Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

2
Eigen voorraad "direct leverbaar uit eigen magazijn". Voor die keuze waren vier goede redenen:

• Afhankelijk van de periode van het jaar, wordt 20% tot 40% van de bestellingen afgehaald. Die bestellingen willen we liefst binnen een uur hebben klaarstaan, dus de handvoorraad moet letterlijk onder handbereik liggen.

• Het verkort levertijden en maximaliseert de zekerheid dat je kunt leveren. Enkele collega's hebben de nare gewoonte om pas in te kopen na ontvangst van een order. Niet alleen verlengt dat de levertijd, ook kan een groothandel of drop shipper soms niet meer leveren. Die ellende willen wij kopers graag besparen.

• We kopen groot in, vaak met meerdere pallets, dus voorraden aanleggen is onvermijdelijk. De marges op speelgoed zijn al niet best, dus inkoopvoordeel is mooi meegenomen.

• Praktisch overweging: we hadden er de ruimte voor, dus opslag huren was niet nodig.
StoreCore.io

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

3
Wij zitten ook in de luxe positie dat we boven onze bedrijfsruimte wonen waardoor we de ruimte hebben.
Had ik dit niet gehad zou ik iets hebben gehuurd.
Ik vind het prettig alles in eigen hand te houden, overzicht, controle etc.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

4
Ik heb ook een kleine bedrijfsruimte op een bedrijventerrein. Heb graag zelf controle over de voorraad en het is wel af en toe passen en meten zoals ik net heb gelezen op het weblog.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

5
De overwegen of je wel of niet de verwerking/opslag hanteert licht aan de goederen die verkoopt samen met doorloop en verwerking van inkoop opdrachten. Er zijn heel veel factoren wat je mee moet nemen om een goed antwoord te geven op de vraag.

Maar om terug te komen op jou vraag of er mensen zijn op dit forum die een eigen voorraad beheren dan is dat ja. Reden: Wij blijven actief in de paneelbouw sector dus is het snelste en het goedkoopst manier om voorraad uit een eigen magazijn te pakken.

Denk aan kwaliteit!

6
Als logistiek dienstverlener en fulfilment-aanbieder zeggen wij: uitbesteden!

Maar een vaak gehoorde kreet van importeurs, handelaren, webwinkel-eigenaren e.a. is dat ze de goederen graag willen 'knuffelen'. Het is immers hun handelswaar en 'dat geef je niet zomaar uit handen'.

Maar te vaak gebeurt het nog dat de webwinkel-eigenaar zelf al bellend en gestresst op het laatste moment 'nog even' die paar ordertjes de deur uit moet doen, met een grote kans op fouten.

Conclusie: er wordt vaak heel snel voorbij gegaan aan de voordelen die 'uitbesteden' met zich mee brengt.
De belangrijkste voordelen op een rijtje:
1. De bekende: de webwinkel kan zich meer richten op zijn/haar core-business, namelijk het zoveel mogelijk verkopen van zijn/haar produkten en hiervoor een zo groot mogelijke bereikbaarheid creeren van de webshop.
2. Ruimte: de logistiek dienstverlener kan niet alleen toekomstige groei opvangen, maar ook de seizoenspieken qua ruimtebehoefte. Een goede logistiek dienstverlener/fulfilment-aanbieder garandeert namelijk altijd voldoende ruimte.
3. Financieel: het is goedkoper en kosten zijn transparanter. Geen zorgen meer om 'loze' uurtjes van magazijnmedewerkers en teveel gehuurde ruimte betalen. Met een vast tarief per pallet / per m2 per dag en vaste pickkosten per order worden kosten overzichtelijker en transparanter.
Verder: door grote contracten met pakketdistributeurs is verzenden via een logistiek dienstverlener vaak goedkoper.
4. Kwaliteit: doe hetgeen waar je goed in bent! Logistiek / fulfilment is een vak! Te vaak gebeurt het nog dat de webwinkel-eigenaar zelf al bellend en gestresst 'nog even' die paar ordertjes de deur uit moet doen, met een grote kans op fouten.

Kortom: een goede logistiek dienstverlener kan vele zorgen uit handen nemen. Graag lichten we een en ander toe!

Edwin Doeleman
Doeleman Logistiek BV

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

7
Klinkt meer als een verkoop pitch dan daadwerkelijk advies. Hangt van diversen omstandigheden af maar als ik u verhaal zo aanhoren doen de mensen met een eigen magazijn het allemaal fout.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

9
Webshops met eigen magazijn doen het zeker niet fout. Sterker nog: het is goed om in ieder geval die ervaring op te doen, zodat je weet waar je over praat...

Daarbij spreek ik met enig enthousiasme vanuit eigen vakgebied...maar zeker ook namens onze eigen klanten die niet meer terug willen naar een eigen magazijn.

En het gros van de grote webwinkels (de namen zijn bekend) is groot geworden door zich puur en alleen maar bezig te houden met waar ze goed in zijn; namelijk de inkoop, kennis opdoen en het marketen van de eigen webshop en produkten. Dat is waar het om gaat, toch?

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

10
Denk dat velen een magazijn met voorraadbeheer onderschatten. Men die geen tot weinig ervaring hebben is het erg voor de hand liggend om het op deze manier op te lossen. Het is tevens ook een vak die je niet even doet. Ook de grote van je assortiment speelt hier een rol.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

11
De grote van het assortiment speelt zeker een rol. En zo te zien heeft Vekto een behoorlijk groot assortiment. Maar het hoeft geen doorslaggevende factor te zijn of de magazijnwerkzaamheden makkelijk uit te besteden zijn ; dit hangt grotendeels van het WMS en de werkwijze van de fulfilment-aanbieder af.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

12
Doeleman Logistiek schreef:En het gros van de grote webwinkels (de namen zijn bekend) is groot geworden door zich puur en alleen maar bezig te houden met waar ze goed in zijn; namelijk de inkoop, kennis opdoen en het marketen van de eigen webshop en produkten. Dat is waar het om gaat, toch?
Er zijn ook legio grote webwinkels die er bewust voor kiezen warehousing in eigen hand te houden. Om er één van naam en faam te noemen: Amazon (YouTube-video).

Aan aanbieder van logistieke diensten kan makkelijk beweren dat logistiek geen "core business" is van webwinkels en je de logistiek "dus" beter kunt uitbesteden. Alles wat je niet tot je kerncompetenties rekent, kun je immers uitbesteden aan een competentere partij.

Dat is te makkelijk geredeneerd, want je kunt zo'n "make or buy decision" juist bij webwinkels ook zien als een strategische keuze. Niet elke webwinkel heeft "snel en foutloos leveren uit eigen voorraad" hoog op de marketingstrategische agenda staan. Verhef je dat echter wel tot een doel, dan wordt het een kerncompetentie en kan de keuze anders uitvallen.
StoreCore.io

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

13
Amazon is idd uitzondering op de regel: een goed voorbeeld van een webwinkel die (grotendeels) alles zelf doet (alhoewel je Amazon niet kan vergelijken met elke 'willekeurige webwinkel'. De extreme grootte (multinational) maakt het mogelijk om dit gehele proces zelf uit te voeren en zij hebben daar een core-business van gemaakt.

Echter: ze hebben dit zo slim gedaan dat ze andere 'kleinere' webshops mee kunnen laten liften op hun logistiek. Ze bieden tevens, met veel succes, fulfilment/logistiek aan andere webshops. Ze zijn dus ook tegelijkertijd logistiek dienstverlener. En daarmee voldoen ze meteen aan een vraag uit de markt. Knap hoe ze dat gedaan hebben!

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

14
Doeleman Logistiek schreef:Amazon is idd uitzondering op de regel [...]
Is Amazon inderdaad een uitzondering? Of is de wens hier de vader van de gedachte? Volgens mij hebben meer webwinkels dan je zou vermoeden een eigen magazijn en is dat dus bepaald geen uitzondering.
StoreCore.io

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

15
Van de grote webshops (lees bijvoorbeeld bol.com) is amazon idd een uitzondering...
Op het gebied van minder grote webshops ligt dat anders, daar is het jammer genoeg geen uitzondering.

Zij zijn, zoals eerder aangegeven, minder bereid tot uitbesteden. Qua gevoel kan ik mij dit voorstellen, zakelijk gezien niet. Zonder dat de meesten dit beseffen, liggen hier grote kansen. Ik spreek uit eigen ervaring.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

17
Doeleman Logistiek schreef:Van de grote webshops (lees bijvoorbeeld bol.com) is amazon idd een uitzondering...
Op het gebied van minder grote webshops ligt dat anders, daar is het jammer genoeg geen uitzondering.

Zij zijn, zoals eerder aangegeven, minder bereid tot uitbesteden. Qua gevoel kan ik mij dit voorstellen, zakelijk gezien niet. Zonder dat de meesten dit beseffen, liggen hier grote kansen. Ik spreek uit eigen ervaring.
Ik vind je erg enthousiast praten over je vak en dat mag ook. Maar met woorden zoals "merendeels" en "uit mijn ervaring" zeggen mij weinig tot niets.
Kom met een onderzoek die jou quote onderbouwd. Ik ken er namelijk maar 1 in mijn gehele klanten en leveranciers bestand.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

18
Wij hebben alles in eigen beheer. Ik moet er niet aan denken dat alles ergens anders ligt. Vaak bellen klanten op met zeer specifieke vragen waarvoor ik toch echt het product even erbij moet pakken. Verder willen mensen soms hun bestelling afhalen, wat dan niet meer kan.

Ook het gevoel dat iemand anders het enige contact wat je in principe hebt met de meeste klanten (het pakketje wat ze ontvangen) van je overneemt, en dat je daar totaal geen zicht op hebt staat mij tegen.

Bij mij speelt het ook mee dat het veelal kleine, goedkopere producten zijn die niet veel ruimte innemen en waarop de winst dermate klein is dat uitbesteden al snel te kostbaar is. Daarbij verzenden wij nog veel met briefpost en ik meen dat dit niet mogelijk is wanneer je de zaak uitbesteed.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

19
Verkoper schreef:Volgens mij heeft Fonq ook alles in eigen beheer.
Ik weed dat iBood hier heel veel mee gespeeld heeft. Zelfs zoveel dat ik niet meer weet of ze het nu uiteindelijk zelf zijn gaan doen of toch zijn aan uitbesteden. iBood is natuurlijk geen grote speler zoals Fonq, maar met sommige aanbiedingen moeten ze toch zomaar duizenden artikelen op een dag even verzenden. Vaak zelfs tijdelijk even opslaan. En zelfs als de klant daarbij helpt, dan nog is het administratief alleen al een uitdaging. De logistiek van deze speler is dan bijzonder lastig lijkt me.
Nu op mijn weblogs:

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

21
Heb zelf een magazijn, maar toch denk ik er vaak aan om uit te besteden.

Ben vorig jaar in gesprek geweest met e-warehousing in Oud-Beijerland. Als je ooit een fulfillment bedrijf zoekt moet je daar ook eens gaan praten. Deze mannen hebben echt een commerciële inslag en stippelen het hele traject met je uit. Geweldige gasten.

Op dat zelfde moment ging ik over van 'webwinkelier naast mijn werk, met voorraad en inpakken thuis' naar 'full-time webwinkelier met bedrijfsruimte en magazijn' dus toen had ik opeens geen tijd en ruimte gebrek meer. De noodzaak was er voor mij toen even af dus heb ik het even op een laag pitje gezet.

Maar, het idee dat alles uit handen genomen wordt lijkt me geweldig. Twee weken terug lag ik opeens met een blindedarm ontsteking in het ziekenhuis, en toen had ik toch echt een probleem. Een middagje vrij kan ook niet.

Hoewel ik ook mijn producten bij de hand wil hebben, en veel afhalers heb, zit het zeker in mijn planning ooit het complete verhaal uit te besteden.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

22
Het is natuurlijk niet helemaal objectief als je zelf een fulfilment bedrijf runt. Mijn advies zou zijn ga bij een aantal fulfilment bedrijven kijken om er een gevoel bij te krijgen en probeer met mensen in contact te komen die reeds hun fulfilment uitbesteden. Zij kunnen je waarschijnlijk alle voor- en nadelen vertellen.
Mocht je een keer bij ons willen komen kijken kun je via de volgende link contact met ons: http://www.mcsfulfilment.nl/contact/
MCS Fulfilment, de totaaloplossing voor webwinkeliers.
E-fulfilment voor webshops. Opslag, inpakken en verzenden

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

23
Dirkjan schreef:
Verkoper schreef:Volgens mij heeft Fonq ook alles in eigen beheer.
Ik weed dat iBood hier heel veel mee gespeeld heeft. Zelfs zoveel dat ik niet meer weet of ze het nu uiteindelijk zelf zijn gaan doen of toch zijn aan uitbesteden. iBood is natuurlijk geen grote speler zoals Fonq, maar met sommige aanbiedingen moeten ze toch zomaar duizenden artikelen op een dag even verzenden. Vaak zelfs tijdelijk even opslaan. En zelfs als de klant daarbij helpt, dan nog is het administratief alleen al een uitdaging. De logistiek van deze speler is dan bijzonder lastig lijkt me.
Sterker nog, ik denk dat dit proces helemaal niet lastig is. Ibood werkt in opdracht van.. stel je hebt een groothandel in dekbedden en je hebt er door overproductie 2.000 over. Dan geef je iBood aan dat je 2.000 dekbedden sterk gereduceerd in de aanbieding kunt doen. iBood gooit je dekbedden voor een enorm scherpe prijs op de website en na 24 uur weet iBood precies hoeveel dekbedden ze moeten afnemen van je. Vervolgens stuurt je het verkochte aantal dekbedden naar iBood op en zij zorgen voor de rest van het logistieke gedeelte.

Aangezien men bij iBood precies weet dat je 2.000 dekbedden in de aanbieding kan men zodra de volledige voorraad verkocht is eenvoudig "UITVERKOCHT" op de shop zetten.

logistiek lijkt me dit de makkelijkste oplossing.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

24
Konino schreef:Eigen maggazijn, dan kan ik heel snel leveren en daar houden mensen van.
Met een magazijn wat uitbesteed is kan je nog veel sneller leveren. Als je een beetje goed fulfilment bedrijf heb dan kunnen ze tot savonds orders aanleveren en de volgende dag bezorgd hebben..

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

25
Het hangt natuurlijk ook sterk af van de producten die je levert, niet alles is geschikt voor fullfillment.

Ik heb een aantal klanten die (deels) maatwerk leveren of produceren op bestelling. Dan is fullfillment geen optie voor het gehele assortiment.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

26
Hoe zo zou dat geen optie zijn? Ik ken legio sites die met heel veel maatwerk artikelen werken die prima met een fulfilment bedrijf samen werken. De maatwerk artikelen worden gemaakt door de leverancier of door jou als shop zelf. Als de artikelen geproduceerd zijn kunnen ze naar het magazijn om verzonden te worden.

Op zich maakt het toch niet uit of het personeel in jou magazijn bij jou op de loonlijst staat of op de loonlijst van een andere bv? Wat laten we wel wezen, dat is in feite het enige werkelijke verschil tussen een eigen magazijn of een uitbesteed magazijn.

Re: Eigen magazijn of uitbesteed?

27
Wouter Hol schreef:Hoe zo zou dat geen optie zijn? Ik ken legio sites die met heel veel maatwerk artikelen werken die prima met een fulfilment bedrijf samen werken. De maatwerk artikelen worden gemaakt door de leverancier of door jou als shop zelf. Als de artikelen geproduceerd zijn kunnen ze naar het magazijn om verzonden te worden.

Op zich maakt het toch niet uit of het personeel in jou magazijn bij jou op de loonlijst staat of op de loonlijst van een andere bv? Wat laten we wel wezen, dat is in feite het enige werkelijke verschil tussen een eigen magazijn of een uitbesteed magazijn.
Snap deze argument niet.

Met verzend partner.
1. Custom spullen worden vaak van eigen voorraad onderdelen gemaakt, dus het moet vanuit externe magazijn komen.
2. Product wordt gemaakt en als je niets vergeten bent kan het weer terug naar externe magazijn.
3. Vanuit externe magazijn wordt het opgestuurd.

3x Verzendkosten en 3x afhandelingskosten

Dit is juist een voorbeeld wanneer het verstandig is om de magazijn in eigen beheer te houden.

Magazijn beheer is net als je administratie, het moet kloppen. Boek de voorraad in net als je dat doet met een inkoop factuur en boek het af zoals je dat doet met het betalen van een factuur.


Wel of niet eigen magazijn hangt van veel factoren af. Bepaal voor jezelf welke van de twee jij als ondernemer het meeste van profiteert.