakelijke klanten. Dan worden de verkopen aan particulieren immers niet gefactureerd, waardoor een deel van de omzet (en omzetbelasting) mogelijk buiten de boeken blijft. Vraag is dan meer of je het kasstelsel überhaupt wel mag gebruiken voor een webwinkel, want dat is primair bedoeld voor contante betalingen.
StoreCore.io